במשרד הבריאות ממליצים לצרוך תזונה ים־תיכונית הכוללת בתוכה המון מזון מן הצומח לא מעובד, כמו ירקות ופירות, דגנים וקטניות, כמו גם דגים ועופות במידה. וגם צריכה של 2־1 מנות ביום של מוצרי חלב דלים בשומן (עד 5%), בעיקר גבינה ויוגורט, ומן השמנים יש להעדיף את שמן הזית. מוצרי חלב נמצאו כתורמים ללחץ דם תקין.

החלב מהווה מקור טוב לסידן ולוויטמין D, בעלי תפקיד חשוב בבניית עצם החל בתינוקות ועד לבוגרים בשנות ה־20 המאוחרות לחייהם. בגילים מאוחרים יותר אלה מסייעים למניעת פירוק העצם. יש לצרוך ביום 1,000־1,300 מ”ג סידן, כשבכוס חלב (200 מ”ל) יש 200 מ”ג סידן – בכל 1 מ”ל חלב יש 1 מ”ג סידן. ולכן כיום ניתן למצוא מוצרי חלב הכוללים סידן באופן טבעי והמועשרים גם בוויטמין D באופן “מלאכותי”, וביחד אלה מסייעים לבניית העצם ושומרים על צפיפות העצם. מי שנמנע ממוצרי חלב יכול לצרוך תחליפים, כמו משקאות על בסיס אורז או סויה.

כדאי לוודא מי מהם מועשר בסידן וויטמין D על מנת לשמור על בריאות העצם. דגש נוסף הוא על חלבון חלב, שנחשב לחלבון מלא המכיל את כל רכיבי החלבון (חומצות אמינו) הדרושים והזמינים לנו. החלבון מהווה אחד מאבני הבניין של הגוף.

לעתים מתפתחת בגוף אי־סבילות ללקטוז (סוכר החלב). תופעה זו מתרחשת פחות בקרב תינוקות וילדים ויותר בקרב מבוגרים. הסיבה לכך: ירידה באנזים לקטאז המפרק את סוכר החלב (לקטוז), שבדרך כלל מתבטאת בתסמינים במערכת העיכול, כמו כאבי בטן וחוסר נוחות.
איך מומלץ לאכול מוצרי חלב בחג השבועות?

1. העדיפו מוצרי חלב עד 9% אחוזי שומן, המכילים גם חלבון בכמות גבוהה.
2. העדיפו מוצרי חלב לא ממותקים ושאינם מכילים תוספת סוכר או צבע.
3. תוכלו לשלב עם מוצרי החלב רסק פירות טבעי שתכינו בעצמכם מפירות טריים.
4. ניתן לשלב מוצרי חלב בפשטידות, לביבות ומרקים.
5. גבינות מלוחות וגבינות צהובות אינן מומלצות עקב תכולת המלח הגבוהה.
6.על פי הנחיות משרד הבריאות, מוצרי חלב אינם מומלצים עד גיל תשעה חודשים. חלב ניגר מומלץ לתת החל מגיל שנה ומעלה. הכותבת היא מנהלת מדעית בסימילאק גולד.