נוהגים להכין משהו מתוק לשבירת הצום - עוגיות, עוגת תופין ועוד. אני בחרתי להציע לכם להכין עוגה בחושה. היא קלה, ורסטילית, ואפשר לשנות את חומרי הגלם ואת השילוב ביניהם לפי טעמכם.

עוגה בחושה היא העוגה הכי קלה ופשוטה להכנה. די בכמה חומרים בסיסיים, ערבוב או יותר נכון בחישה, העברה לתבנית ומשם לתנור, וניחוח נפלא מיד עוטף את הבית ומספר סיפור של משפחה אוהבת. ובכל זאת חייבים להבין את ההיגיון שבהכנת עוגה בחושה. זו עוגה דחוסה, מרקמה יציב והיא אינה מתפוררת. רצוי להקפיד לא לבחוש בעת ההכנה את הבצק יתר על המידה כדי לא לקבל מרקם דחוס מדי.

זהו בצק המכיל קמח, סוכר, שומן ונוזלים, תבלינים והפתעות – הלא הן התוספות. מספיק שינוי קטן במרכיבים על מנת להשפיע על מרקם העוגה. למשל מיץ במקום מים, שמנת במקום קצפת צמחית או מחמאה במקום חמאה. כל שינוי ישנה את מרקם העוגה, טעמה ומידת דחיסותה. לכן עוגות בחושות לובשות ופושטות צורה בהתאם לתוספות כמו תמרים, אגוזים, צימוקים, פירות מיובשים, חמוציות ועוד. את העוגה ניתן לאפות בתבנית עגולה או בתבנית כיכר (אינגליש קייק) לגיוון ועניין.

עוגות בחושות תמיד מקבלות באהבה בזיקה קלה של אבקת סוכר או ציפוי שוקולד שמעטרים אותה כמו כתר. לפניכם מתכון לעוגה הכי קלה והכי טעימה. היא נראית פשוטה אך טעמה נפלא וממכר. חסרונה היחיד – היא נגמרת מהר מדי.

אפשר לגוון את העוגה אם מוותרים על שילוב הקקאו בבצק ולא יוצרים את דוגמת השיש, אלא מוסיפים אל עיסת הבצק הבהיר 3/4 כוס נטיפי שוקולד (שוקולד צ'יפס), מעבירים לתבנית סיר פלא ומפזרים על פני העוגה 1/4 כוס של שקדים מולבנים פרוסים.

עוגה בחושה לשבירת הצום

החומרים (לסיר פלא בקוטר 24 ס"מ או שתי תבניות אינגליש קייק משומנות ומקומחות):

200 גרם חמאה רכה
1/2 1 כוסות סוכר
2 שקיות סוכר וניל
3 ביצים
3 כוסות קמח תופח מאליו, מנופה
1 גביע יוגורט
5 כפות חלב
2 כפות קמח שקדים

לעיטור:

1/2 כוס שקדים פרוסים מולבנים
2 כפות גרגירי שומשום
 
אופן ההכנה:

1. מערבלים את החמאה במערבל חשמלי, במהירות גבוהה. מוסיפים בהדרגה את הסוכר וסוכר הווניל, מערבלים 2־3 דקות ומוסיפים בהדרגה את הביצים. מקציפים לתערובת קלילה וחלקה.

2. מנמיכים את מהירות המערבל ומוסיפים בהדרגה ולסירוגין את הקמח, היוגורט, החלב וקמח השקדים. מערבלים קלות רק עד שכל החומרים נבלעים ומפסיקים את הערבול (לא לערבל יתר על המידה כדי לא לקבל מרקם דחוס מדי).

3. מעבירים את עיסת הבצק לתבנית משומנת היטב. מפזרים על פני הבצק את השקדים המולבנים ואת גרגירי השומשום.

אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני של 180־170 מעלות כ־50־45 דקות ומניחים להצטנן על רשת ברזל.

טיפסקל

עוגה שפניה נבקעו, והבלילה שבתוכה גלשה החוצה מבעד לבקע, נאפתה כנראה בחום גבוה מדי. עוגה דחוסה עשירה בתוספות, לכן היא כבדה. אם מעוניינים בעוגה אוורירית יותר הקציפו את הביצים עם הסוכר והוסיפו את שאר החומרים. בתום האפייה רצוי לעטוף את התבניות תחילה ביריעת ניילון נצמד ומעל ברדידי אלומיניום ולסגור היטב והדוק. שומרים על הגזרה? רוצים להחליף את השומן? החליפו ברסק תפוחים ובשמן. אפשר להחליף כל מרכיב חלבי בתחליף פרווה הקיים בשוק. במקום חלב – חלב סויה, במקום יוגורט קצפת צמחית ועוד. 

לעוד מתכונים קולינריים כנסו לאתר של פסקל