ב"בית קנדינוף" הקסומה ביפו ביקרנו בעבר כמה פעמים. המקום תמיד היה עמוס בבליינים צעירים לצד לקוחות מבוגרים יותר, שמצאו מכנה משותף: אוכל טוב לצד אווירה לא מעונבת. והנה, הקורונה שיבשה את השגרה הנעימה וגרמה גם למקום החמוד הזה להפוך תקליט. המבוגרים יותר מדירים רגליהם מיציאות פומביות כבעבר, וכמו כולם, כנראה שגם ביפו מחפשים לצאת מהקופסה. השינוי מתבטא, קודם כל, במחירים: מעתה ניתן להזמין מנות בשלוש קטגוריות מחיר – 30, 50 ו־70 שקלים. משמח לא פחות לגלות שגם במחירים הנמוכים ניתן למצוא מנות נועזות וכיפיות, בעלות מחשבה.

כזו למשל היא מנת הגספצ'ו. המרק הספרדי האותנטי ידע כבר אינספור גרסאות, וב"בית קנדינוף" המציאו השפים שמי גולומב ואיתי קושמרו המצאה נוספת: עגבניות צהובות שניחנות בטעם עמוק יותר, יחד עם נקטרינה צלויה שמוסיפה טעם מתקתק־חמצמץ שמאזן באופן מושלם את העגבניות, עם שמן צ'ילי שנותן ממד של חריפות מעודנת (30 שקלים).

מנה מצוינת נוספת, הנחשבת לאחת ממנות הדגל (בצדק), היא כרוב בלדי (50 שקלים). לכאורה כרוב, אבל כל הקטע זה מה שעושים איתו: הכרוב מתבשל במשך כשלוש שעות ביין אדום וחמאה, עד שהוא נהיה רך, עסיסי ועשיר בטעמי החמאה והיין שנספגו בו, וכל המתיקות שלו פורצת החוצה. לכרוב משדכים גבינת בושה, גבינת עזים צרפתית חצי רכה, שיש לה טעם מתוק וסיומת פיקנטית ששוברת את המתיקות של הכרוב. ללמדנו: גם מחומרי גלם פשוטים ונטולי בשר ודגים אפשר להכין מטעמים. אהבנו. 

הצורפים 14, יפו, 03-6502938

הלוקרים הקולינריים של גו נודלס (צילום: דניאל לילה)
הלוקרים הקולינריים של גו נודלס (צילום: דניאל לילה)

חדשות האוכל

לוקר קולינרי

תופעת התאים האישיים חרגה כבר מזמן מעולם מכוני הכושר, אבל זו הפעם הראשונה, אולי בעולם, שהלוקרים משמשים לצרכים קולינריים. GO NOODLES, רשת מסעדות הנודלס, פותחת סניף ראשון מסוגו בישראל ברחוב אבן גבירול בתל אביב: מסעדה עם תהליך הזמנה דיגיטלי ואיסוף מתוך לוקר אישי באמצעות קוד סודי.

מה עושים: מזמינים את המנה באפליקציה או באתר, מקבלים בחזרה סמס עם מספר הלוקר וקוד קופון, וברגע שהמנות מוכנות, הן מושמות בתא וניתן לקחתן באמצעות הקשת הקוד. בסניף החדש הוצבו מסכים לביצוע הזמנה, וקיר לוקרים שקופים שמבעדו אפשר לצפות במטבח ובהכנת המנות. מעבר לגימיק, מדובר בחיסכון של כוח אדם וביעילות, מה גם שמובטח שהמנות מוגשות טריות.

ניסינו את סאטה העוף (57 שקלים), המורכב מאטריות ביצים המיוצרות במקום ומוגשות עם עוף בכמות נדיבה, כרוב, גזר ושאר ירקות ברוטב חמאת בוטנים מצוין המשולב בחלב קוקוס. מדובר במנה קלאסית שכולה געגועים לקופיפי. המנה המלזית (56 שקלים) נחשבת למנת דגל, בין היתר הודות לשילוב בין העוף לטופו. נשמע כמו חיבור הזוי, ובכל זאת, זה עובד בזכות הקארי המלזי בחלב קוקוס, המוגש עם שעועית ירוקה, כוסברה, ביצה קשה וחומה סטייל חמינדוס וטבעות צ'ילי חריף. שווה ביקור. 

