הנה סיבה טובה לבקר ברמת גן בימים אלה: מסעדת KAMAKURA, שנפתחה ממש לפני הקורונה, וסבלה, כמו מסעדות רבות, מטיימינג הרה גורל. אבל הנה המסעדות חוזרות אט־אט להתמלא, ותפקידנו לתמוך בהן, בטח שבטובות שבהן. "קאמאקורה" בהחלט עונה על ההגדרה. פירוש השם, כך הסבירו לנו, הוא תקופה היסטורית שבה עלו השוגונים לשלטון ביפן. המסעדה, בהשראת התקופה, מבוססת על טהרת המטבח היפני הבשרי, שמשתמש בצלייה על אש חיה.

כבר בכניסה אי אפשר שלא להתרשם מהעיצוב, הן של המסעדה והן של מלון "אינדיגו" שבו היא שוכנת. "קאמאקורה" ממוקמת בקומת הקרקע, בסמיכות ללובי המלון. הכניסה מרשימה מאוד, משדרת אווירה בוטיקית, למרות המיקום המסחרי בלב מתחם הבורסה ברמת גן (בשעות הערב, אגב, יש שלל מקומות חניה ברחוב). בחוץ יש כיסאות לכוס יין מרגיעה של סוף יום, ובלובי ניתן לשבת בנעימים לפני או לאחר הארוחה. העיצוב הוא חלק מהארוחה: יש הבדל בין לאכול סושי על שולחנות מאורכים ודביקים ובין לאכול במקום שמעוצב יותר כמו ביסטרו צרפתי. הקירות צבועים בשחור, ועליהם אמנות מינימליסטית. גופי התאורה האוריינטליים משלימים את הלוק המזרחי.

גם האוכל הוא לא פחות מיצירת אמנות. מלבד הטריות הזועקת מכל עבר, ישנה יצירתיות מפתיעה בכל מנה. מאחורי התפריט נמצא שף שלא הכרנו - גיל־עד דאבוש: מתברר שעבד במסעדות יפניות מצליחות ובמסעדת סושי גיוטן (Sushi Gyoten) המעוטרת בשלושה כוכבי מישלן בעיר פוקואוקה. הוא מתמחה במטבח היפני וחוקר אותו לעומק, טייל במדינה ושאב ממנה השראות לתפריט שבנה.

אבל לא הגענו עד הלום כדי לאכול סושי: הזמנו טרטר בקר על מח עצם (89 שקלים), מנה פוטוגנית, שלפני הכל צריך לצלם. מח העצם מגיע צלוי (הוסבר שהדבר נעשה על גחלי אלון יפניים) ברוטב טארה, ועליו טרטר פילה בקר אדמדם, עלי שיסו אדומים המשמשים ביפן לתיבול סלטים ואורז, אצות יקי נורי חומות, איולי מיסו ועלי נענע. במילה אחת: וואו. גם המנה סינטה קאבוצ'ה (128 שקלים) נראית כמו דוגמנית של המטבח היפני העילי: הבשר צלוי ועשוי בעדינות, הוא מוקף בדלעת ערמונים מקורמלת בצבע כתמתם, בקרם דלעת יפנית ובריבת דלעת. הסינטה רכה ומתמסרת, מוגשת בפרוסות שנעים לאחוז במזלג או בצ'ופסטיקס, והשילוב בין המרכיבים יוצר מנה שכמוה ככל הנראה לא טעמתם מעולם.
יש במקום עוד שלל מנות מסקרנות שלא הספקנו לטעום, אולם לא פחות מפתיע לגלות שהמסעדה המיוחדת הזו אף כשרה (בהשגחת צהר).

