הסניף הראשון ברשת בתי הקפה החדשה "קפה עוטף – נתיב העשרה" יפתח במתחם שרונה בתל-אביב במהלך חודש אפריל 2024. בתוכנית: הקמת עד שבעה בתי קפה השייכים לישובים ובניהולם. בתחילה באזור המגורים הזמני, ולאחר מכן ביישוב שאליו יחזרו. 

מפסיקים לאכול מרורים: מתכון מתוק במיוחד לחג הפסח
מושיק רוט מצטרף למסעדת היוקרה: זה המוסד בו יוביל את הקו הקולינרי

קפה עוטף נתיב העשרה - ינוהל ויתופעל על ידי תושבים מנתיב העשרה. ובכך ייצר מקום התכנסות לקהילה, תעסוקה ופרנסה לצד חיבור בין הקהילה המארחת לקהילה המפונה. הרווחים מבית הקפה יועברו ישירות לנתיב העשרה והם יחליטו על ייעודם והשימוש לטובת שיקום.

בבית הקפה יוגש קפה איכותי, מאפים הנאפים בו במקום וכריכים טריים המשלבים רטבים וממרחים מהעוטף כאשר רותי רוסו, שפית ואשת קולינריה, מדייקת את הכריכים מתוך מחשבה על רוח התקופה והחקלאות הישראלית

ב"קפה עוטף" יוצעו לרכישה מוצרים רבים ומגוונים מהעוטף ובהם יינות, ריבות, פירות יער, עוגות ועוד, לצד מוצרים שונים שעוצבו במיוחד לרשת. הפתיחה מתוכננת לקראת פסח 2024. 

אירועי ה-7 באוקטובר שטלטלו את המדינה, היו כאין וכאפס לטלטלה העצומה שחוו תושבי העוטף שאיבדו את יקיריהם, פונו ונעקרו מבתיהם, משאירים את חייהם הקודמים בשטח כפרי וחקלאי ובתיהם היפים עזובים ונטושים. רובם נקלטו בערים מרכזיות בארץ ובמתחמים ייעודיים, אך לא תמיד עם האפשרות להיות קהילה מאוחדת ובמקום המאפשר לכולם להיות יחדיו.

"קפה עוטף" - הקמת רשת בתי קפה חדשה העתידה להיפתח במוקדים שונים ברחבי הארץ בישובים שקלטו מפונים מהעוטף, קמה במטרה לייצר חוסן קהילתי ונפשי למפונים, ולאפשר להם עשייה ותעסוקה, אופק ותקומה. ברשת יועסקו בנות ובני הישובים , בתי הקפה יהפכו למקום בו תוכל הקהילה להיפגש לשמור אותה שלמה ככל הניתן. הקמת הרשת תנציח ותהדהד את סיפורה של כל קהילה ולא פחות חשוב מכך, תחבר בין הקהילה המארחת לקהילה המפונה. כל "קפה עוטף" יהיה שייך באופן בלעדי ליישוב על שמו הוא קרוי, והרווחים מהפעילות הינם של הישוב בלבד. סניף ראשון של הרשת, "קפה עוטף - נתיב העשרה", עתיד להיפתח במתחם שרונה בתל-אביב.

מושב נתיב העשרה חווה מתקפת מחבלים רצחנית ב-7 באוקטובר. 20 מתושביו נרצחו, ו-1080 תושבי הישוב, מתוכם 320 ילדים, פונו ברובם לתל-אביב. היוזמה תספק לקהילת נתיב העשרה מרחב פיזי, תעצים אותה ותספק את האפשרות לתעסוקה ופרנסה. בית הקפה ינוהל על ידי אנשי הישוב ויאפשר גם חיבור לקהילה החדשה והמחבקת בתל אביב - יפו.

תמיר ברלקו, יותם קידר, נועה שבת, רז קידר (צילום: סיון פרג)
תמיר ברלקו, יותם קידר, נועה שבת, רז קידר (צילום: סיון פרג)

בית הקפה יציע לרכישה מוצרים מהעוטף: יין, ריבות, פירות יער, עוגות, גרנולה ושלל מוצרים מקומיים וכן מוצרים שעוצבו במיוחד דוגמת חולצות, ספלים, סינרים, תיקי בד ומגוון מוצרים נוספים. בסופי שבוע תתקיים גם מכירה של פרחים. כמו כן ניתן לרכוש את המוצרים כמארז פיקניק ולשבת במרחבי המתחם או בישיבה סביב בית הקפה.

ב"קפה עוטף", תערובת הקפה נקלית במקום באמצעות מכונת קלייה בתערובות ייחודיות עבור הרשת, אשר ניתנות לרכישה גם הביתה. ניתן יהיה לרכוש הביתה מתערובות הקפה שנבחרו בקפידה למיזם. בנוסף, המאפים נאפים במקום וכריכים טריים שישלבו מוצרים כמו ירקות טריים וממרחים מהעוטף, כאשר השפית רותי רוסו מדייקת את הכריכים מתוך מחשבה על רוח התקופה והחקלאות הישראלית.

