אני מרבה לאפות לחמים, לחמניות וחלות. לאחרונה מצאתי את עצמי בתחילת השבוע עם שאריות של לחמי מחמצת, לחמניות וחלות שנותרו מהשבת. לפעמים אני קולה את השאריות, טוחנת ויוצרת מהן פירורי לחם, ולפעמים אני חותכת הכל לקוביות קטנות, מוסיפה תבלינים ושמן זית ומכינה קרוטונים תוצרת בית לשלל המרקים החורפיים שלי. לא פעם אני מוסיפה לשאריות תוספות מתוקות והופכת את קוביות הלחמים לברד פודינג מושלם המוגש לצד פירות וגלידה.

הפעם נותרה לי חלה שלמה. תחילה חשבתי לעטוף אותה היטב ולהכניסה למקפיא, אך לבסוף החלטתי להפוך אותה למאפה טעים ומפתיע שאגיש בארוחת הערב. פתחתי את המקרר, בדקתי שיש מספיק עשבי תיבול, מטבלים אהובים וגבינות קשות ויצאתי לדרך. 

לאתר של פסקל>>

טיפסקל

 אפשר להחליף את עשבי התיבול לפי טעמכם ולשלב סוגי בצלים שונים כמו בצל סגול, ירוק או יבש. גם את הממרחים והגבינות אפשר לגוון. אגב, אפשר גם להשתמש בגבינה שמנה ולמרוח אותה.

מאפה מחלה של אתמול

החומרים:
(ל־4־5 סועדים)
1 כפית שיני שום כתושות
1/2 כוס פטרוזיליה קצוצה
50 גרם חמאה מומסת
4 כפות שמן זית איכותי
1 חלה מיום האתמול (רצוי לא טרייה)
2 כפות פסטו
2 כפות ממרח עגבניות מיובשות או ארטישוק
1/2 כוס זיתי קלמטה מגולענים וקצוצים
מלח לפי הטעם
פלפל שחור גרוס לפי הטעם
200 גרם גבינת פרמזן או צהובה מגוררת
1 נייר אפייה
1 יריעת רדיד אלומיניום גדולה מספיק לעטוף היטב את החלה 

החלה המיוחדת לפני האפייה (צילום: פסקל פרץ-רובין)
החלה המיוחדת לפני האפייה (צילום: פסקל פרץ-רובין)

אופן ההכנה:
1. מערבבים בקערה קטנה את השום, הפטרוזיליה, החמאה המומסת ושמן הזית ושומרים בצד. מחממים את התנור ל־200 מעלות.

2. חותכים את החלה בסכין משוננת חתכים אלכסוניים לא עמוקים, בערך 3־4 סנטימטרים לתוך החלה. יש להקפיד לא לשמור את החלה שלמה. החתכים ייעשו בצורת רשת שתי וערב, במרחק של 2־3 סנטימטרים בין החתכים.

3. מורחים את ממרח הפסטו, העגבניות המיובשות והזיתים הקצוצים בחריצים שנוצרו בחלקה העליון של החלה. מניחים את יריעת האלומיניום על משטח עבודה. עליה מניחים את נייר האפייה, ואז מסדרים בזהירות את החלה. מורחים היטב את בלילת השום, הפטרוזיליה שמן הזית והחמאה המומסת בין החריצים ועל פני החלה לאורכה ולרוחבה. בוזקים מלח ופלפל. את גבינת הפרמזן דוחפים בחריצים ומשאירים בצד כחצי כוס לפיזור על פני החלה. עוטפים את החלה בנייר האפייה ורדיד האלומיניום כמו חבילה. אופים בתנור במשך 15 דקות.

4. פותחים את רדיד האלומיניום ומפזרים על פני החלה את יתר הגבינה. מחזירים להמשך אפייה בתנור עד שהגבינה נמסה, והחלה משחימה והופכת לפריכה. מגישים מיד כל עוד המאפה חם.