אהליאב 5, רמת גן, 073-2753807

חדשות האוכל

סודות השוקולד

הידעתם שפולי הקקאו הם בצבע צהוב? וששוקולד לבן זה בעצם הקצף והשאריות של השוקולד? עירית ברנשטיין היא אנציקלופדיה לשוקולד, והיא גם מעבירה סדנאות מתוקות במיוחד בשם "השולחן המתוק". היא בת 62, אבל קולית כמו בת 26, מצחיקה, ורבלית, אינטליגנטית, שובבה. בעברה שימשה כחוקרת במשטרה, פתחה גם קונדיטוריה, והיום מקדישה את כולה לסדנאות השוקולד. על גבי הרכב שלה כתוב מתכון של סופלה שוקולד, דבר שגורם לנהגים רבים לקוות שהרמזור האדום יימשך עוד דקה כדי שיוכלו לכתוב אותו.

עיקר הסדנה מיועד להכנת מאכלים המבוססים על שוקולד - מסופלה, דרך עוגת ספוג מקושטת ברוטב שוקולדי סמיך ועד ממתקי שוקולד עם מיני סוכריות גומי. כל התהליך מלווה בהסברים מנומקים ובעובדות מרתקות, כמו גם בפרקטיקה והתנסות, תוך משחקי גיבוש בין משתתפי הסדנה. חוויה נהדרת לאירועי חברה ולאירועים קטנים בבתים, כמו מסיבות יום הולדת, מסיבות רווקות ועוד. 

סדנת שוקולד השולחן המתוק (צילום: יח''צ)
סדנת שוקולד השולחן המתוק (צילום: יח''צ)

054-7825631

גלוטן בצד

ג'חנון, פיתות, לחמניות, רוגלעך, חצ'אפורי, בורקסים ופוקצ'ות – לא מדובר במאפייה שכונתית, אלא בחנות שכל כולה מוקדשת לצליאקים. "פינוקיצ'ן" היא גן עדן לכל חולי הצליאק ולרגישים לגלוטן, שהפכה במרוצת התקופה לאורים ותומים של האוכלוסייה זו. היא ממוקמת בנס ציונה, אבל בזכות שירות משלוחים יש לה לקוחות מכל רחבי המדינה. מאחורי החנות נמצא ערן רייטר, בן 46, שאינו צליאקי וגם לא אחד מילדיו. "זיהיתי את גודל המצוקה ואת הצורך במוצרים איכותיים ללא גלוטן, שלא משווקים ברשתות הגדולות", הוא מספר. "כמעט אין מוצר שאין אצלנו, מסוכריות לקישוט עוגות, דרך שוקולד גרמני איכותי ועד מאפים ועוגות".

מדוע המחירים של המוצרים ללא גלוטן יקרים מאוד בהשוואה למוצרים מקבילים?
"הסיבה העיקרית היא עלות חומרי הגלם. קמח ללא גלוטן, שהוא המוצר הבסיסי ביותר, עולה פי עשרה יותר מקמח חיטה רגיל. אין כל סבסוד או פיקוח על מחירי הקמחים, ולכן מחירם בשמיים. בנוסף, מפעלים נדרשים לעמוד בתקני איכות מחמירים ויקרים על מנת שיוכלו לרשום על המוצרים 'ללא גלוטן'. ההיצע הנמוך והביקוש הגבוה שגדל משנה לשנה משפיעים גם הם. באירופה מוצרים ללא גלוטן מוגדרים כמזון בריאות ופטורים ממע"מ".

נדמה שמי שאינו צליאקי מבחין די בקלות שמדובר באוכל ללא גלוטן.
"לא נכון בעליל. יצרני הבוטיק מגיעים לרמות גבוהות יותר מאשר מוצרים עם גלוטן. לדוגמה, מסעדת 'גלוטריה' של השף ערן זינו מציעה מוצרים באיכות גבוהה ברמה שלא תוכלו בכלל להבחין שהמוצרים ללא גלוטן". 

פינוקיצן  (צילום: גיא חמוי)
פינוקיצן (צילום: גיא חמוי)

יקינטון 6, נס ציונה, 074-7399434