הדיאטנית מאיה רוזמן שוחחה עם מאזין בתכניתה ב-103FM, והסבירה על תחליפי החלב במעדנים ועשתה סדר בנוגע לרכיבים הנמצאים באומגה 3 והשפעתם.

רציתי לשאול, יש לשטראוס יוגורט בטעם מתיקות מעודנת שכתוב עליו 'ללא תוספת סוכר וללא תחליפי סוכר'. ברשימת המרכיבים כתוב כך: חלב מפוסטר, רכיבי חלב, סיבים תזונתיים, חומרי טעם וריח בתוספת חיידק פרו-ביוטי. איך יש לו מתיקות אם זה בלי סוכר?
"מעניין באמת, יש שני ממתיקים שלא נכנסו לרשימת תחליפי הסוכר, סטיביה שעשוי מצמח וסוכרלוז שעשוי מסוכר, איכשהו הם לא נחשבים תחליפי סוכר. תבדוק בבקשה אם יש שם".

אין שם, רק חלב מפוסטר, רכיבי חלב, סיבים תזונתיים, חומרי טעם וריח בתוספת חיידק פרו-ביוטי. יש לזה טעם מתוק מעודן.
"זה לא כמו מוצרי חלב נוספים שאתה אוכל בלי סוכר, זה יותר מתוק?"

כן, יותר מתוק מיוגורט רגיל.
"הדבר האחרון שעולה לי לראש, כי אני לא חושבת שמישהו משקר ברשימת הרכיבים, יכול להיות שהתוספת של החיידקים גרמה לחיידקים לפרק את הלקטוז, סוכר החלב, והתוצר של פירוק הלקטוז, סוכר החלב, זה גלוקוז שיש לו סוכר מתוק. יכול להיות שבגלל זה יש את המתיקות ושבגלל זה הוסיפו את החיידקים".

מבחינת האינסולין בגוף זה נחשב כמות סוכר גדולה יותר של סוכר מאשר ביוגורט רגיל?
"אני לא יודעת להגיד, אני צריכה לבדוק את זה. אני מניחה שההבדל לא נורא משמעותי, כי הלקטוז מפורק בסוף במעיים שלנו והופך לגלוקוז וגלקטוז, מה זה משנה אם זה מתפרק רק ביוגורט? לא נראה לי שזה המצב, אבל אני יכולה לבדוק את זה".

בנוסף, שמעתי דברים לא טובים על אומגה, שזה לא מומלץ בכמות גדולה, זה נכון?
"יש לנו את החומצות שומן החיוניות הרב-בלתי-רוויות שהגוף לא יכול לייצר בעצמו, אומגה 3, 6, ו-9. אנחנו חייבים לקבל אומגה 6 במזון, הבעיה היא שמבחינה בריאותית רוצים שיהיה הרבה יותר אומגה 3 מאשר אומגה 6 ובפועל במקום שיהיה יחס של פי 6 אומגה 3 מאומגה 6, אנחנו אוכלים פי 20 אומגה 6 מאומגה 3".

"המצב הזה עושה קצת דלקתיות בגוף, נזק לכבד, מחלות לב וכיו"ב. ברגע שאתה אוכל ביחס הנכון יש לזה רק יתרונות כמובן. בכל הנוגע לחומצות השומן, היחסים ביניהם מאוד חשובים, היחס בין השומן הרווי לעומת הבלתי רווי, חד-בלתי-רווי לעומת רב-בלתי-רווי. יש פה מערכת יחסים מאוד מסובכת. אני חושבת שברגע שאתה אוכל בתזונה נכונה - לא צריך להיכנס ללחץ. שמן זרעי ענבים נהיה טרנדי מאוד ויש בו אומגה 6, גם בשמן תירס, כותנה, שומשום, מיונז ובשמן נר הלילה שמשתמשים בו בכמוסות".

באגוזים יש אומגה 3?
"בחלק יש, באגוזי מלך יש אומגה 3 (2 גרם) אומגה 6 (33 גרם) ואומגה 9 (14 גרם). כנראה בדגים נוכל להגיע לאומגה 6 ברמה יותר נמוכה מאומגה 3. איזה דגים אתה אוכל?

סלמון?
"בסלמון יש יחסית יותר אומגה 3 מאומגה 6, כנראה שנוכל למצוא את היחס הרצוי יותר בדגים. בסוף נגיע למסקנה שזה מאוד קשה, איזה באסה. לפעמים אם אוכלים גם מזון טוב זה עלול לגרום לדלקת כי זה מערער את הלחצים. אני מציעה לך לא להיכנס לסטרס מהעניין הזה ופשוט לאכול בריא".