חג החנוכה קרב ובא, והסופגניות הססגוניות כבר גודשות את הוויטרינות של הקונדיטורית השונות. בעידן הקורונה נוספו הסופגניות לשלל המוצרים שהסתגלנו להזמין באופן מקוון. אם עד היום לא העלנו בדעתנו להזמין משלוח של סופגניות, אלא העדפנו לעמוד בתור, הרי שכיום גם משלוח סופגניות הפך לעניין שבשגרה. כמו כן, עבור קונדיטוריות רבות מדובר בהמתקה רגעית של הקשיים הכלכליים שהקורונה הביאה עמה.

"SHOW MASK GO ON" זהו הסלוגן שמלווה את הקמפיין של רשת רולדין, שהשנה מפציעה עם קולקציה של 12 סופגניות, בהן אמרטי קפה, אמרטי פיסטוק, פבלובה פירות יער ועוד. "הדרך ליצירת קולקציית הסופגניות הייתה מאוד מאתגרת בעידן הקורונה", מספרת נועה בכר־אהרוני, מנכ"לית רולדין. "התחלנו לעבוד על הקולקציה הנוכחית החל מסוף חנוכה 2019. בחודשי ינואר־מרץ אנחנו נוהגים לאסוף את כל ההשראות מהעולם. יש הרבה נסיעות עסקיות, בהן גם לפריז ולמדריד, כדי לראות חומרי גלם. הפעם השפים שלנו עבדו עם כל הספקים דרך משלוחים ולא דרך תצוגות בחו"ל.

נועה בכר-אהרוני, מנכ''לית רולדין (צילום: מאיה חבקין)
נועה בכר-אהרוני, מנכ''לית רולדין (צילום: מאיה חבקין)

כמו כן, ממש ביציאה מפסח אנחנו נוהגים להתכנס לישיבות פיתוח של הקולקציה. הפעם היה סגר, אבל עדיין המשכנו להיערך. עמדנו בזמנים, וביוני כבר סגרנו את המתכונים והנראות של הקולקציה. בספטמבר אנחנו עושים במרכז ההדרכות את 'בית הספר לסופגניות'. מגיעים מאות הזכיינים, המנהלים והקונדיטורים ועוברים הדרכה פרונטלית. השנה זה היה מאוד מאתגר. הם הגיעו בקפסולות מאוד קטנות, הרבה מההדרכות עשינו בזום, יצרנו סרטונים ומדריכים אינטרנטיים לכל סופגנייה".

בכר־אהרוני מציינת כי למרות הקורונה, הרשת ממשיכה בתוכניות הפיתוח שלה ובימים אלה מושק הסניף ה־89. בה בעת היא מודה כי "יש לנו 17 סניפים שנמצאים בקניונים, חלקם נפגעו ועדיין סגורים", היא אומרת. "כמו כן, סגרנו את כל הכיסאות ומקומות הישיבה ואנחנו עובדים רק במתכונת של טייק־אווי. שינינו גם את אופן התצוגה, מבנה הסניפים, אופן זרימת הלקוחות ועבודת הדלפק. גם תצוגת הסופגניות מותאמת לתו הסגול".

מתי מרגישים את שיא הלחץ?
"לאורך השנים יום אחרי סוכות אנחנו מתחילים למכור סופגניות בסניפים, בהתחלה עם ריבת תות וריבת חלב. שבועיים לפני נר ראשון מגיע מבחינתו הפיק, ובכל שנה נמכרות מיליוני סופגניות. למרות שעלויות חומרי הגלם ועלויות השילוח הבינלאומי עלו, החלטנו לאור המצב לא להעלות מחירים והם נשארו כמו אשתקד: מ־6 שקלים לסופגניית ריבת תות הקלאסית ועד 14 שקלים לסופגניות המפוארות יותר".

כאמור, גם הסופגניות הצטרפו השנה לכל המוצרים שהורגלנו להזמין כמשלוח. "השקנו במאי את אתר המשלוחים שלנו", מספרת בכר־אהרוני, "את יכולה להזמין באופן מקוון סופגניות מקריית שמונה ועד באר שבע ולבחור האם את רוצה שזה יגיע אליך עד הבית או שתגיעי לאסוף מהסניף. אנחנו גובים 30 שקלים על משלוח עד הבית. מינימום הזמנה הוא 70 שקלים".

האם הסופגניות לא נהרסות בזמן השילוח?
"הסופגניות נראות כמו תכשיטים, אנחנו עושים מארזים מושקעים מאוד עם חוצצים בין סופגנייה לסופגנייה, אבל לא כל הסופגניות יישלחו. יש שתי סופגניות שלא עברו את פיילוט המשלוח: טרופיזיאן - סופגנייה חצויה ולכן קשה לשלח אותה - וגם סופגניית ונילה קוקי קרים, שיש עליה הר של קצפת".