את הקפה ינהלו שלושה צעירים מנתיב העשרה: נועה שבת והאחים יותם ורז קידר. עוד יוכלו המבקרים ב"קפה עוטף נתיב העשרה" להתרשם ממיצג "כלניות לפני הגשם" של האמנית הישראלית והבינלאומית יפה סלומון ,1,400 כלניות בכל הגבהים, לזכר ה-7 באוקטובר "יוצגו" במתחם בית הקפה.

האקדמיה לניהול בתי קפה -  המועסקים בכל אחד מבתי הקפה יקבלו חניכה ולימוד יסודות הניהול של בתי קפה וסדנת קפה ובריסטות. העובדים יקבלו שכר ויפתחו את עצמם ואת בית הקפה שלהם. הרווח הנותר יעבור לטובת שיקום הקהילה של אותו ישוב על פי צרכי הקהילה. בכל סניפי הרשת ימכרו מוצרים מהעוטף ושיתופי פעולה יחודים גם עם אומנים מבצלאל ואומנית הכלניות יפה סלומון.

הנהלת מתחם שרונה תרמה את הנכס באחד ממבני השימור ההיסטוריים מימי הטמפלרים עבור הקמת הפרויקט למשך חצי שנה ללא עלות. קרן Tech4Israel, שהוקמה מיד לאחר אירועי ה-7 באוקטובר על ידי משקיעים יזמים ומנהלים מקהילת ההייטק בישראל בכדי לספק תמיכה מיידית לארגונים ויוזמות ברחבי הארץ ולסייע לנפגעים מהמלחמה התגייסה לטובת המיזם באמצעות תרומה משמעותית ותמיכה במיזם. תורמים נוספים הם החברה המרכזית למשקאות, יכין, נירלט ועוד.

היזמים של קפה העוטף הם תמיר ברלקו – יזם ומייסד רשת ארקפה ומיזמים קולינריים רבים בישראל ובעולם ששימש לאחרונה כסגן נשיא ברשת סלינה, מיכל ציון – בעלים ומנהלת חברת "אידאה תקשורת שיווקית " הפקת אירועים כנסים ופעילויות שיווקיות בארץ ובעולם , חגית אברון, לימור ארליכמן, ענת נתיב, זיו קורצקי ודיויד מרגולין. 

תמיר ברלקו מסר: "המחשבה על 'קפה עוטף' נולדה מתוך צורך בסיסי שזיהינו בקרב הקהילות המפונות והוא הצורך להישאר קהילה מאוחדת ועם זאת, להתחיל לבנות שגרה חדשה במקומם החדש, הזמני או הקבוע. היתרונות והיכולות של בית קפה, בניגוד לכל מקום תעסוקה אחר, הוא החיבור בין העסקת מפוני העוטף ויצירת מקום מפגש שלהם בינם לבין עצמם. לא פחות חשוב מכך, נועד המיזם ליצור מפגש ישיר ומחבר עם הקהילה המקומית המארחת. אנחנו מזמינים את תושבי תל אביב - יפו והמבקרים בעיר להגיע לסניף הראשון של קפה עוטף בשרונה וליהנות מכל מה שיש לחיבור כזה להציע".

איתי לוי, יו"ר ועד נתיב העשרה ונציג היישוב בתקומה מסר: "בשבעה באוקטובר נרצחו 20 בני הקהילה שלנו, מייסדים חברי כיתת כוננות, ילדים שלנו אחים שלנו כל אחד מהם הוא עולם ומלואו, העצב בלתי נסבל, הכעס גדול, כקהילה אנחנו באמצע נדודים מחוץ לבית שלנו ומקווים להתמגנט בחזרה ולשוב במהרה הביתה, בתוך המסע הזה פגשנו אנשים נהדרים, אכפתיות ציבורית, אהבה נקייה ורצון לעזור וככה קם לו בין השאר מיזם קפה עוטף אליו צירפנו את פאב הגן שלנו.

פאב חברתי קהילתי שיש לנו במושב, ביחד עם אנשים יקרים אנחנו רוצים לפתוח בקרוב את בית הקפה שלנו במתחם שרונה, מטרות המיזם לחבר את הקהילה לתת מקום ביטוי לדור ההמשך להתחבר לתושבי תל אביב ובכלל שכל כך חיבקו אותנו מהיום שהגענו לפה, אנחנו תקווה שהמיזם החברתי הזה יצליח, אנחנו מזמינים את כולכם לקחת חלק וחבור לבקר אותנו ולהיות מהלקוחות הראשונים של הקפה החל מסוף החודש, שנדע ימים טובים ושקטים ושב"ה החיילים שלנו והחטופים יחזרו הביתה בשלום".