כשמדברים על חיפה ועל אוכל ישר חושבים על שווארמות, אין מה לעשות, חיפה ידועה בשווארמה המעולה שלה ותמיד יש דיונים ברשת על איפה השווארמה הכי טובה.

לכבוד יום השוקולד הבינלאומי: העוגה שאתם חייבים להכיר
שבוע ההמבורגר הטבעוני ויום הולדת למסעדת הפומו | חדשות האוכל

אבל חיפה היא הרבה יותר מרק שווארמה, הנמל המפותח ומגוון הדגה הופך אותה ללוקיישן מעולה למסעדות דגים ופירות ים ואם שניה תעשו חיפוש תגלו שפע עצום של מסעדות דגים או כאלו שמציעות מנות דגים ממש שוות. מתלפיות הטרנדית שמספקת מנות נהדרות ומיוחדות, דרך קלאמריס הוותיקה ועד זוס היווניה הכשרה שמביאה את מנות הדגים היווניות לצלחת .

הנה שלוש מסעדות  שנפתחו השנה, שאני אישית מאד אוהבת, עם מנות דגים נהדרות שאתם חייבים לעצמכם ועוד 2 המלצות וותיקות שאני שומרת להם אמונים

דל מאר
דל מאר היא החדשה מכל המסעדות בכתבה וגם האלגנטית מכולם. בסצנה קולינרית שרובה מסעדות שוק ומסעדות מעוצבות היפסטרי, דל מאר מנסה לשדר קלאסיקה אירופאית וזה נחמד ושונה, כ יש גבול לכמה מסעדות שוק אפשר לדחוס בחיפה. המסעדה ממוקמת בלוקיישן מושלם הצופה אל הים עם שולחנות עטופים במפות וכלי הגשה וצוות מעומלן שממתין בציפייה לכל לקוח.

על המטבח אמון השף דודי קדם, בעל רזומה של 20 שנים (קבוצת R2M של רותי ברודו; טוטו; מסה), שמכניס טכניקות שונות לתפריט שרובו דגים ופירות ים. יש פה מנות קלאסיות של ביסטרו לצד מנות עם חומרי גלם ערביים ואפילו קריצה לאסייאתי.

מה אוכלים: יש פה תפריט עשיר ולא קטן שמיועד בעיקר לחובבי דגים אבל נותן במה גם למנות שמתאימות לכולם ובעיקר משחק ללא הרף בין המטבח הצרפתי למטבח החיפאי. טרטר של טונה אדומה עם צנובר עשבי תיבול, שאלוט, איולי יוזו קושו, קוויאר וליים מוגש כביס מושלם על צדפה גדולה כאילו היה פנינה שבא לכם לבלוע, מנגד הקרפצ'יו טונה אדומה משלב את המטבח הערבי עם פיסטוק קלוי, זעתר טרי, קרם חציל שחור ולאבנה.

דל מאר (צילום: אסנת גואטה)
דל מאר (צילום: אסנת גואטה)

דווקא מנות הביניים והראשונות הן הכי מעניינות ודוחקות קצת את העיקריות, שני סוגי הריזוטו של קדם מדהימים, עשויים מושלם, האחד קלאסי – ריזוטו שרימפס עשיר במליחות ים והשני מקומי עם חצילים שרופים וגבינת המאירי שמעיף את החך בביס מרגש וטעים, ממש טעים. בין לבין תמצאו תמנון צרוב על יוגורט סומאק לצד קוקי סאן ז'ק על קרם גורגונזולה ושקדים קלויים, פסטות עם פירות ים, מוסר ובר ים וכמובן קצת בשר לאלו שחייבים.

מילה טובה של ממש על הטירמיסו- קינוח סטנדרטי שקשה להרוס, פה הוא מגיע עם טוויסט של ספרות (כדוריות) קפה שמתפוצצות בפה כמו אספרסו קר ומעיפות את הקינוח לרמות אחרות.