ממתיקות את הגלולה

"את המקום פתחתי באוקטובר בשנה שעברה בשכונת רמת חן ברמת גן, וכבר אז הוצאנו ליין סופגניות שהפך לשם דבר באזור", מספר לירן צדיק, הבעלים של G27, מקום המשלב בייקרי על פי מסורת האפייה הצרפתית, חנות יין בוטיק ובית קפה שבימי שגרה מציע ארוחות שף. "בימי קורונה הסופגניות ממתיקות קצת את הגלולה המרה, מעלות את מצב הרוח והן סוג של אוכל מנחם. אני לא מכיר אדם שיודע לסרב לסופגנייה חמה שיוצאת עכשיו מהשמן", הוא אומר.

צדיק מספר שהמקום עלה על דרך המלך זמן מועט מהפתיחה, "אבל אז הגיעה הקורונה", הוא מתאר, "החלטתי לחשוב על פתרונות יצירתיים, כדי לא לשבת בבית ולא לסגור את העסק. כיוון שאנחנו קודם כל מאפייה, בייקרי, אז בסגר הראשון הגשתי בקשה לפעול כמקום חיוני ואישרו לי. כמעט כל 60 העובדים, חוץ ממני ועובד נוסף, הוצאו לחל"ת. בתוך שבועיים הפעלתי מערך משלוחים. ברור שההכנסות פחתו, יש ירידה של כ־80% מהמחזור, אבל אנחנו אומרים תודה לאל שאנחנו לא בירידה של 100% ומנסים להחזיק את הראש מעל המים".

לירן צדיק, הבעלים של G27 (צילום: תמר גוז'נסקי)
לירן צדיק, הבעלים של G27 (צילום: תמר גוז'נסקי)

מה אתה מציע לחנוכה?
"יש קולקציה מגוונת של סופגניות כגון סופגניות ברוטב בייגלה, סופגניות קרם ברולה, מלבי, קרם גבינה ותותים, לוטוס שוקולד לבן, נוטלה עם סוכריות ועוד. המחירים נעים בין 7־16 שקלים. אנחנו אמנם לא נמצאים בסקאלה הנמוכה של המחירים, אלא באמצע־למעלה, אבל גם בתקופת הקורונה אני רואה שישראלים דווקא נחלצים לעזרת העסקים הקטנים, באים וקונים".

גם צדיק מציע משלוחים של סופגניות, כאשר המינימום הוא מארז של שש סופגניות, בתוספת 20 שקלים דמי משלוח לכל גוש דן. "אף שאנשים מזמינים סופגניות גם במשלוח, באופן אישי אני חושב שאין כמו לקנות סופגנייה חמה שאתה רואה מולך בעיניים", הוא מודה, "יש אצלנו שלושה סבבים של אפיית סופגניות במהלך היום ואנחנו משתדלים שהכל יהיה כמה שיותר טרי, ארוז בצורה מהודרת ויגיע ללקוח בצורה הטובה ביותר. אני מאמין שהסופגניות נותנות בוסט רגעי לעסק, כי אחרי חנוכה הרי יש להן סוף. אבל בימים אלה גם הבוסט הזה מתקבל בברכה, בייחוד לעסק כמו שלי, שנפתח במחצית השנייה של 2019 ולא מגיעים לו מענקים מהמדינה".

קדאיף בקרם פטיסרי

אם הקורונה לא מאפשרת לטייל בחופשיות בעולם, לפחות נהנה מסופגניות בהשראת הפטיסרי מרחבי העולם של רשת קונדיטוריית שמו. "טרם תקופת הקורונה הייתי פוקד את ערי הבירה השונות בתדירות גבוהה, מתארח אצל חבריי הקונדיטורים ומבקר בתערוכות שוקולד ואפייה", מספר השף־קונדיטור מיקי שמו. "השנה החלטתי לעשות הומאז' לפטיסרי השונים מרחבי העולם האהובים עלי כל כך. למשל, סופגניית קדאיף במילוי קרם פטיסרי אוורירי ושערות קדאיף מתקתקות, סופגניית קרמשניט אוסטרית, סופגניית עוקץ הדבורה שמקורה בגרמניה". מחירי הסופגניות של שמו נעות מ־5 שקלים לסופגניות קלאסיות במילוי ריבת תות ועד ל־15 שקלים לסופגניות המיוחדות, ואפשר להזמינן דרך האתר המקוון של רשת הקונדיטוריה.

