ברקע חתימת ההסכם הקואליציוני בין מפלגות הליכוד וכחול לבן להקמת ממשלת אחדות, הגיב הערב (שלישי) יו"ר יש עתיד להקמת ממשלת האחדות בהצהרה מיוחדת. בפתח דבריו אמר לפיד: "אני מתנצל בפני כל מי ששכנעתי אותו בשנה האחרונה להצביע לבני גנץ וכחול לבן. לא האמנתי שיגנבו את הקול שלכם ויתנו אותו לביבי. שבקול שלכם יבנו את ממשלת נתניהו החמישית. קמתם בבוקר והלכתם לקלפי להבטיח את עתיד ילדיכם, להצביע עבור אנשים שישנו את העתיד ולא יתנו למי שמואשם בשוחד מרמה והפרת אמונים להיות ראש ממשלה. בדיוק ההפך קרה אמש - בגידה מוחלטת שלא הייתה כדוגמתה בכל שנות המדינה".

לדבריו, "אם אתם מפקדים בצה״ל תדעו שהממשלה הזו קברה את חוק הגיוס, לא יגויסו בני ישיבות. לא ילמדו מתמטיקה ואנגלית בחינוך החרדי, כשהם יגדלו לא יהיה להם איך לפרנס את עצמם והילדים שלכם יפרנסו אותם. אם הדמוקרטיה חשובה לכם תדעו - מירי רגב תהיה השרה לביטחון פנים. נתניהו יבחר את הוועדה למינוי שופטים, היועמ"ש. הם עיקרו את כל תפקידי הכנסת".

על הרכב הממשלה אמר: "אם אתם אחד ממיליון המובטלים החדשים, אם העסק שלכם קרס, ואין לכם מושג איך תשלמו את החובות, תדעו: בשיא המשבר הוקמה הממשלה הגדולה ביותר, הבזבזנית ביותר, בתולדות המדינה. 52 שרים וסגני שרים. מפלצת בירוקרטית בלתי נתנת לניהול. בגרמניה והולנד יש 16 שרים. בצ'כיה, אוסטריה, 15 שרים. אצלנו מקימים עשרות משרדים ריקים מתוכן, ג'ובים למקורבים, נהגים, לשכות. יעלה מיליארדים. הכל על חשבונכם. הכל בשעתכם הקשה ביותר. 

לבסוף אמר יו"ר יש עתיד: "הממשלה הזו תתפרק מוקדם יותר ממה שאתם חושבים, אני מכיר אותם, אני יודע מה הם באמת חושבים אחד על השני. הם לא ישרדו וטוב שכך. למדינת ישראל מגיע יותר מממשלה מושחתת שגנבה את קולות הבוחרים. יש דבר אחד עליו אני לא מתנצל - שהצעתי שינוי ותקווה שלפעמים לוקחים זמן. לא נוותר, גם אם זה יהיה כרוך במכשולים שלא הכרנו. אלה שלא עמדו בלחץ ו-ויתרו לנתניהו על הכל יהיו אלה שלא יעמדו בלחץ גם בהמשך. נילחם עבורכם מהאופוזיציה, בכנסת, בבתי המשפט, ברחובות ובכיכרות".

יאיר לפיד ומשה יעלון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יאיר לפיד ומשה יעלון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
 

לפי ההסכם לאחדות בין הליכוד לכחול לבן, נתניהו ימשיך להחזיק בתפקידו עד לחודש נובמבר 2021 כשגנץ משמש כ״ראש ממשלה חלופי״ ושר הביטחון, ולאחר מכן צפוי נתניהו לפנות את משרדו לראשונה אחרי למעלה מ-12 שנים, ולאפשר לגנץ לכהן כראש הממשלה.

בתוך כך, תקף הערב ח"כ עפר שלח (יש עתיד) את גנץ ואת מספר 2 בכחול לבן, גבי אשכנזי. בפוסט בפייסבוק כתב שלח כי השניים הסכימו, במסגרת הסכם האחדות, לסיפוח בקעת הירדן באופן חד צדדי, בניגוד לדעתם האמיתית בנושא כפי שהוא מכיר אותה.

"יומיים לפני שהוצגה תכנית המאה בוושינגטון, התכנס הקוקפיט של כחול לבן, זכרו ממש לא לברכה, לדון בעניין. שלושה אנשים בחדר היו נגד סיפוח חד צדדי: לפיד, גנץ ואשכנזי. בוגי יעלון היה בעד, ארבעה ימים אחר כך התכנס אותו פורום: יאיר נשאר נגד, בוגי נשאר בעד. ככה זה ביחס לנושא שבלב הוויכוח שלנו כבר 53 שנים. יש לך דעה שאתה לא משנה בארבעה ימים", כתב שלח.

"אבל בני וגבי שלנו, שבעים שנה של ניסיון ביטחוני ועמוד שידרה של רמטכ״לים? התהפכו כמו חביתות. נסיעה אחת לוושינגטון וחשש שאיזה ציבור מדומיין שבקולותיו חשקו חושב אחרת, העיפו אותם 180 מעלות מאמונתם הבסיסית, שבאה לידי ביטוי בתמיכה במסמך המכון למחקרי ביטחון לאומי, ובעמדה שנקטו לפני פחות משבוע", המשיך.

"היתה לי אז שיחה לא פשוטה עם אשכנזי. בשלב מסויים שאלתי אותו מה דעתו האמיתית בעניין. הרמטכ״ל לשעבר גימגם. לא פלא: שמונה שנים מסיום כהונתו, פעם ראשונה שמישהו דורש ממנו להביע דעה. בסוף אמר לי שצריך לנצח בבחירות", הוסיף שלח.

"מה בני גנץ עשה כדי להתמודד עם המצב הזה? מה שבני תמיד עושה. כלום. כרגיל, גם היה לו מזל: בסוף, ג'ארד קושנר והעולם הערבי גאלו אותנו. לא היתה הצבעה על הסיפוח. אלה שני האנשים שיהיו חתומים על חיסול הסיכוי להסדר, הרבה יותר מביבי ומיריב לוין", סיים שלח את דבריו.