בתום הדיון בבג"ץ אודות האפשרות כי בנימין נתניהו ירכיב את הממשלה למרות שהואשם בפלילים, שוחחה הערב (ראשון) שרת המשפטים לשעבר, איילת שקד, עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, והתייחסה לעניינים שעל הפרק.

כספית: "אז, את היום מנצלת את המהומה חסרת התקדים, באמת אירוע משפטי מאוד דרמטי, כדי להגיש הצעת חוק לפסקת התגברות".
שקד: "נכון, אם כבר דנים בכנסת בשינוי חוקי יסוד, אז אנחנו אומרים, יש היום בכנסת רוב לפסקת התגברות. גוש הימין הוא 59 ח"כים, עם ישראל ביתנו, כולם תומכים בפסקת ההתגברות, מדברים על זה ללא הרף. אז אם כבר דנים בוועדה על שינויי חוקי יסוד, בוא נעשה את השינוי שבאמת צריך. והגשנו הסתייגות עם כמה וכמה ורסיות על פסקת התגברות, ואני מקווה שמחר נדון ונצביע". 

אלדד: "זה מהלך אמיתי או שוט על בג"ץ?".
כספית: "שוט על בג"ץ".
שקד: "זה לא שוט על בג"ץ. מאז שאני בכנסת אני מנסה לקדם את זה, גם כחברת כנסת וגם כשרת משפטים. בקדנציה הקודמת לא היה לנו רוב בגלל שבמפלגת כולנו התנגדו לזה. בכנסת הזאת יש רוב בכנסת לפסקת התגברות, אם מחשיבים את ישראל ביתנו שתומכים בזה, ולכן אני חושבת שבכנסת שיש רוב לפסקת התגברות - צריך לנסות להעביר אותה".

כספית: "נתניהו ראש ממשלה רצוף כבר 11 שנה, וגם בכל הקדנציה שלו הוא הצהיר והצהיר וחזר והצהיר, והגן על בית המשפט מפסקת התגברות, עכשיו אומרים בליכוד, שאם הם ייראו שהבג"ץ הולך לפגוע בנתניהו, אז זה זמן פסקת ההתגברות. הם בעצם מוכיחים שהכול אישי. זו לא פסקת התגברות - זו פסקת ביבי".
שקד: "זה מה שאומרים שם. אנחנו באופן אידאולוגי מנסים להעביר את זה כבר הרבה שנים, דרך אגב התחום הכי בולט שבו זה נדרש, זה תחום המסתננים. בג"ץ בעצם מרסק פעם אחר פעם את מדיניות ההגירה של ממשלת ישראל. פסל שלוש פעמים את החוק למניעת ההסתננות, התערב במתווה מדינה שלישית, ועכשיו פסל חלק נכבד מחוק הפיקדון". 

כספית: "את יודעת שאני בדעתך במהגרים, אבל אם מדיניות ההגירה של הממשלה סותרת את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, אז בג"ץ צריך להתערב, זה בדיוק המקום. אני אגב נגד ההתערבות הזאת".
אלדד: "אבל בהזדמנויות קודמות, בג"ץ אמר: 'אתם לא יכולים לעשות את זה ככה, אתם צריכים חוק'. אז כשעושים חוק, הם פוסלים אותו".
שקד: "בדיוק, יש דעת רוב ויש דעת מיעוט, והשופט סולברג הסביר במדויק למה לא צריך לפסול את חוק הפיקדון, אין אמת אחת בעניין הזה. אז אני חושבת, בוודאי כמו שאריה אמר, שבג"ץ, גם אחרי שעשו מדיניות שהוא פסל, הוא אמר 'בואו תעשו יציאה ממתווה של מדינה שלישית'. אחרי שעשו מתווה של מדינה שלישית, שזה היה גם חלק ממה שבג"ץ, אז הוא אמר 'תעשו שוט כלכלי', אחרי שעשו שוט כלכלי - גם את זה הוא פסל. אין לזה סוף. בטח בשביל מדיניות הגירה - צריך פסקת התגברות". 

