לפי מחקר של חברה בריטית שבדקה את מידת הפופולריות של מטבחים ברחבי העולם בהתבסס על השיח ברשתות החברתיות, עולה שהמטבח האהוב מכולם הוא דווקא הקוריאני. הקימצ’י, מתברר, הדיח מראש הפסגה את הפסטה. לו היה המחקר מתמקד בישראל, הוא היה מגלה שאנחנו אוהבים יותר מכל את המטבח האיטלקי, ורחוק מאוד, סביר להניח שמחוץ לעשירייה הראשונה, היה ממוקם המטבח הקוריאני. וכי כמה מסעדות איטלקיות אתם מכירים וכמה קוריאניות? עוד חזון לדיונון.

לקראת ראש השנה: הבשורה החדשה של ג'קי אזולאי
קולקציית עוגות הדבש של רשת "מאפה נאמן" לראש השנה וחגי תשרי

אומנם בכל עיר תמצאו כמה מסעדות איטלקיות (שרובן משתמשות בפסטה של אסם), אך הבעיה היא למצוא מסעדה איטלקית מוצלחת באמת. בשביל זה אנחנו כאן: הגענו באקראי למסעדה טובה, שגם הילדים וגם המבוגרים נהנו בה עד מאוד. “פיאנו פיאנו”, בעלת השם המאתגר משהו, מצליחה ביקנעם במקומות שגם המסעדות המפונפנות יותר כשלו: להעניק גוד טיים. לא רק באוכל, אלא גם באווירה, בשירות ובווייב.

התחלנו במזטים איטלקיים. במחיר של 62 שקלים מוגשים לשולחן ארבעה מזטים קטנים אך מושקעים: ארטישוק על סקורדליה (שהיא דווקא ממרח שום יווני); ארנצ’יני על רוטב רוזה; סלקים על שמנת; כרובית מטוגנת ועוד כמה חומרי גלם שלא בטוח זיהינו. לא זול, אבל כיפי. הילדים הזמינו לחם שום, שהתברר שהוא הרבה יותר מסתם “לחם” ו”שום”: יש בו חמאת שום, גבינות ואורגנו, והוא פריך, חם ומענג. מחירו הנמוך מתקזז עם המזטים (34 שקלים).

פילה הסלמון הוא מנה טובה, ולאו דווקא בזכותו: הוא צלוי במחבת עם חמאה ועשבי תיבול, וטעים בזכות עצמו, אבל מי שגונבים את ההצגה בצלחת הם האנילוטי - פסטה ממולאת - ושימו לב במה: לאבנה וזעתר בחמאת לימון ואורגנו, מנה מושלמת, פשוט מושלמת (86 שקלים). ניוקי קוואטרו פורמז’י (69 שקלים) עשיר ברוטב רוזה ובתערובת גבינות - גאודה, מוצרלה, פרמזן וגורגונזולה - והוא מנה חביבה שהילדים אהבו (בהחלט אפשר לחלק מנה אחת לשני ילדים).

מסעדת ''פיאנו פיאנו'' סלמון אנילוטי (צילום: אלון צרפתי)
מסעדת ''פיאנו פיאנו'' סלמון אנילוטי (צילום: אלון צרפתי)

מסעדת ''פיאנו פיאנו'' ניוקי רוזה (צילום: אלון צרפתי)
מסעדת ''פיאנו פיאנו'' ניוקי רוזה (צילום: אלון צרפתי)

המנות ברובן נדיבות בגודלן, התמחור ברובו הגון, ואם היינו גרים ביקנעם, סביר להניח שהיינו הופכים אותה למסעדת הבית.
“פיאנו פיאנו״, התמר 2 (קניון G), יקנעם, 04־9121912 (לא כשר)

טעם הכפר

את מה שמתרחש בחדר האוכל של ״מלון גלעדי״ בכפר גלעדי אפשר לתאר במילה אחת: קונצרט

קונצרט. אין מילה אחרת לתאר את מה שמתרחש בחדר האוכל ב״מלון גלעדי״ בכפר גלעדי: עשרות מגשי אוכל עצומים, ללא הגזמה, כולם מגרים, נדיבים, יפהפיים, לא משעממים, מוצעים למאות האורחים הפוסעים צעד־צעד, אטי־אטי, עם ילדיהם ושואלים אותם "רוצה קבב עיראקי בלאפה? בא לך פרגית בעשבי תיבול?". ואיכשהו, כולם מעמיסים עוד ועוד ועוד, כאילו יצאו משבוע ללא אוכל בברנינג מן.

מלון גלעדי (צילום: יחצ)
מלון גלעדי (צילום: יחצ)

הנה תפריט חלקי של יום ראשון בערב: מרק צח, מרק סולת, דג לברק צלוי על פלנצ’ה, קבב עיראקי מוגש בלאפה, פרגית עשבי תיבול ושמן זית, שניצל ביתי, צ’יפס, מוקפץ בקר ועוף, אורז לבן, אורז ירוק עם עשבי תיבול, במיה ברוטב עגבניות, שעועית צהובה, מבחר ירקות צלויים, כרובית בשמן זית ושום, עוף בגריל, עמדה טבעונית, עמדת סלטים, עמדת קינוחי פרווה ענקית, עמדת טאבון, עמדת פירות, עמדת ופל בלגי ותוספות, וקצרה המפה הסימבולית שעל השולחן.

