ציר עצמות כבר שתיתם? השפית והיועצת המטבולית ענת פרנק, שפתחה מרכז הדרכה לתזונה מבריאה בשם "אוכל אמיתי Real Food", מאמינה שזה המזון שכל אחד צריך להכניס לתפריט. "בעולם, ובעיקר בארצות הברית, הצירים האלה הם מהפכה בריאותית מטורפת", היא מספרת. "צירי העצמות נוצרו כצורך של חולים בתומך התזונה הכי משמעותי שידוע למין האנושי. ציר עצמות הוא קונצנזוס בכל אסכולות התזונה, לרבות טבעונות".

הקולות של “יוליה” מזכירים את יוון

טבעונות?!
"כן, כמות הטבעונים שקונים ממני את הציר היא עצומה. הציר עצמו לא טבעוני, הוא פשוט תומך תזונה מאוד עוצמתי. טבעונות היא תזונה שהרבה לא מקיימים אותה נכון, ואז מגיעים למצב של תת־תזונה, חוסרים וחולי. במקרים כאלה, אין אף תוסף שיכול לעזור, והמטפלים ממליצים להם לצרוך ציר עצמות. הם שותים אותו כמו תרופה. 12% מהלקוחות שלי הם טבעונים או טבעונים לשעבר".

ציר עצמות הוא למעשה מיצוי בבישול ארוך - 30 שעות, לדבריה - של עצמות מח, עצמות ברך וגידים. מדובר במיצוי כל הערכים התזונתיים שהגוף צריך מעצמות בקר, עוף או דגים, והוא נקי מתבלינים, ממלחים ומחומרים משמרים. "ההמלצה היא לשתות אותו על בטן ריקה כארוחה הראשונה אחרי צום הלילה", אומרת פרנק.

ענת פרנק (צילום: גליה אבירם)
ענת פרנק (צילום: גליה אבירם)

עוד הוסיפה: "כולם בהתחלה מרימים גבה, אבל אין אחד שמפסיק אחרי הפעם הראשונה. הציר מייצר שקט ורוגע בבטן, יש לו טעם של מרק בשר עשיר ומזין. הוא משמש גם כמעיין נעורים וכאנטי־אייג'ינג והפתרון האולטימטיבי לנשירת שיער ולחיזוק ציפורניים. יש לו כמובן גם יתרונות קולינריים בהיותו הבסיס לכל התבשילים כמעט בכל התרבויות בהיסטוריה האנושית עד המצאת המונוסדיום גלוטומט, קרי אבקת המרק".

במרכז "אוכל אמיתי Real Food" פרנק מלמדת אורח חיים מבריא המבוסס על אוכל אמיתי ותזונה מודעת תוך שינוי נכון של הרגלים. "פתחתי מרכז הדרכה שמעניק ליווי 360 להסתגלות לתזונה והפרקטיקה שלה, מעדנייה ומזווה בהתאמה", היא אומרת. "זה המרכז הראשון בישראל שמייצר מעטפת לשינוי מהבסיס לכל מי שזקוק ליד תומכת ומלווה הכוללת ייעוץ מקצועי להסתגלות, ייעוץ רפואי מרופאה אנדוקרינולוגית בכירה שמלווה את המסלולים, ידע וכלים כיצד לבצע עד הפרקטיקה של אספקת ארוחות מוכנות ומזווה מותאם אישית לכל לקוח ומטופל".

עברת מהפך: בעבר היית שופטת מרוצי מכוניות.
"מעל לעשור ניהלתי, שפטתי והייתי חלק מגרעין מייסד בתחום ענק בעולם שהוא בגדילה בארץ ונקרא ספורט מוטורי תחרותי מקצועי. הקיום שלי בעולם הזה היה חריג. הייתי אישה בודדת בעולם של טסטוסטרון ואגו מתפרצים. זה היה חריג ויחד עם זאת התקבלתי ללא ערעור על סמך הידע והמקצועיות שלי".

היום כבר ניתן להכין אוכל שהוא גם בריא וגם טעים, אבל לפעמים כולנו אוהבים לחטוא במנה מושחתת.
"בעולמי, למילה 'בריא' אין מקום. 'בריא' היא מילה יחסית. מה שבריא לך, לא בהכרח בריא לי. אתה יכול להגיד לי שאתה אוכל קינואה כי אתה חושב שזה בריא, ואני אפריך את זה בשנייה. האוכל שאני מכינה בראש ובראשונה חייב להיות הכי טעים שיש. אוכל ביתי שמבושל כמו שבישלו הסבתות שלנו".

אז מהו החטא שלך?
"אני לא משתמשת במילה 'חטא', כי לכל אוכל יש אנרגיה. אם בחרתי לאכול קרואסון ממקום של רוגע וסקרנות קולינרית, הוא יתקבל ברוגע בגופי. אם יש משהו שמשבש לי את שיקול הדעת ואת ההוויה שבה אני חיה – זה דווקא דייסת סולת. כשהייתי ילדה, בערבים קרים, אמי הייתה מפנקת אותנו בדייסה וזה טעם ששובר לי רגש".

"אוכל אמיתי Real Food", להשיג באתר www.realfood.co.il, בטלפון 052־3598640 (משלוחים לכל הארץ).

ברוח חודש הגאווה: שמונה המנות הכי צבעונית בישראל

קרטון גלידה עם קוקיז, "אמיליה" חיפה (102 שקלים)

אמיליה חיפה- קרטון 5 טעמים וקוקיז- 102 שח (צילום: יהונתן שלם)
אמיליה חיפה- קרטון 5 טעמים וקוקיז- 102 שח (צילום: יהונתן שלם)

ברוסקטה, "תמרלין" בנהלל (48 שקלים)

בורקסטה תמרלין 48 שקל (צילום: שחר דר)
בורקסטה תמרלין 48 שקל (צילום: שחר דר)

דג מומלח בכבישה ביתית, "בר ים" חיפה (67 שקלים)

דג מומלח בכבישה ביתית ב ר ים חיפה 67 שקל (צילום: יחצ)
דג מומלח בכבישה ביתית ב ר ים חיפה 67 שקל (צילום: יחצ)

מיני טארטלט, קייטרינג "מונייר", (209 שקלים)

מיני טארטלט של קייטרינג מונייר 209 שקל  (צילום: אפיק גבאי)
מיני טארטלט של קייטרינג מונייר 209 שקל (צילום: אפיק גבאי)

ספיישל נאגטס (52 שקלים) "אגאדיר"

ספיישל גאווה באגאדיר (צילום: דיוויד שטיינברג)
ספיישל גאווה באגאדיר (צילום: דיוויד שטיינברג)

קממבר דה נורמנדי (61 שקלים), "רחל בשדרה" בירושלים

קממבר דה נורמנדי רחל בשדרה ירושלים 61 שקל  (צילום: אסף קרלה)
קממבר דה נורמנדי רחל בשדרה ירושלים 61 שקל (צילום: אסף קרלה)

פאי פירות (42 שקלים), "הצרפתייה הקטנה", בעפולה

פאי  פירות הצרפתייה הקטנה עפולה 42 שקל (צילום: יחצ)
פאי פירות הצרפתייה הקטנה עפולה 42 שקל (צילום: יחצ)

סושי בול (76 שקלים) "דלי אסיאתי בהוד השרון

סושי בול 76 ש''ח,מסעדת דלי אסיאתי (צילום: אסף קרלה)
סושי בול 76 ש''ח,מסעדת דלי אסיאתי (צילום: אסף קרלה)