מיקי שמו, קונדטוריית שמו (צילום: זהר שטרית)
מיקי שמו, קונדטוריית שמו (צילום: זהר שטרית)

גם בקונדיטוריית "ביסקוטי" בבני ברק ובפתח תקווה יש אפשרות להזמין סופגניות עד הבית למרבית חלקי הארץ (החל מ־40 שקלים דמי משלוח). לצד הסופגניות הקלאסיות, יצרה הקונדיטורית רוסלה יונה גם קולקציית סופגניות עם מילויים וציפויים שכולם מחווה לגלידות ולשלגונים אהובים (12 שקלים). למשל, סופגניית מגנום פיסטוק, סופגניית טילון פקאן, סופגניית מטרה ועוד.

באופן די מפתיע, ואולי דווקא לא מפתיע, גם ההסכם עם האמירויות קיבל ביטוי בסופגניות. כך למשל השף־קונדיטור אורן בקר מ"תל יצחק בייקרי" השיק בין שלל הסופגניות גם את סופגניית "אבו דאבי" (12 שקלים).

אורן בקר, תל יצחק בייקרי (צילום: רן הלל)
אורן בקר, תל יצחק בייקרי (צילום: רן הלל)

"ברוח ההסכמים עם האמירויות החלטתי ללכת על שילוב אוריינטלי: מלבי, קדאיף ומי ורדים", הוא מספר, "היה חשוב לי ליצור סופגנייה עם טעמים שמשלבים דו־קיום. מי ורדים יחד עם שערות קדאיף עם הפיסטוקים הם בדיוק הטעמים של המאכלים הערביים והחך הישראלי. החלטתי להקדיש לאמירויות סופגנייה. מי יודע, אולי זה גם יגיע אליהם והם יתלהבו. חוץ מזה, ברמה האישית אני אוהב מאוד מתוקים מהעולם הערבי וראיתי הזדמנות מיוחדת לשילוב ייחודי". את הסופגניות של בקר אפשר להזמין במשלוח לכל אזור השרון והמרכז. מינימום הזמנה הוא 150 שקל, עלות המשלוח 20־50 שקלים.

סופגניית אבו דאבי של תל יצחק בייקרי (צילום: גיל אבירם)
סופגניית אבו דאבי של תל יצחק בייקרי (צילום: גיל אבירם)

ערן רייטר, הבעלים של פינוקיצ'ן, חנות על טהרת המוצרים ללא גלוטן בנס ציונה, נותן מענה למי שמחפש סופגניות ללא גלוטן. "זו השנה הראשונה שאנו מכינים בעצמנו סופגניות ללא גלוטן. עד עכשיו היינו קונים מיצרנים אחרים", הוא מספר, "לפני כשלושה שבועות פתחנו את קונדיטוריית הבוטיק החדשה שלנו, והתחלנו כבר בייצור סופגניות פרימיום ללא גלוטן. יש מבחר סופגניות במילוי נוטלה, ריבה, ריבת חלב, שוקולד לבן ועוד במחירים של 10־12 שקלים לסופגנייה".

ערן רייטר, הבעלים של פינוקיצ'ן (צילום: באדיבות פינוקיצ'ן)
ערן רייטר, הבעלים של פינוקיצ'ן (צילום: באדיבות פינוקיצ'ן)

הטעם דומה לסופגנייה הרגילה?
"חלק מהלקוחות אומרים שזה אפילו יותר טעים".

רייטר מציין שלסופגניות ללא גלוטן יש ביקוש גדול. הוא גם מכין סופגניות טבעוניות ללא גלוטן. את הסופגניות אפשר לקנות בחנות או להזמין באופן מקוון עד הבית לכל רחבי הארץ. מינימום הזמנה הוא 150 שקלים בתוספת 40 שקלים דמי משלוח. מעל קנייה של 250 שקלים המשלוח חינם.

בלי משלוח

להבדיל מהמקומות הרבים שהחלו השנה לעשות משלוחים של סופגניות, שף קונדיטור קרן קדוש, מבעלי "קפה קדוש" שנחשב למוסד בירושלים, אינה מאמינה בכך. "אנחנו לא עושים משלוחים של הסופגניות שלנו", היא אומרת. "אנחנו כל כך משקיעים בזילופים, הכל בעבודת יד. כדי ששליחות תהיה משתלמת, צריך לעשות אותה באמצעות שליחים על קטנועים ואין סיכוי שסופגנייה תגיע שלמה ללקוח כמו שאני רוצה שהיא תיראה".

אז רק הירושלמים יכולים ליהנות מהסופגניות שלכם?
"למה? מגיעים אלינו מכל הארץ, אפילו מאילת הגיעו, ולא רק בשביל הסופגניות. אנשים מעריכים מאוד את העבודה הקשה שלנו ואת ההשקעה בחומרי הגלם".

