נשיא המדינה, ראובן ריבלין, הודיע היום (ראשון) ליו"ר כחול לבן, בני גנץ, כי בהמשך לבקשתו של האחרון, בהתחשב בנסיבות הקיימות, לא תתאפשר הארכה של תקופת מלאכת הרכבת הממשלה. לפי דוברות משרדו, הנשיא קיבל החלטה זו לאחר ששוחח גם עם נתניהו שלא אישר כי השניים קרובים לחתימה על הסכם שיוביל לממשלת אחדות. 

בנוסף, ממשכנו של ריבלין נמסר כי היה ולא יחתמו השניים על הסכם עד מחר בחצות, ולא תשתנה תמונת הממליצים, ישוב המנדט לכנסת ותחל תקופת 21 הימים בהם יוכלו חברי הכנסת לגבש רוב להמלצה על מועמד מוסכם. למועמד המוסכם ינתנו 14 יום להרכיב ממשלה. במידה ובזמן שנותר עד תום התקופה הראשונה שניתנה לגנץ להרכבת ממשלה, ישתנו הנסיבות ויבואו הצדדים אל הנשיא בבקשה להארכת התקופה על מנת לסייע בידם להגיע להסכם, ישקול זאת הנשיא שנית.

בתוך כך, הודיעו הליכוד וכחול לבן בהודעה משותפת כי הן החליטו על עוצר ראיונות במטרה לקדם את המו"מ. מוקדם יותר, בהודעה משותפת מטעם ראשי מפלגות וסיעות הליכוד, ש״ס, יהדות התורה, ימינה וגשר, שהצטרפה הבוקר לבלוק הימין, נמסר: ״אנו, ראשי הסיעות והמפלגות, קוראים לך, נשיא המדינה ראובן ריבלין, להעביר את המנדט לראש הממשלה בנימין נתניהו שיש לו 59 ממליצים - בדיוק כפי שלאחר הבחירות הקודמות בספטמבר העברת את המנדט לידיו של ח״כ בני גנץ כשהיו לו 54 ממליצים בלבד.

גם בליכוד מחו נגד החלטתו של הנשיא שלא להטיל את המנדט על נתניהו, ופרסמו את התגובה הבאה: "תנועת הליכוד שבה ומבקשת מהנשיא ריבלין להעביר את המנדט לראש הממשלה נתניהו, ראש המפלגה הגדולה בכנסת ועם 59 ממליצים, בדיוק כפי שנהג הנשיא ריבלין לאחר הבחירות הקודמות בספטמבר, כשהעביר את המנדט מראש הממשלה נתניהו לח״כ גנץ כשהיו לגנץ רק 54 ממליצים".

פגישת נתניהו, גנץ וריבלין (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)
פגישת נתניהו, גנץ וריבלין (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)

ממפלגת כחול לבן נמסר בתגובה לסירובו של נשיא המדינה וקריאות ראשי גוש הימין כי "מאמצי ההגעה לאחדות נמשכים גם בשעה זו על ידי צוותי המשא ומתן במטרה להשלים את נספחי החקיקה הנדרשים להסכם שגובש כבר בשבוע שעבר. הבהרנו לליכוד, כי לא נאפשר כל פגיעה בשלטון החוק ובעקרונות היסוד אותם הצגנו. גנץ אמר לנתניהו בשיחתם כי הוא מחוייב להסכמות ביניהם ונכון לקדם אותן בכל מקום ובכל שעה, לאחר שתושלם העבודה על נספחי החקיקה, בכדי להקים ממשלת חירום לאומית כפי שעם ישראל רוצה וצריך".

בתוך כך, כחול לבן תקיים היום אחר הצהריים ישיבת סיעה דיגיטלית. גורמים במפלגה חוששים כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החליט לוותר על רעיון ממשלת האחדות ועל כן נמנע מלחדש את המשא ומתן, בציפייה לקבלת המנדט מהנשיא. התייחס ח"כ יועז הנדל (דרך ארץ) כתב בקבוצת ווטסאפ של תומכיו לרעיון ממשלת האחדות ואמר: "התנהלות נתניהו בימים האחרונים מטרידה. מעשיו מעוררים חשד כי וויתר על ממשלת אחדות".

בינתיים, בליכוד משדרים שהם עושים הכל כדי למנוע בחירות רביעיות. הפוקוס בדיונים זז ממינוי השופטים לענייני השבעות ומניעת אפשרות התערבות בג"ץ. מוקדם יותר היום, גורמים במפלגה הגיבו לדיווחים השונים ושחררו ההודעה הבאה: "התדרוכים והדיווחים ביחס למשא ומתן הם פייק ספין של כחול לבן. ראש הממשלה נתניהו התקשר אמש ופעם נוספת גם היום לח״כ בני גנץ וחזר על הצעתו לפעול להקמת ממשלת אחדות ולשבת יחד, ביניהם ובין צוותי המשא ומתן, לטובת הקמת ממשלה - עד שיצא עשן לבן".

מכחול לבן נמסר: "מאמצי ההגעה לאחדות נמשכים גם בשעה זו על ידי צוותי המשא ומתן במטרה להשלים את נספחי החקיקה הנדרשים להסכם שגובש כבר בשבוע שעבר. הבהרנו לליכוד, כי לא נאפשר כל פגיעה בשלטון החוק ובעקרונות היסוד אותם הצגנו. גנץ אמר לנתניהו בשיחתם כי הוא מחויב להסכמות ביניהם ונכון לקדם אותן בכל מקום ובכל שעה, לאחר שתושלם העבודה על נספחי החקיקה, בכדי להקים ממשלת חירום לאומית כפי שעם ישראל רוצה וצריך".

נתניהו וגנץ נפגשים עם הנשיא ריבלין (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
נתניהו וגנץ נפגשים עם הנשיא ריבלין (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

כזכור, המנדט להקמת הממשלה, שהוטל על גנץ, לאחר ש-61 חברי כנסת, לרבות הרשימה המשותפת, החליטו להמליץ עליו לראשות הממשלה, אמור לפוג ביום שני בערב. עוד לפני הפרסום הרשמי על הבקשה של גנץ, דווח כי שתי המפלגות שוקלות להגיש לנשיא בקשה משותפת להארכת המנדט להקמת ממשלה, בהנחה שלא יגיעו להסכם חתום בזמן שנותר להם.

גנץ פנה אמש לנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, וביקש את הארכת המנדט. גנץ כתב לנשיא כי: "המשבר הפוליטי, הרפואי והחברתי, הביאו אותי לכלל החלטה שגם במחיר פוליטי ואישי כבד, אני אעשה כל שאוכל בכדי להקים ממשלה יחד עם מפלגת הליכוד. החלטתי כי לעת הזו יהיה נכון לדחות הישגים ושאיפות חשובים על מנת לעשות את הנדרש. המהלך חייב אותי לעשות צעדים פוליטיים קשים בעלי משמעות לאומית".