אבן גבירול 54, תל אביב

המלזית של גו נודלס (צילום: דניאל לילה)
המלזית של גו נודלס (צילום: דניאל לילה)

משחקי הקציצה

כאילו שלא מספיקות תוכניות הבישול בטלוויזיה, נוחתת עלינו תחרות נוספת סביב סירים: תחרות "משחקי מוזס" נערכה בחורף האחרון בין מטבחי המסעדות של רשת ההמבורגרים, כאשר צוותי המטבח בכל מסעדה קיבלו משימה: להכין מנות מיוחדות ויצירתיות, תוך התחשבות בעלויות חומרי הגלם, ביכולת לתפעל מנות מורכבות בכל מטבחי הרשת, ביצירת אחידות ובקליעה מתוחכמת לטעמם של אורחי הרשת. הנהלת הרשת נדדה בין המסעדות ונפגשה עם הצוותים, שהציגו את המנות המיוחדות שיצרו. בסוף התהליך זכה ההמבורגר הים־תיכוני הקרוי בשם השמעון־פרסי "מזרח תיכון חדש".

המנה החדשה כוללת קציצת בקר עם שומן כבש, ויש בה גם משחק: בטרם האכילה יש להפוך את הלחמנייה על ראשה, למרוח בתחתיתה איולי לימון כבוש, מעל לקציצה לשפוך את תכולת סלט הירקות עם השמן, ומעל הכל חסה, בצל סגול וצ'ילי. מדובר בחוויה כיפית שמרעננת את התפריט (75 שקלים).

אגב, מנות מסקרנות אחרות שהגיעו לגמר אבל לא זכו הן סנדוויץ' מיטבולס עם רטבים עזים, פלאפל בורגר - חיבור בין המבורגר לבין פלאפל צמחוני עם גרגירי חומוס, והמבורגר המשלב קרם ברולה וכמהין. חלק מהמנות, אגב, יוכנסו אל תפריטי הרשת בעתיד. 

להשיג בסניפי "מוזס" ברחבי הארץ

מוזס חובק עולם מזרח תיכון חדש (צילום: גיל אבירם)
מוזס חובק עולם מזרח תיכון חדש (צילום: גיל אבירם)

דג עד הבית

רגע לפני החגים, הנה פתרון אלגנטי להכנת מנות על בסיס דגים בלי לצאת מהבית: במסעדת הדגים ופירות הים "לולה מרטין" בהרצליה משיקים שירות משלוחים של השלל הטרי. אפי אלאלוף, הבעלים ויבואן של פירות ים, בוחר מדי בוקר את הדגים ופירות הים, ואלו מגיעים ארוזים ונקיים במחירי שוק.

בתפריט מצאנו, בין היתר, את השלל הבא (המחירים לקילו): דניס, 75 שקלים; לברק, 75 שקלים; מוסר ים, 85 שקלים; פילה טונה אדומה, 180 שקלים; פילה סלמון, 110 שקלים; בורי, 45 שקלים; אמנון, 45 שקלים; ברבוניה, 110 שקלים; לוקוס, 160 שקלים; שרימפס, 125 שקלים; קלמרי, 95 שקלים; מולים (מיובאים), 95 שקלים ועוד.

בנוסף, יוצאים ב"לולה מרטין" עם תפריט משלוחים ובו מגוון מנות של פירות ים ודגים טריים, מותאמות למשלוחים ולטייק־אוויי שכיף לאכול גם בבית: לחם וארבע קטנות - זיתים סוריים, סלסה, טחינה וחריף (25 שקלים); דפי חציל וזוקיני בטמפורה עם לבנה וסומק (49 שקלים); סביצ'ה דג ים, בצל, פטרוזיליה, לימון, ג'ינג'ר וצ'ילי (59 שקלים); קלמרי פלאנצ'ה על קרם עגבניות וממולא בעשבי תיבול (65 שקלים); קלמרי מטוגן עם איולי צ'יפוטלה (69 שקלים); סלט קיסר עם שרימפס/חזה עוף (59 שקלים); סלט עגבניות שרי ופטה (49 שקלים).

אזור חלוקה: תל אביב, הרצליה, רמת השרון וכפר שמריהו, משלוחים חינם. 09-7614242.

לולה מרטין (צילום: גיל אבירם)
לולה מרטין (צילום: גיל אבירם)