סקר "מעריב": אילו התקיימו הבחירות ביום רביעי השבוע, יממה אחת בלבד לאחר חשיפת “עסקת המאה” של נשיא ארה”ב דונלד טראמפ, גם אז הייתה כחול לבן בראשות ח”כ בני גנץ המפלגה הגדולה בישראל עם 36 מנדטים, לעומת 33 מנדטים לליכוד בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו. אלה ממצאי סקר שנערך עבור “מעריב” על ידי מנחם לזר, מנהל מכון פאנלס פוליטיקס.

גם תמונת הגושים אינה משתנה מהותית בעקבות הצגת התוכנית; המצב כעת הוא תיקו – 56 מנדטים לגוש הימין־חרדים וגם לגוש המרכז־שמאל; וישראל ביתנו בראשות ח”כ אביגדור ליברמן נשארת לשון המאזניים, עם 8 מנדטים. הרשימה המשותפת נשארת המפלגה השלישית בגודלה עם 13 מנדטים, ואחריה יהדות התורה וש”ס עם 8 מנדטים כל אחת. ימינה והאיחוד של העבודה־גשר עם מרצ זוכים בסקר ל־7 מנדטים כל אחד.

הציבור בישראל, כך עולה מהסקר, תומך ב"תוכנית המאה" של נשיא ארה”ב: 40% מהמשיבים ענו שהיא טובה לישראל; 27% סברו שהיא טובה לשני הצדדים, כלומר גם לפלסטינים. לעומתם אמרו רק 16% מהמשיבים שהתוכנית רעה לישראל, בעוד ש־14% אמרו שהיא רעה לפלסטינים ורק 3% סברו שהיא טובה להם. 

הכותרת מתמקדת, לפני הכל, בעובדה שאהדה לטראמפ ולתוכניתו אינה מתורגמת בישראל לאהדה פוליטית לראש הממשלה. אם כל תכליתה של תוכנית טראמפ היא לסייע לנתניהו במערכת הבחירות, הרי אפשר לקבוע כבר עכשיו: התוכנית היא כישלון. המצביעים לא זזים. לא כיוון שרובם נגד התוכנית; רובם בעדה – אבל זה לא גורם להם להיות בעד נתניהו. תמונת הגושים לאחר פרסום התוכנית זהה לתמונת הגושים לפניו. כלומר, לאף אחד אין קואליציה קלה להקמה. זאת ועוד, 53% מאזרחי ישראל, שאולי התפעלו מטראמפ, עודם סבורים שהאיש שעמד לצדו בוושינגטון אינו יכול להמשיך בתפקידו תחת כתב אישום, בעוד ש־39% חושבים שהוא יכול לעשות זאת ול־8% אין עדיין דעה בנושא.

ובשורה מצננת נוספת לנתניהו ולתומכיו: פחות ממחצית הבוחרים, 46%, מזהים דחיפות גדולה בסיפוח שטחים עוד לפני הבחירות, לעומת 31% שמתנגדים לו ו־23% שעדיין לא גיבשו דעה בעניין. והנה תשובה על השאלה מדוע הישראלים לא שינו את כוונות ההצבעה שלהם בעקבות הטקס בוושינגטון. התוכנית אותה תוכנית. אפשר לממש אותה גם בעוד חודש, אם כך תרצה הממשלה. הבחירות – בחירות, ונושאן המרכזי עודו נסב על השאלה אם אתה בעד או נגד נתניהו, בלי קשר לשאלה במה עסקה התקשורת השבוע. 

בסקר השתתפו 537 חברים בפאנל הפוליטי של Panel4All לביצוע מחקרים על גבי האינטרנט. הסקר בוצע על גבי מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל, יהודים וערבים כאחד, מגיל 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית בסקר היא 4.4%.