כספית: "בג"ץ, אם את מסתכלת על ההיסטוריה של מדינת ישראל - לא פסל הרבה חוקים. זה לא שכל יומיים פוסלים פה חוק".
אלדד: "אבל חלק גדול מהחוקים לא נחקקו מהפחד שבג"ץ יפסול".
כספית: "זה בטיעונים לעונש. בסוף ההתערבות של בג"ץ היא מינורית, היא לא דרמטית כל שני וחמישי אלא להיפך. הרי בסוף בשביל מה יש אותו? אני עכשיו מדבר על העיקרון לא על הדיון של היום".
שקד: "אני רוצה להגיד לך שבג"ץ השבוע התערב בשתי סוגיות כבדות משקל, ויכול להיות שהוא עשה להן נזק גדול - אחת זה נושא המסתננים וחוק הפיקדון, כמו שכבר הרחבתי, פעם שלישית שהוא פוסל מתווה של הממשלה. ו-שתיים, הנושא של איכוני השב"כ. ברגע שהוא אמר לממשלה, 'תהפכו את זה לחקיקה ראשית', יכול להיות שהממשלה תחליט שהיא לא רוצה להעביר את חוק השב"כ בכנסת מסיבות ביטחוניות, ואנחנו נאבד כלי מאוד אפקטיבי וחשוב במלחמה על הקורונה". 

כספית: "את לא מזכירה את ההתערבות השלישית שלו על החמץ בבתי החולים, וזה אולי כי שופט שמרן, שאת מינית, גרוסקופף הלך שם על הפסיקה שבתי החולים לא יכולים למנוע ממישהו...".
שקד: "אני לא אמרתי את זה, בגלל ששם אפשר פשוט לחוקק חוק ולפתור את הבעיה. אבל בעניין של איכוני השב"כ, הסברתי שיכול להיות שאי אפשר יהיה לחוקק חוק, אנחנו בודקים את זה, הממשלה בודקת את זה. וגם בעניין של הפיקדון, אי אפשר, הם בעצם הפילו את כל מדיניות הלחץ הכלכלי על המסתננים". 

אלדד: "אמרת שהעניין של המסתננים הוא הכי חשוב".
כספית: "מה מסתננים? איך היא לקחה אותנו למסתננים, את מי זה מעניין כרגע? תשאל אותה על ביבי".
שקד: "דרך אגב, היום הסתננו סודנים מלבנון, אף אחד לא יודע מזה. יכול להיות שנפתח עכשיו עוד נתיב". 

כספית: "הסתננו סודנים מלבנון?".
שקד: "כן, זה מה ששמעתי. אני בדיוק בודקת את זה". 

כספית: "היא מפיצה שמועות ב-103 אתה מבין? זה סיפור לא נורמלי".
אלדד: "ואנחנו מצפים שחזבאללה לא יעברו".
כספית: "הסודני עבר ונסראללה לא יעבור?".
אלדד: "השאלה היא אם זו לא רפואה מונעת לעניין חוק הלאום, כי אנחנו יודעים שבג"ץ מתכוון לדון ברצינות רבה מאוד בחוק הלאום, אולי לפסול גם אותו".
שקד: "אני לא מעלה על דעתי שבג"ץ יפסול את חוק הלאום. קודם כל לבג"ץ אין סמכות בכלל לפסול חוקי יסוד. הרי הם שאבו את הסמכות לפסול חוקים רגילים, אם הם סותרים את חוקי היסוד. בשום מקום לא ניתנה להם סמכות לפסול חוקי יסוד. בחוק הלאום גם אין שום דבר שהוא בעייתי או שנוי במחלוקת". 

כספית: "לדעתך".
שקד: "לא, לדעת כולם. יש כאלה שאומרים בביקורת, 'למה אין בו שוויון?', אבל אף אחד לא אומר שיש בעיה עם מה שיש בו. לכן, סביר להניח שמה שבג"ץ יעשה זה שהוא ייתן לו פרשנות כזו או אחרת, אבל לפסול את החוק, הוא בוודאי לא יפסול". 

כספית: "אני מריח שבג"ץ מפנה סוג של כתף קרה לעותרים של היום, אפרופו לפסול את הכשירות של נתניהו להרכיב ממשלה כמי שמתנהל נגדו משפט פלילי. מה את מרגישה?".
שקד: "אנחנו יכולים רק לשער, ההשערה שלי, והיא גם הייתה ככה לפני הדיון, שבג"ץ לא ירמוס את חוק היסוד ואת בחירת הציבור ולא יגיד שנתניהו לא יכול לכהן כראש ממשלה, מהדיון אני יכולה ללמוד, שיכול להיות שהוא יפנה לכנסת ויגיד לה 'בענינו צריך עוד להעביר את הנושא בקשר ל'האם ח"כ עם כתב אישום יכול לקבל את המנדט, והכנסת בבקשה תדרשי להעביר את זה', אני חושבת שגם זה מיותר, כי יש את סעיף 4 לחוק הממשלה שאומר 'איך ח"כ שהוגש נגדו כתב אישום לפני שהוא נהיה ראש ממשלה, איך מנהלים את הדיון שלו כראש ממשלה', אבל יכול להיות שעל הנקודה הזאת בג"ץ יבקש מהכנסת לתקן או להעביר את החוק". 