גם אצל קדוש אפשר למצוא סופגנייה המתהדרת בשם אבו־דאבי. "חברים הביאו לנו מאבו־דאבי תמרים מובחרים, ולשמחתי גם כשרים", היא מספרת, "לקחנו את התמרים, עשינו מהם קרם תמרים והכנסנו אותו לתוך הסופגנייה. למעלה שמנו נוגטין של אגוזים עם פולי קקאו. חוץ מסופגניית אבו־דאבי, השנה יש לנו גם סופגניית ליצ'י המגיעה עם מרמלדת פטל. אנשים עומדים בשבילה בתור".

סופגניית אבו דאבי של קפה קדוש (צילום: אסף קרלה)
סופגניית אבו דאבי של קפה קדוש (צילום: אסף קרלה)

איך השפיעה עליכם הקורונה?
"בסגר הראשון ישבנו בבית 70 ימים והיינו די בשוק מהמצב. בזמן הזה צילמנו סדנה דיגיטלית של הכנת ארבעה קינוחים, בין הפופולריים ב'קפה קדוש'. נרשמו לסדנא המון הורים שעשו זאת יחד עם ילדיהם. כמו כן, הכנו בזמן הזה חוברת מתכונים דיגיטלית שכל הכנסותיה נתרמו לעמותת 'תקווה ומרפא'. ואז פנו אליי מבית הנשיא וביקשו שנכין את העוגות שנחמה ריבלין ז"ל הייתה מכינה כל שנה ולוקחת לחיילים. זו הייתה זכות גדולה בשבילנו להכין את העוגות.

בגל השני אחת העובדות וגם אני חלינו בקורונה, ונאלצנו לסגור את המקום שבועיים לפני הסגר. הפסדנו המון כסף. בסגר השני צילמנו עוד סדנה דיגיטלית של קרואסונים. כמו כן, מפני שאני חושבת שהולך להיות סגר שלישי בחנוכה - ואני כל כך אוהבת את החג הזה - החלטנו במהרה להפיק גם ספר מתכוני סופגניות, שכולל גם מתכונים מתוקים נוספים. אנו מדפיסים את הספר למי שמזמין מראש ואפשר להזמין אותו באינסטגרם שלנו".

את הסופגניות של קדוש אפשר כאמור להשיג רק בבית הקפה עצמו. "ההסכם ביני ובין איציק, בעלי, הוא שאנחנו מתחילים למכור סופגניות ביום שבו מפרקים את הסוכה ומסיימים למכור יום אחרי חנוכה, למרות הלחץ החברתי, שאנשים מבקשים עוד".

מהם המחירים?
"באופן כללי, לסופגנייה יש יחסי ציבור שליליים מבחינת המחיר. כשאומרים סופגניות, אז לאנשים יש דימוי של הסופגניות המטוגנות שיוצאות ממפעל עם ריבה תעשייתית ועולות שני שקלים. ואילו אנחנו עושים סופגניות שהן סוג של לחמניית בריוש, שיש בהן המון אלכוהול כדי שלא יספגו שמן בטיגון. אנחנו מגלגלים אותן בסוכר, מכניסים כמות קרם שזהה למשקל הסופגנייה. אם סופגנייה שוקלת 50 גרם, אז יש בה 40 גרם קרם. הכל עבודת יד ומלמעלה יש גם ממתק בעבודת יד. המחיר הוא 18 שקלים לסופגנייה. הרווח שלנו על סופגניות הוא יחסית נמוך. למשל אקלר אנחנו מוכרים ב־36 שקלים, בריוש ב־27 שקלים. אבל אפילו שעל סופגנייה אנחנו כמעט ולא מרווחים, אנחנו מתים על סופגניות וממשיכים להשקיע בהן".

נוסף לסופגניות המוכנות שלא דורשות מאיתנו שום עבודה, נמכרות גם ערכות להכנת סופגניות. למשל, עמותת "גדולים מהחיים", התומכת בילדים חולי סרטן, חברה לרשת שופרסל ו־HOT במיזם מיוחד לקראת החנוכה של מארז עשה זאת בעצמך להכנת סופגניות ביתיות. המארז, "קסם של סופגנייה", נמכר תחת המותג הפרטי של רשת שופרסל, מכיל 400 גרם אבקה המספיקה להכנת 12־10 סופגניות. מחירו 15 שקלים. חמישה שקלים מכל יחידה שתימכר יועברו לעמותה. גם המותג "מלכת הג'לי" מציע תערובת להכנת סופגניות (38 שקלים לתערובת המספיקה להכנת 12־13 סופגניות). המשימה שנותרה היא להוסיף מים, להתפיח, לטגן ואחר כך כמובן גם לקשט כיד הדמיון הטובה.