"את הצ'יפס המטוגן, העשיר בשומנים ובקלוריות רבות, אפשר להמיר בפרוסות תפוחי אדמה אפויות בתנור - כתחליף בריאותי", אומרת מריאנה אורבך, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בשירותי בריאות כללית במחוז דן-פתח תקווה, לרגל יום הצ'יפס הבינלאומי, שמצוין היום. ציון המאכל הוותיק התגלה כבר בספר המתכונים של ויליאם קי'צ'ינר משנת 1817 באנגליה. במהלך השנים הצ'יפס הפך למאכל פופולרי, במגוון טעמים וסוגי תפוחי אדמה.

אומנם הצ'יפס נחשב לאחד מהמאכלים האהובים והטעימים עבור רבים, אבל אורבך ממליצה לשלב כתחליף תפוחי אדמה אפויים בתנור - "במתכונת זאת הוא מכיל יתרונות תזונתיים בריאותיים, שבגללן מומלץ לשלבו בתפריט", היא מסבירה. "צ'יפס מטוגן כמאכל נחשב כג'אנק פוד לכל דבר, עשיר בשומנים וקלוריות רבות, אך תפוח האדמה שנעשה באפייה בישול, למרות מה שחושבים עליו, הוא מזון מופלא", מציינת אורבך – "הוא עשיר בפחמימות מורכבות, מכיל חלבונים ודל מאוד בשומן כשלא מטגנים אותו".

לדבריה, תפוח האדמה שנעשה באפייה או בישול מכיל כמות גדולה במיוחד של אשלגן (תפוח אדמה בינוני בגודלו שנאפה בקליפתו מכיל כ־20% מהמנה היומית המומלצת), כאשר "אשלגן הוא מינרל חשוב בשמירה על לחץ דם מאוזן בגוף, וחשוב למניעת דילול העצם ומניעת מקרי היווצרות של אבנים בכליות".

"תפוח האדמה גם מכיל שני נוגדי חמצון חשובים – גלוטאתיון וחומצה ליפואית – התורמים להפחתת סיכון לסרטן, נטרול רעלים בגוף וחיזוק המערכת החיסונית", היא מוסיפה. "ובל נשכח, תפוח אדמה שלם, אפילו קטן, אפוי או מבושל, הוא מזון בריא ומאוד משביע". אורבך ממליצה על אפשרויות שונות לשילובו בתפריט: "הוא יכול לשמש כתוספת למנה עיקרית או בשילוב עם שעועית, אפונה או עדשים, כארוחה שלמה משביעה ולא עתירה בקלוריות. אפשר לשלבו אפוי עם גבינת ריקוטה, כך שישמש כארוחה שלמה ומשביעה, שעשירה גם בסידן רב, היות שגבינה זו עשירה בסידן.