אלדד: "לעומת זאת, חלק גדול מהפרשנים חושבים שמחר בג"ץ דווקא יקשיב יפה לעותרים, ויהיו לו הרבה הערות להסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול לבן". 
שקד: "אז ככה, קודם כל בג"ץ לא נוטה להתערב בהסכם קואליציוני כי זה הסכם פוליטי. יש שם באמת הרבה מאוד תיקוני חקיקה, אבל ההערכה שלי שהוא יעשה את מה שהוא תמיד עושה ויגיד, 'לאחר שהכנסת תסיים את החקיקה, אז נראה מה אנחנו רוצים להגיב עליה'".

כספית: "לא מתעוררת בך אי נוחות בעקבות העובדה שההסכם הזה ממש משנה את שיטת הממשל, 2 ראשי ממשלה. בונים פה הכלאה מוזרה, וכמו שכבר נאמר, זה בעצם שינוי שיטה בדרכים אחרות".
שקד: "נכון, אני מסכימה איתך. ולכן אני אמרתי כל הזמן, גם בוועדה, גם לאנשי כחול לבן וגם לאנשי הליכוד: 'זה הסכם בעייתי, הוא צריך להיות בהוראת שעה. לקחתם בעצם הסכם קואליציוני, תרגמתם אותו לחקיקת יסוד. לא צריך להשליך על כל חוקי היסוד, אתם חייבים לעשות את זה בהוראת שעה לכנסת הזאת, וגם להוריד את סעיף הכבילה של ה-75 ח"כים, לא יכול להיות שמיעוט יכפה את דעתו על הרוב. אני מקווה שבסופו של דבר הם ישמעו להערות האלה". 

אלדד: "למה לדעתך לא קיבלו את זה באמת כהוראת שעה? למה הם הולכים ישר על תיקוני חקיקה?".
שקד: "יש שם דעות שונות. יש שם כאלה שחושבים, והם טועים, שאם זו תהיה הוראת שעה, בג"ץ יהיה עם היד יותר קלה על ההדק לביטול, אני חושבת שזה לא נכון. אני חושבת שמכיוון שהם עושים שינוי משטרי בלי שאף אחד באמת רוצה, גם הם לא רוצים לעשות שם שינוי קבוע, יותר נכון לעשות את זה בהוראת שעה". 

כספית: "בסוגיית הקטטה הבלתי נגמרת בתוך הפרקליטות, את מכירה את כל הנפשות הפועלות, מנדלבליט נבחר בתקופתך, וגם די בזכותך, ועבדת איתו מצוין. מה את חושבת על זה שעכשיו בג"ץ הוציא צו נגד דן אלדד, והוא עזב את התפקיד, ומנדלבליט הוא גם בעצם ממלא מקום פרקליט המדינה כרגע?".
שקד: "דן אלדד בתקופתי היה מנהל המחלקה הכלכלית, אביחי מנדלבליט היה היועץ המשפטי לממשלה, הם הסתדרו, הם עבדו ביחד. אני חושבת שאת כל האירוע הזה ניתן היה לפתור, ואני בוודאי חושבת שצריך פרקליט מדינה, זה לא נכון שהתפקיד הזה לא יאויש. אני דרך אגב אמרתי כבר לפני הרבה חודשים, עוד כשהייתי שרת משפטים, שאם אני הייתי צריכה להיות אחראית על מינוי פרקליט המדינה, הייתי מביאה בסיטואציה שנוצרה, פרקליט מדינה מבחוץ".

כספית: "אתם בדרך לממשלה או בדרך החוצה? בנט אומר היום, ש'כפי שזה נראה עכשיו, אנחנו בדרך החוצה'".
שקד: "אנחנו לא נהיה בממשלה שאין לנו בה שום יכולת להשפיע והיא מיישמת מדיניות שמאל, זה לא דבר שמעניין אותנו. אנחנו צריכים לראות אם קווי היסוד בחלקם יתאמו להשקפת העולם שלנו, ואם תהיה לנו שם השפעה. אם נהיה חסרי משמעות, אין לנו רצון לחמם את הכיסאות. דרך אגב הכיסאות של חברי הכנסת במליאה הרבה יותר נוחים מהכיסאות של השרים. אז צריך להחליט ולראות, אם ראש הממשלה רוצה לפרק את גוש הימין או בוחר לפרק את גוש הימין, ולא לתת לשותפים שהלכו איתו כברת דרך דברים משמעותיים - אז זה מה שיקרה".