מעל כולם משקיף שף אילן אסרף, בן 52, בוגר בית ספר תדמור, בעל פז”ם של 30 שנים במטבח. תפקידו הקודם היה שף תפעולי במלון ״מלכה שבא״ באילת. למעשה, מהקצה הדרומי (שם האכיל מעל לאלף איש ביום) הוא הגיע לקצה הצפוני (כאן הוא מאכיל עד 500 איש ביום), ועדיין, הוא פרפקציוניסט ונדמה שהוא מכיר את החך הישראלי הממוצע יותר מכל אחד אחר. “רוב הישראלים אוהבים את ארוחות הבוקר בבתי המלון עשירות מאוד", הוא אומר. "רובנו, הישראלים, אוהבים שפע בארוחות ואוכלים דרך העיניים".

מלון גלעדי (צילום: אלון צרפתי)
מלון גלעדי (צילום: אלון צרפתי)

איזו מנה הכנת ולא הערכת שהיא תהיה פופולרית מאוד?

"תבשיל בשר טלה וירקות שורש שנאפים בתוך כד חרס עטוף בבצק. הכנו כמות שחשבנו שתספיק, אבל לאחר חצי שעה כל המנות חוסלו כליל".

ואיזו מנה חשבת שתהיה שוס ודווקא לא צלחה?

"כנאפה בשרית עם בשר טחון, פיסטוק ומי סוכר. משום מה, האורחים לא כל כך התחברו".

מה המנה האהובה עליך מכל המנות שאתה מכין בבית המלון?

"פסטייה ממולאת בפרגיות ובפירות יבשים, מוגשת על רוטב יין מצומצם. תענוג!".

המלון, עם כמעט 160 חדרים וסוויטות, מצליח לתת ואליו פור מאני ביג טיים: ניתן ליהנות משתי בריכות (פנימית וחיצונית), מחדרים מאובזרים (במיני־סוויטה שבה שהינו הייתה גם מכונת קפה), מלובי מעוצב רחב ידיים, מפעילויות אין־ספור לילדים ובעיקר משקט. כן כן, למרות עשרות הילדים סביב, אפשר בקלות למצוא כאן שקט.

מלון גלעדי (צילום: יחצ)
מלון גלעדי (צילום: יחצ)

מי ששוכר חדר הצופה אל הבריכה, ייהנה גם מנוף בלתי רגיל של הרבה ירוק ומעט מטולה. מי שנבהל ממחירי בתי המלון בתל אביב, בים המלח ובאילת, מוזמן לחופשה כחול־לבן בפחות מחצי המחיר. באחריות, אתם גם תיהנו, גם תחסכו אלפי שקלים וגם תחזרו עם עודף של שני קילוגרמים.
"מלון גלעדי", כפר גלעדי, 04־6900000

חדשות האוכל: שלושה דברים ששימחו אותנו השבוע

תורמים שקל

מכירים את השאלה של הקופאיות בסופר – “מעוניין לתרום 20 שקלים לטובת עמותת...?”. מתברר שהרבה יותר קל להיענות כשמבקשים תרומה של שקל בודד, וזה מה שעשו 50 אלף ישראלים ברבעון האחרון ותרמו שקל אחד במעמד רכישת ארוחות הבורגר קינג שלהם. כעת אפשרי להצטרף ולתרום שקל לטובת עמותת ילדים בסיכוי, במטרה לקדם פעילות חינוכית־חברתית בעלת ערך. בפרינציפ נתרום להם 20 שקלים.

ברגר קינג תרומה (צילום: יחצ)
ברגר קינג תרומה (צילום: יחצ)

לא רק שמפו

טעמנו את מנות הפוקי החדשות שנמכרות בדייליס, פורמט האוכל הטרי מבית סופר־פארם, והופתענו לטובה. המנה מהוואי, שהופכת במהירות לפופולרית גם בישראל, כוללת אורז טוב, סלמון צלוי (או טופו מפתיע בטעמיו), אצות וואקמה, פולי סויה, ביצה קשה, בצל ירוק, גזר ומלפפון. אומנם אין עגבנייה, אבל יש רטבים ויש מקלות אכילה, וגם המחיר סביר (46־42 שקלים). חיבבנו.

פוקי בול סלמון ברשת דיילי'ס. מחיר: 46 שח (צילום: עמית שטראוס)
פוקי בול סלמון ברשת דיילי'ס. מחיר: 46 שח (צילום: עמית שטראוס)

שתהיה לנו הסכין

קוק אנד בייק - ארקוס לינאה - סכין שף 18 סמ - 79 שח במקום 149 שח (צילום: יחצ)
קוק אנד בייק - ארקוס לינאה - סכין שף 18 סמ - 79 שח במקום 149 שח (צילום: יחצ)

סכין זה זכר או נקבה? במגירה שלנו תמצאו את סכיני המותג הספרדי ארקוס, בעיקר בגלל הקצה המעוקל שלהם, שלא מסוכן לילדים. כעת מושקים סכיני סנטוקו בשלושה גדלים – גם הם מעוקלי חוד, ועם זאת עושים את העבודה היטב בחיתוך רב־שימושי (להשיג בסניפי קוק אנד בייק). אגב, סכין זה גם זכר וגם נקבה.