קדם נע לכל הקצוות, מתייחס לתפריט כמו מגרש משחקים אומנותי של מטבחים שונים והתוצאה טובה, טעימה ובעיקר שונה. שזה חשוב.
יפה נוף 99 חיפה 

בעתו של השף גיא רוזמרין
התוודות קטנה, גיא רוזמרין היה אחד הפייבוריטים שלי במשחקי השף, הוא תמיד היה נינוח, הרגיש כאילו הוא מבשל נטו לכיף ולא לתחרות ובגלל שידוע היה שיש לו מקום בשוק בחיפה, היה לי חשק תמידי ללכת ולבדוק אם באמת זה האוכל שלו. ויודעים מה, זה בדיוק האוכל שלו

בעתו כמו "כל דבר בעתו", היא מסעדה של חומרי גלם מקומיים וסחורה טרייה משוק תלפיות ומהסביבה כולה, המטבח הוא מטבח ים תיכוני מקומי עם השראה מטורקיה, לבנון, מצרים וסוריה.

הדבר הראשון שחשים כשמתיישבים ואוכלים ב"בעיתו" היא הנגישות של המקום והצוות וכמה הכל בגובה העיניים. כמו גיא, הכל חף מפוזה, אם הייתם לוקחים את המסעדה הזו לשוק הכרמל או לוויסקי בתל אביב, השואו היה עוטף אותה, ואילו פה, ממוקמת מטר מהבאסטות (קפצתי אחרי המנה הראשונה לקנות כמה דובדבנים ) ולא ממש בתוך הקו של המסעדות בתלפיות, בעיתו היא מסעדת אוכל מושקעת אבל לא מוגזמת, נינוחה ופשוטה שמביאה את חומרי הגלם לצלחת עם מעט משחקים מסביב ומטבח פתוח אחד שיש בו הכל.

בעתו (צילום: אסנת גואטה)
בעתו (צילום: אסנת גואטה)

התפריט שבנה רוזמרין משתנה כל שבועיים והספיישלים משתנים כל יום בהתאם למה שהביא הדייג או הבסטיונרים בשוק, גיא מביא את הדגים לפרונט אבל יש עוד לא מעט מנות גם לאלו שלא בא להם דגים כגון ברוסקטת ירוקים  צרובה עם המאירי וירוקים חמים ותועפות שמן זית, גבינה צלויה מופלאה שנמסה בפה עם מתיקות של קונפי כרישה, שיפוד של טלה עסיסי ורוסטביף עם סלט קצוץ דקדק וביצה חצי רכה.

אבל בדגים עסקינן והדג הנא של גיא מופלא ולא רק בגלל שהדג מטופל נהדר אלא בזכות ויניגרט תה הצמחים שהדג יושב בו ושאני אישית מצאתי את עצמי מלקקת את הצלחת ללא בושה כאילו הייתי חתול.

גם הקבב ים מושלם, בדיוק כמו שקבב דג צריך להיות, שמנמן, מלא עשבי תיבול אבל לא מתובל מידי כך שטעמו של הדג מורגש, צלוי על פלנצ'ה לוהטת שחורכת את הקבב קלות ומשאירה אותו עסיסי מבפנים, את הסביצ'ה תקבלו עם שקדים מטוגנים, סלט מלפפונים ו-ויניגרט דובדבן מעושן מטריף על יוגורט שמשחק עם הדג למקומות אחרים ואת הקלאמרי שהדייג הביא הכין גיא עם תבשיל דלעות וחומוס. בגלל הקירבה לשוק הדגה משתנה כל הזמן משרימפסים ותמנון דרך טונה כחולה ועד לוקוסים ולכן אין לי המלצות נקודתיות כמו פשוט לבוא , לפתוח בקבוק יין ולהנות מהשקט שאחרי השוק.

וכמובן מילה אחרונה על קינוחים- גיא לא מוותר לרגע, ובצדק, על הבסבוסה המפורסמת והעסיסית ולצד זה הוא משחק עם קינוחי טבחים לא מתוקים שיאתגרו אתכם. 

