נדמה שרוב הלקוחות ב”דלידה” לא יודעים מיהי הזמרת שעל שמה קרויה המסעדה. בכלל, בחירה מעניינת לקרוא למסעדה שוקקת שמחת חיים זו בשמה של זמרת שהתאבדה בגיל 54, שבלעה כדורים והותירה אחריה מכתב שבו כתבה “החיים הפכו לבלתי נסבלים... סלחו לי”.

דלידה ידעה עליות ומורדות בחייה: היא התחתנה עם היועץ האישי שלה, שאותו עזבה מאוחר יותר לטובת מאהב איטלקי שכתב לה שיר. גם אותו עזבה, הפעם לטובת זמר איטלקי בשם לואיג’י טנקו, שהתאבד לאחר שלא זכה בפסטיבל סן רמו, אף שהיה פייבוריט. דלידה, שלקחה באופן קשה את התאבדותו, ניסתה להתאבד בעצמה ימים ספורים אחר כך באותו חדר במלון, ואלמלא ערנותה של חדרנית שחששה למקרה מוות שני בתוך ימים ספורים, זה היה נגמר אחרת. מאוחר יותר ניהלה רומן עם נשיא צרפת פרנסואה מיטראן ועם השחקן אלן דלון, ואת חייה סיימה בדרמה גדולה, לא לפני ששניים ממאהביה וגרוש אחד שלה מתו. ליתר דיוק - התאבדו. שלושתם. דלידה, אגב, הגיעה להופעה בישראל ב־1965, ובהופעתה שרה את “הבה נגילה”.

בניגוד ל”פארולה פארולה” (מילים מילים), הדואט המפורסם של דלידה עם דלון, במסעדה הקטנה הקרויה על שמה בשוק לוינסקי פחות מבטיחים ויותר מקיימים. ל”דלידה” מגיעים על מנת לחגוג את החיים, ליהנות מהטוב שיש לנו, להסתכל על שני־שלישים של הכוס המלאה, להבין שלמרות המצב ומצב הרוח, אפשר ליהנות גם מניצחונות קטנים. כאן תוכלו לשכוח מהגרפים של גבי ברבש, ולהתמסר לחוויה שהיא לא רק קולינרית, אלא גם, ובעיקר, בריחה מהמציאות.

סלק מלח, ''דלידה'' (צילום: אנטולי מיכאלו)
סלק מלח, ''דלידה'' (צילום: אנטולי מיכאלו)

המנות כאן מיועדות לחלוקה במרכז השולחן (ממוצע של 50 שקלים למנה), והן מבוססות, לדברי השף דן זוארץ, על עירוב של מטבחים שבהם חייתה דלידה – הערבי (היא נולדה במצרים), האיטלקי (מוצאה) והצרפתי (שם הקריירה שלה נסקה).

המנות אינן גדולות, אבל כמה שהן פוטוגניות, כמה שהן מוקפדות, כמה מחשבה יש בהן. קחו לדוגמה את המנה “סטייק” (כך בתפריט, במירכאות) בריוש ומוח עצם – במרכז הצלחת עומד בריוש עבה ועסיסי, טבול בציר בקר ובפרחי היביסקוס, סביבו שני מוחות עצם, ולמטה פרוש קרם ארטישוק סמיך. מתי אי פעם אכלתם מנה כזו? סביר להניח שמעולם לא. וכמה עונג יש בה, יא ראבי, שילוב של טעמים משני קצוות תבל (73 שקלים). הבריוש מככב גם במנה קובה־נייה (54 שקלים) – טרטר פילה בקר עם שומן כבש ואיולי יוגורט מיושן. עוד שילוב מסקרן, שהופך בפועל למנה שחייבים לטעום.

הפוטוגניות נמשכת גם במנת סלק על מלח (48 שקלים): לכאורה, סלק פשוט. אלא שמסביבו ייהום הסער – קרם קייל ירוק, רוטב בצל שרוף, עמבה והפתעה – פירורי פיתה ההופכים לקרמבל שגונב את ההצגה. לא טעמנו מכל המנות, אבל בביקורנו הבא רשמנו לעצמנו לנסות את הפסטה של אמא (שבאותו הערב חוסלה לפני שהספקנו לשתות את הצ’ייסר הראשון), את סלט הזוקיני הנא עם הארטישוק הרומאי, ואת ניוקי הסולת המוגש עם מיץ עגבניות ירוקות. מסקרן. 

זבולון 7, תל אביב, 03-5369627

הגראז' קלאברוגר (צילום: דודי אייזנטל)
הגראז' קלאברוגר (צילום: דודי אייזנטל)

חדשות האוכל

ביקור במוסך

“אני מעדיפה לאכול פסטה ולשתות יין מאשר להיות מידה אפס”, אמרה השחקנית סופיה לורן אי שם ב־1965, וניתצה את תדמית ה”רזה וטוב לה” ששלטה כבר אז. כעת תארו לכם עולם יפה שבו דוגמניות דקות גזרה היו מפסיקות להתרברב באינסטגרם בבטן השטוחה ומצטלמות בכל יום עם המבורגר חדש נוטף קטשופ.

הנה המקום האידיאלי עבורן להתחיל לשבור סטיגמות: “הגראז’” (סניפים בראשון לציון וברמת החייל בתל אביב) חרת על דגלו את המונח “תתפרעו”, ומציע שלל המבורגרים עסיסיים עם מבחר טופינגים מגרים. גולת הכותרת היא המנה החדשה “קלאבורגר”, המיועדת לרביעיית סועדים וכוללת (קחו נשימה) ארבע פרוסות לחם בריוש צרובות בחמאה, ביניהן שלוש שכבות של קציצות בקר (בסך הכל 810 גרם), עם טופינג של בייקון טלה, בצל מטוגן, עלי רוקט ורוטב אנימלס. בנוסף, ערימה של פוטייטוס מתובלים, ארבעה בקבוקי שתייה (או שליש בירה מהחבית לכל אחד) ולקינוח - עוגת ביסקוויטים בשלושה ציפויים: שוקולד, מייפל וטופי. המנה עולה 246 שקלים (61.50 שקלים בלבד לסועד), והיא תוגש בימי חול מהשעה 18:00 בערב ואילך. 

הרצל 151, ראשון לציון; ראול ולנברג 24, רמת החייל, תל אביב, 03-6499600