בעלי המסעדות בדרום ממשיכים להתמודד בימים אלו עם הקושי הכלכלי, זאת כמובן יחד עם הקשיים הנוספים שמביאה עמה המלחמה שנפתחה לאחר הטבח הרצחני שביצעו מחבלי החמאס לפני כשבועיים וחצי. רבות מהן כלל לא נפתחות בימים אלו, זאת על רקע המגבלה שהטיל פיקוד העורף על לא יותר מ-50 סועדים בו זמנית, והפחד של תושבי האזור לצאת ולבלות כשברקע המטחים והאזעקות. 

"אי אפשר לסמוך על המדינה": בעלי המסעדות בדרום זועמים
להמתיק את הימים הקשים: מתכון פשוט למלבי שאתם חייבים להכיר

"יש לי בשתי המסעדות שלי מעל ל-100 עובדים, וההוצאות שלי הן מאוד גבוהות. לפתוח כרגע ל-50 סועדים בלבד זה כמעט ולא אפשרי מבחינתי", מציין יוחאי ז'אנו, הבעלים של "באדה בום" - שתי מסעדות איטלקיות ים תיכוניות באשדוד. 

"מדובר מסעדה איטלקית ים תיכונית, שאני השף והבעלים שלה, יש לנו שתי מסעדות בעיר. בצק בעבודת יד ופיצות מהטאבון. אנחנו משלבים הרבה דגה שמתבססת על ים תיכון, וגם דגי ייבוא, אני פעיל במסעדה ועובד בה", סיפר. עם זאת, ולמרות הקושי הכלכלי, מבקש ז'אנו להתמקד במלחמה, ובשלומם של החיילים וכוחות הביטחון. 

מה המצב של המסעדות שלך בימים אלו?
"המצב אצלנו בשבועיים האחרונים הוא שאנחנו סגורים ללקוחות. אנחנו מנסים לחשוב על פתרונות, איך אנחנו נכנסים לגלגל של כן לתפעל את המסעדה, בין היתר באמצעות משלוחים. עד היום היינו עסוקים בלהוציא אוכל לחיילים ולכוחות הביטחון, מאז פרוץ המלחמה. ההתמודדות היא לא קלה. 

אבל בתור תושבי הדרום, אנחנו כבר רגילים למבצעים ולמלחמות שלימדו אותנו להתמודד עם ימים קשים. התפקיד שלנו כרגע בתור העורף זה להיות חזקים, לעזור כמה שאפשר לכוחות הביטחון ולתמוך בהם. כדי שהם יעשו את העבודה שלהם כמו שצריך, וכמה זמן שייקח. אנחנו נעמוד איתנים וגם אם צריך להפסיד כספים אנחנו נעשה הכל בשביל שננצח, ושיהיה לנו עתיד טוב יותר בשביל הילדים שלנו". 

מסעדת ה''באדה בום'' באשדוד (צילום: ללא קרדיט)
מסעדת ה''באדה בום'' באשדוד (צילום: ללא קרדיט)

קיבלתם פניות כאלה או אחרות מהרשויות בנוגע לפיצויים במצב הנוכחי?
"אף אחד לא דיבר איתנו, לא מהממשלה ולא מהרשויות. אנחנו כרגע מסתמכים על כל מה שמתפרסם בתקשורת, וערניים למה שקורה. אנחנו נהיה סובלניים כמה שצריך, רק שכוחות הביטחון והצבא שלנו יעשו את העבודה בצורה כמה שיותר טובה, ויחזור בריאים ושלמים. כרגע בזה אנחנו עסוקים, זה מה שמטריד אותנו".

הוא הביע תקווה כי המצב הביטחוני בדרום ישתנה באופן אמיתי ולטווח ארוך: "אנחנו סובלים מזה כל כך הרבה שנים, שאנחנו כבר פיתחנו איזשהו חוסן עסקי להתמודד עם ימים כאלה. אנחנו רק רוצים שעכשיו זה ייגמר אחת ולתמיד. בשביל שיהיה עתיד יותר טוב לדורות אחרינו, וכמובן למען השקט העסקי. אני מאמין שזה יקרה, כי חטפנו מכה קשה מאוד, ואין פה אפשרות אחרת. זה לא משהו שאפשר עכשיו להכיל או להבליג עליו". 

יחד עם הסבלנות שלך למצב, לדעתך יש משהו שהרשויות יכולות לעשות אחרת בימים אלו?
"הרשויות והממשלה אמורות להוציא פיצויים עם מינימום בירוקרטיה, למזער נזקים ולהקפיא תשלומים. כמו ארנונה, מים וחשמל, תשלומים שהולכים לגופים ממשלתיים. כך שאולי נצליח להתגלגל בכמויות של 50 אנשים. כמה שאפשר לשמור על העורף יציב, כי המצב הולך להימשך תקופה ארוכה". לסיום, יחד עם הקשיים הרבים, הוא ביקש להדגיש: "עם ישראל חי ויחיה לנצח".