זו השנה השלישית שנערכת תחרות המסעדות היוקרתית  "MENA's 50 Best"  בהשתתפות ישראל וזו כמובן השנה הטעונה ביותר. המלחמה יצרה לא מעט חיכוכים ודיונים שהגיעו גם לעולם הקולינריה העולמי, כשלא מעט טענות נשמעו גם בארץ על חוסר הגינוי של מארגני התחרות, שניסו בכל דרך להשאר ממוקדי קולינריה ולא לתת לפוליטיקה להיכנס לתחרות. לבסוף הוחלט לא לקיים את הטקס, אלא רק את התחרות עצמה.

"חיפשתי דרך לעשות את זה מהר": הסיפור של אסף גרניט שעוד לא שמעתם
"עיניים טובות ואור שקורן מבפנים": ישראל אהרוני נפרד מחברו ושותפו הטוב

התחרות המשיכה גם השנה כשישראל היא חלק, כי אי אפשר כל הזמן להיות במצב של שנאה הדדית, מה שקורה פה הוא קשה יומיומית אבל בעולם יש לא מעט הערכה לקולינריה הישראלית וחשוב שמסעדות ישראליות יפרצו החוצה ויקבלו חשיפה ויצרו קשרים עם מדינות ערביות נוספות שפותחות את עצמן ליחסים של שלום. דובאי היא דוגמא מדהימה וחשוב שיהיו עוד.

את המקום הראשון לקחה שוב מסעדת Orfali Bros Bistro, של שלושת האחים אורפלי, שגם זכתה במקום 46 ברשימת 50 המסעדות הטובות בעולם. מסעדת הפיין דיינינג ההודית Trèsind Studio בדובאי. תופסת את המקום השני, אחריה מדורגת, Ossiano במקום השלישי וMoonrise במקום הרביעי - שתיהן ממוקמות בדובאי.

חבורת הזוכים של 2023  (צילום: סן פלגרינו)
חבורת הזוכים של 2023 (צילום: סן פלגרינו)

ומה עם המסעדות הישראליות? ירידה בדירוג אבל עדיין זוכות למקומות של כבוד עם הפתעה אחת. השנה נכנסו שש מסעדות ישראליות לרשימת ה-50 מסעדות, כשמסעדת OCD של רז רהב, שהייתה הראשונה להיכנס לעשר הגדולים בשנה הראשונה עם המקום המכובד השלישי. בשנה השנייה ירדה המסעדה למקום ה- 14 והשנה רז רהב סוגרת את רשימת עשר הגדולים במקום ה-10 והמכובד. מקום שני במסעדות הישראליות היא ג'ורג וג'ון של השף תומר טל שזכתה שנה שעברה במקום השישי והשנה יורדת למקום ה-20.

"בכל בוקר אני מגיע למטבח כדי לחדש, לשפר, לייצר חוויה קולינרית טובה יותר ולהביא לאורחים מסע של טעמים שלא חוו קודם. דירוגים כמו ה50 בסט הם תוצר לוואי מבורך של העשייה הזאת, תזכורת והערכה בינלאומיים שתמיד נעים לקבל. אני זוכר ומזכיר גם לצוות שלי - זה חלק מתגמל מהדרך, אך לא המטרה לשמה אנחנו קמים בבוקר", מסר השף תומר טל. 

תומר טל, אבי זק (צילום: פרטי)
תומר טל, אבי זק (צילום: פרטי)

ההפתעה הגדולה היא הכניסה הישראלית למקום 25 של מסעדת נומי מכפר מונש, כניסה חדשה ומסקרנת למסעדה המדוברת של יוצאי כתית, שבעקבות במלחמה הפכה את עצמה, זמנית, לבייקרי, ואולי עכשיו תחזור לפורמט מסעדתי שוב. מקום 26 נתפס גם הוא על ידי מסעדת אנימאר של השף הלל תקאוואלי  ומקום 34 שייך למסעדה הנהדרת של השף מוטי טימן - מלגו ומלבר, שתי המסעדות מציינות עליה יפה בדירוג.

מוטי טימן (צילום: נועם פריסמן)
מוטי טימן (צילום: נועם פריסמן)

את הרשימה הישראלית ובמקום 43, סוגרת השפית פורצת הדרך שיראל ברגר עם מסעדת OPA , שזכתה שנה שעברה לפרס החשוב "ההבטחה הגדולה של השנה" ולכן לא מפתיע שנכנסה לרשימה ואני אישית צופה שהיא תטפס בה עד עשרת הראשונים