סירקין 34 חיפה 

בר ים
השם אמנם נשמע דגיגי ביותר אבל המקום הוא יותר ביסטרו מאשר מסעדת דגים, ויש בו מנות נפלאות, מדויקות שאתם חייבים לעצמכם. המסעדה המקסימה הזו שפתוחה שנה בלבד, אמנם נמצאת קו ראשון אל הים (עד כמה שאפשר בחיפה) לצד ראסיף ולוקס אבל היא קצת מתחת לראדאר וחבל. השף יהל אברהמס שמגיע ממונא ובר 51 של מושיקו גמליאל, מייצר מנות שמשלבות חמאה, יין לבן, לחם משובח, פירות ים ופסטות טריות, דרינקים נהדרים, מגוון מיוחד של יינות ושירות, אוי איזה שירות, שירות מקצועי, מלא בידע אבל גם עם מעט הומור ובעיקר חיוך ותחושה שהגעת לבית של אוכל.

קודם כל קחו ג'ין טוניק או ורמוט סודה עם איזה אוייסטר, כי לפתוח ערב מוקדם בצורה הזו יגרום לחיים שלכם להרגיש דבש, התפריט לא גדול ולא יקר, המנות בינוניות בגודלן כך שכיף לחלוק או לקחת לעצמכם 2-3 מנות בלי לשרוף את הכיס.

בר ים  (צילום: אסנת גואטה)
בר ים (צילום: אסנת גואטה)

לא לוותר על הדגים הנאים , תבדקו איזה דג הגיע הבוקר למטבח וקחו ממנו מנה של סשימי- אתם תודו לי אחר כך, יהל מטפל בדגים בצורה מושלמת והביס המושלם של התמנון הוא ההוכחה לכך כי לעשות תמנון טוב באמת לא קל בכלל, יש קוקי סאן ז'ק צרובים ברוטב חמאה, הפסטה וונגלי מגיעה דקיקה ונגיסה, תוצרת ידו של יהל, עמוסה בצדפות, כשאת הרוטב שנותר אתם חייבים לנגב עם הלחם המופלא שיהל מכין. אם אתם לא בעניין פסטה תוכלו להנות מערימת הוונגלי עם החמאה גם במחבת. ואם יורשה לי,אמנם זו לא מנת דג, אבל האגסים הצלויים עם גבינת המונטיליו יגרמו לכם לאורגזמה קטנה. לגמרי אחת ההמלצות החמות.

ושוב מילה טובה על הקינוח- עם כל הכבוד לברולה המצויין, הבר לימון שלו עם היוגורט הוא וואו ענק

בר ים, הנמל 21, חיפה, שני-שבת 18:30-23:00, שישי-שבת גם ב-12:00-15:30, 074-7419386

ועוד שתי המלצות ותיקות

תלפיות
מבחינתי אי אפשר לדבר על מסעדות דגים ופירות ים בלי לתת פרגון ענק למסעדת תלפיות שהקפיצה את רמת הקולינריה בעיר לפני ארבע שנים והביאה את הדגה ופירות ים לשולחן בצורה מתוחכמת, מיוחדת ובעיקר טעימה וצבעונית. יש לא מעט ויכוחים אם הרמה ירדה במקום בשנה האחרונה אבל היא עדיין מהווה בעיני את המסעדה שהקפיצה את שוק תלפיות לאיפה שהוא היום והציעה פירות ים בצורה מיוחדת.

תלפיות  (צילום: גיל אבירם)
תלפיות (צילום: גיל אבירם)

סירקין 28 חיפה 

לוקס
עוד המלצה וותיקה שתמיד לא אכזבה אותי. המסעדה של השף עללא מוסא הצליחה להביא את המטבח הערבי אל הקהל הישראלי בצורה הכי נגישה וכיפי שיש. תמיד שמח שם, תמיד טעים ומנות הדגים לא מאכזבות. פחמים, אבן יוגורט, שמן זית מעולה, פלפלים חריפים, בורגול, סירופ רימונים ועשבי תיבול משולבים ביד של אומן עם מולים, קלאמרי מקומי, שרימפס קריסטל, דג ים מהשוק קצוץ על הסכין, דגים מטוגנים והמון שמחה.

לוקס  (צילום: אפיק גבאי)
לוקס (צילום: אפיק גבאי)

לוקס פשוט יודעת לעשות את העבודה בצורה הכי טובה ומקצועית שיש.

הנמל 13 חיפה