עם הטלת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו, הדריכות בליכוד לקראת חלוקת משרדי הממשלה עולה היום (שישי) מדרגה – כשברקע מצוקת תיקים לאור ההסכם השוויוני עם כחול לבן.

הסוגיה הראשונה היא המשא ומתן הקואליציוני עם מפלגת ימינה, אשר טוענת כי נתניהו לא מעוניין בה בקואליציה שלו. אתמול נפגשו ראש הממשלה ויו”ר המפלגה שר הביטחון נפתלי בנט בפעם השלישית, ואחר כך פרסמה לשכת השר הודעה שבה נמסר, בין היתר: “בנט שב והדגיש כי רצונה של ימינה הוא להבין מה קווי היסוד של הממשלה בשל הבעייתיות המסתמנת (משרדי המשפטים והכלכלה בידי אנשי הסתדרות ושמאל). השר ציין כי ימינה תצטרף לממשלה רק אם תוכל להשפיע באופן מהותי. לא הושגו הסכמות”. 

גם תיק הבריאות נותר בינתיים ללא פתרון. כזכור, בליכוד ביקשו שני תיקים משמעותיים - משרד התרבות והספורט ומשרד התקשורת - תמורת תיק הבריאות שבו מעוניינים בכחול לבן. גנץ מצדו הציע שני תיקים אחרים, הנחשבים ל״בינוניים״, ותשובת הליכוד טרם התקבלה. יש לציין כי בנט הביע השבוע עניין בתיק. 

באשר לחלוקת התיקים בתוך הליכוד, על פי הערכות יתחיל נתניהו בסבב שיחות עם חברי סיעתו כבר ביום ראשון הקרוב, והראשונים שיגיעו לנתניהו יהיו השרים המכהנים מהעשירייה הראשונה. בין השאלות המרכזיות שעל הפרק: עתידו הפוליטי של יולי אדלשטיין, שדורש לשוב ולקבל את תפקיד יו״ר הכנסת. ל״מעריב״ נודע כי בערב יום רביעי, בזמן ההצבעה במליאת הכנסת על סעיפי תיקון חוק יסוד "הממשלה", הגיע אדלשטיין ללשכתו של נתניהו בכנסת ודרש ממנו לנצל את המשא ומתן שמתנהל עם כחול לבן על תיק הבריאות כדי להשיג מגנץ את הסרת הווטו המונע ממנו להיות יו״ר הכנסת, או לחלופין - להוציא מההסכם הקואליציוני את הסעיף שמדבר על זכות הווטו שיש לכחול לבן על המועמד לתפקיד יו״ר הכנסת. 

גורמים בכחול לבן מבהירים כי הווטו שהם הטילו על מועמדותו של אדלשטיין נותר על כנו. בתדרוכים שיצאו בשבועות האחרונים מסביבת נתניהו ומכחול לבן, עלה שמו של השר יריב לוין כמועמד המוביל לתפקיד. בממשלה הנוכחית מכהנים 15 שרים מטעם הליכוד, אולם במסגרת ממשלת אחדות עתידה לקבל המפלגה עשרה תפקידי שרים, בהם שני שרים בלי תיק, כששני תיקים נוספים הליכוד אמור לקבל בחצי השני של הקדנציה. 

בתוך כך, בכנסת נערכים לטקס השבעת ממשלת האחדות והחירום הלאומית ביום רביעי בשבוע הבא. הליכוד וכחול לבן יצטרכו להניח את ההסכמים הקואליציוניים על שולחן הכנסת 48 שעות בטרם ההשבעה, כך שכל המשאים והמתנים הקואליציוניים, כולל זה שעוד לא החל עם מפלגת ימינה, חייבים להסתיים עד למועד זה. אתמול עברה ראשות הוועדה המסדרת בכנסת, שהייתה עד כה בידי ח”כ אבי ניסנקורן (כחול לבן), לידי הליכוד, והמועמד לתפקיד הוא ח”כ מיקי זוהר.