יום הסושי הבינלאומי, שיחול ביום ראשון הקרוב, הוא רק תירוץ להגיע ל”אוקינאווה”, היפנית התל־אביבית הוותיקה. אבל לפני שנטעם מהסושי, 60 שניות על השם שמאחורי המסעדה: אוקינאווה הוא האי הגדול ביותר בקבוצת האיים אוקינאווה ביפן, והאי שבו נמצאת עיר הבירה של המחוז – נהה.

מעל ל־100 אלף חיילי צבא הקיסר היפני נהרגו בזמן פלישת הכוחות האמריקאיים בזמן מלחמת העולם השנייה, ורבע מתושבי האי נהרגו או – לא ייאמן – התאבדו. כיום יפן וארצות הברית כבר מתחזקות ידידות אמיצה במיוחד, בייחוד אל מול צפון קוריאה. האם בעוד 80 שנה יהיה נינו של קים ג’ונג־און חברה הטוב ביותר של נינתה של בריטני ספירס? זמן וקצת סאקה עשויים להיות שילוב לא רע לפתרון מחלוקות.

רשת “אוקינאווה”, עם שני סניפים לא רחוקים מדי זה מזה, הפכה לפופולרית במיוחד בעיר, ובצדק. היא שומרת על רמה גבוהה, בישול מדויק ואווירה נעימה ללקוחותיה – אלה שמגיעים ואלה שמזמינים משלוח. והם רבים: למרות היותה של הרשת בתל אביב, המשלוחים מגיעים לכל גוש דן בעקבות דרישת הקהל. והאמת היא ששווה לטרוח ולהזמין ממנה.

אנחנו העדפנו לצאת הפעם מהבית כדי לחוש קצת “אווירה”. הגענו לסניף בלבונטין שבדרום העיר. מול המסעדה ממוקם גן החשמל הידוע לשמצה. מהצד האחר, אין צורך להיות סטרילי - זוהי תל אביב, על יתרונותיה וחסרונותיה, וצריך לדעת ממה להתרגש וממה לעבור לסדר היום. והרי באנו לאכול וליהנות, אז תביאו סאקה, וקדימה הפועל.

תפריט הסושי כאן מתפרש על פני שני עמודי תפריט, והכל נשמע פנטסטי, אבל התחלנו דווקא בחמישיית כיסני גיוזה, העשויים עבודת יד וממולאים בבשר מפורק שבושל בבישול ארוך - הוא רך ומענג, ועושה רושם שטרי, גם המחיר סביר לגמרי (54 שקלים). לצדם, ביף טטאקי - סינטה צרוב קלות המוגש לצד רוטב פונדו, טוגראשי ובצל ירוק, מנה כיפית וקלילה שעושה שם טוב לבשר נא (48 שקלים).

ספייסי ילוטייל ''אוקינאווה'' (צילום:  אמיר מנחם)
ספייסי ילוטייל ''אוקינאווה'' (צילום: אמיר מנחם)

מי שמחפש קצת חשיבה מחוץ לקופסה מוזמן לטעום את ספייסי ילוטייל – שילוב בין חריפות למתיקות, ובין מרירות למליחות - עם דג דניס טרי, ביצי טוביקו, רוטב סלק מתקתק וצ’יפס סלק מעל, סושי שהוא גם יפה וגם ממכר, וגם מחירו לגמרי הוגן (58 שקלים). עוד מנה מחוץ לקופסה היא סושי חם – כן, כן, מה ששמעתם: טוויסטר הוא מאקי סלמון ואבוקדו בתערובת טמפורה עם ספייסי סלמון וביצי טוביקו, שבבי פנקו, טבעות צ’ילי טרי, בצל ירוק ורוטב מיסו קרמל מעל – זה לא נראה כמו סושי, זה לא מתנהג כמו סושי, אבל זה סושי לכל דבר והוא לא רע בכלל (56 שקלים).

חיבבנו גם את גרין קארי (62 שקלים) - תבשיל חלב קוקוס בקארי ירוק בתוספת חזה עוף. את החציל התאילנדי המובטח בתפריט מחליף כעת חציל ערבה, ומחפים עליו פרחי כרובית, בזיליקום, תרד צעיר וכרוב סיני. זה לא סושי, אבל זה יותר יפני מיפני.

גרין קארי ''אוקינאווה'' (צילום: אמיר מנחם)
גרין קארי ''אוקינאווה'' (צילום: אמיר מנחם)

“אוקניאווה” היא מסעדה נעימה במיוחד, לא מעונבת, לא מתיימרת, לא מחונטרשת, עם שירות מקצועי והדוק ועם מחירים שלא מתכתבים עם שכר הדירה המקומי. נגיע לכאן שוב. 

“אוקינאווה", לבונטין 11, תל אביב, 03-5101099 (לא כשר)

בדיקת כלים

מבחוץ היא נראית כמו קופסה בהירה תמימה, זוויותיה מעוגלות וכולה משדרת רוגע. אבל בפועל, מדובר בקוסמת שמחוללת פלאים. מכונת הגלידה של מותג־העל “גורניה” מצליחה ליצור מרקם עדין וכיפי במיוחד מכמה מרכיבים שיש לכל אחד בבית. הרשת מוצפת במתכוני גלידה ביתיים, ומספיק שיש בבית שמנת, שוקולד ומרכיב נוסף שאוהבים (פיסטוק, פירות, עוגיות לוטוס), והרי לכם גלידה ביתית, שמנתית וטרייה, שאפשר רק להשוויץ בה.

למכונה, בעלת נפח של ליטר, יש שלושה מצבי הפעלה - גלידה, ערבול ושמירה על קור, וניתן להכין בה סוגי גלידה שונים, פרוזן יוגורט, סורבה, ברד, משקאות קלים וקינוחים. זמן הפעולה הנדרש הוא 20־60 דקות. מחירה לא נמוך, כיאה למותג פרימיום, אבל בחישוב מושכל, הרבה יותר משתלם להכין גלידה ביתית מאשר לרכוש בכל פעם קילו בגלידרייה. לפעמים הדרך הקצרה והזולה מוכיחה את עצמה כיקרה הרבה יותר.

999 שקלים, להשיג בחנויות הקונספט HY EXPERIENCE ברחוב מדינת היהודים 60, הרצליה פיתוח; קיבוץ גלויות 47, תל אביב; מתחם D־CITY, מעלה אדומים; אצל המשווקים המורשים ובאתר "גורניה".

מכונת גלידה ביתית גורניה (צילום: יחצ)
מכונת גלידה ביתית גורניה (צילום: יחצ)

ארבע מכונות גלידה ביתיות:

  • מכשיר להכנת גלידה מבית "דאבו", 1,590 שקלים
    מכשיר להכנת גלידה מבית דאבו  (צילום: יחצ)
    מכשיר להכנת גלידה מבית דאבו (צילום: יחצ)
  • מג'ימיקס להכנת גלידה מבית "ניופאן", 599 שקלים
     מג'ימיקס מכשיר להכנת גלידה (צילום: יחצ)
    מג'ימיקס מכשיר להכנת גלידה (צילום: יחצ)
  • מכונת גלידה נינג'ה קרימי, 1,190 שקלים
    מכונת גלידה נינג'ה קרימי  (צילום: יחצ)
    מכונת גלידה נינג'ה קרימי (צילום: יחצ)
  • מכונת גלידה לילדים מבית "משחקי יצירה", 109 שקלים

מכונת גלידה לילדים מבית ''משחקי יצירה'' (צילום: יחצ)
מכונת גלידה לילדים מבית ''משחקי יצירה'' (צילום: יחצ)