מריבה פשוטה דרך ממולאת קרם שוקולד ועד עמוסת קרמים, תוספות ואפילו מזרקי אלכוהול, מצופה שוקולד לבן, קרם פטל ורוד ואפילו מוזהבת. על הסופגנייה הישראלית עברו לא מעט תהליכים ושינויים והתחושה היא שהעם נחלק לשניים, החצי שרוצה כמה שיותר מוגזם ומתוק ויעמוד בתור לרולדין גם שעה וישלם ממיטב כספו וחצי עם שרוצה שיעזבו אותו לנפשו ויביאו לו סופגניית ריבה של פעם, בלי הרבה רעש וצלצולים.

דווקא עכשיו: ההישג העולמי והמרשים של יוסי שטרית
לאחר המתנה ארוכה: הבשורה שלה חיכתה רותי ברודו סוף סוף הגיעה

אנחנו לא באמת החלטנו מה אנחנו אוהבים יותר אבל בהחלט המוגזמות הזו עברה כמה וכמה גבולות של טעם טוב ושל מחיר מופקע וטירוף הסופגניות, שבתקופה רגילה מתחיל כבר בספטמבר, כבר מזמן לא קשור לחנוכה.

אין אדם חובב פחמימות ומתוקים שלא מכיר וביקר בקפה קדוש המפורסם בירושלים. המקום שנפתח כקונדיטוריה ב- 1967 הוא מוסד עליה לרגל וממש בימים האחרונים הוא עבר למקום חדש. ישבנו לשיחה צפופה ומתוקה במיוחד עם השפית קונדיטור והבעלים של הקפה, קרן קדוש , שהשנה עלהת לכותרות שוב בזכות סופגניית הגולני שלה.

קרן קדוש לא אוהבת מאד מתוק, היא אוהבת בצק. תנו לה בצק לצורותיו השונות והיא מאושרת. לכן מבחינתה להכין סופגניות שמנות ממולאות במלא קרם מתוק, מצופות קרם ומוזרקות עוד מתוק מאבד את הרעיון של בצק.- בתכלס זה כבר לא סופגנייה- זה קינוח.

"החיבה שלי לבצק הובילה אותי ליצור סופגניי ה אחרת שיש לה נוכחות של סופגנייה קלאסית. קודם כל יש לנו בצק מדהים, בצק בריוש מושקע ושמנמן שמטוגן בצורה הכי נכונה שיש כך שמתקבלת סופגניה רכה ונגיסתית עם טעם מטורף גם בלי כלום", היא מספרת. 

סופגניית גולני (צילום: אסנת גואטה)
סופגניית גולני (צילום: אסנת גואטה)

עוד היא מוסיפה: "אני אישית לא אוהבת ציפויים וקשקושים בביס שלי, הרבה אנשים בירושלים אוהבים את הריבה הקלאסית, אז הלכנו על טוויסט של הריבה המוכרת, את הסופגניות זרקתי מיד אחרי הטיגון לסוכר, הומאז' לספינג' של אמא שלי, מה שמעיף את הבצק למקום אחר. במקום למלא את הסופגניה כמו כולם, עירבבנו קרם לא מתוק מאד עם פטל, ויצרנו במקום ריבה מתוקה, קרם עדין וכיפי.

גילינו שאין לנו מקום לייצר הרבה סופגניות, כי המקום שלנו קטן, והתחלנו להעמיד את הסופגניות על הצד, מה שייצר מראה קצת כמו פיתת סופגנייה שמנמנה.  הזרקנו את הקרם לחלק הצדדי, בכמות שנותנת לבצק מלא כבוד, סגרנו מלמעלה בממתק שקשור לסופגניה כמו מרמלדת תות במקום ריבת התות ואנשים עפו על זה, גם האחיזה ממש כיפית ונוחה לאכילה וגם יש מלא בצק טעים. יש סופגנייה ולא ערימה מתוקה כל חווית האכילה השתנתה".

שף קונדיטור קרן ואיציק קדוש (צילום: אבישג שאר ישוב)
שף קונדיטור קרן ואיציק קדוש (צילום: אבישג שאר ישוב)

לסופגניית הריבה הקלאסית יש מלא כבוד אצלי וכמו שאמרתי קודם, הירושלמים אוהבים את הקלאסית. אנחנו נתנו להם את האופציה להנות מהקלאסית בגרסה קצת יותר עשירה".

בקורונה לדוגמא לא יכולנו לעשות סופגניות והיה ביקוש ענקי אז הוצאנו ללקוחות שלנו ספר מתכונים של הסופגניות שלנו שהיה היסטרי. השנה  לא רציתי להכין, הייתי ממש בדכאון מהמצב והבן שלי היה בעזה. וכשדיברו על הפסקת האש הבטחתי לעצמי שאם ישחררו חטופים אני אעשה כי סופגניות זה סימן לברכה ודברים טובים.

מאז יצרנו קולקציה מלאת ישראליות והערכה. הבן שלי בגולני ועשיתי לו סופגניות גולני בטעם קפה עם סמל היחידה שלהם שריגשה אותו מאוד, יש גם  גבעתי סגולה בטעם קסיס, סופגנית נחל ממולאת קרם פיסטוק ואפילו סופגניה ורודה ממולאת קרם.