לא מעט אומץ, שלא לומר תעוזה של ממש, נדרשו לגייס בעלי מסעדת “ראליה”, שנפתחת בימים אלה ברחוב דיזנגוף במרכז תל אביב. “ראליה” היא חריגה בנוף. מאחוריה לא עומד שף טלוויזיוני נוצץ, התפריט שלה נשמע - לפחות על הנייר - סטנדרטי למדי, היא כשרה(!), היא לא מתיימרת להיות טרנדית כמו “ברד סטורי” (המעולה, אגב) שפעלה באותו הלוקיישן עד שנסגרה.

בכל זאת, ואולי דווקא בגלל זה, “ראליה” היא מקום שאתם צריכים לאכול בו. במקום עוד מקום משוכפל, במקום עוד מקום שמתיימר, שמתחנף, שמנסה בכוח להיות שונה – “ראליה” עומדת זקופה כאומרת: “כזו אני, גאה אני, ומי שרוצה מוזמן”. בשורה התחתונה, מצאנו במסעדה מנות כיפיות ממש, שהכין אותן שף בעל יד – כזו שהופכת גם סלט למעדן של ממש.

כזה הוא, למשל, סלט הקינואה. “בטטה צלויה, עדשים שחורות, עגבניות שרי” - כך מוצגת המנה בתפריט. מה נאמר, נשמע כמו ארוחה בבית קפה. כשביקשנו את חוות דעת המלצר, זכינו לתשובה שמדובר ב”סלט סלטי”. למרות השיווק הלא משהו, הזמנו את המנה וראו זה פלא - זהו סלט הקינואה הטוב ביותר שתאכלו בתל אביב. יש בו אגוזי פקאן מופלאים, עירוב של כמה סוגי עגבניות שרי, הקינואה הבהירה והעדשים הכהות יוצרות שעטנז של צבעים, ומעל לכל יש תיבול חמצמץ ונועז, שמרים את הסלט מדרגת “סלטי” לסופר־סלט (36 שקלים).

מנת הדגל כאן היא סוכריות עראיס (49 שקלים), ובצדק. העראיס המסורתי - המורכב מפיתה צלויה ובתוכה קבב, עשויה על מחבת או בטוסטרפסים - הופך כאן למנה קלילה, טעימה יותר ופוטוגנית הרבה יותר. על גבי שיפוד ארוך מושחלות שלוש יחידות של טורטייה דקה מגולגלת, שבתוכה בשר טחון, כאילו מדובר בעוגת שמרים. מעבר למראה המקורי, גם החוויה שונה: הביסים עדינים יותר, המרקם רך יותר, הטעם לגמרי מענג יותר.

גם אנטרקוט מינוט היא מנה פוטוגנית: נתחי הבקר פרוסים דק, מתובלים במדויק, מונחים בתוך שתי לחמניות בריוש מתקתקות, עליהן ביצת עין רכה. בעוד שכל המסעדות סביב מתמודדות באותה קטגוריית המבורגרים, כאן יוצאים מהקופסה ומציעים מנה טעימה לא פחות, במחיר סביר (68 שקלים, כולל צ’יפס). 

סוכריות עראיס מסעדת ראליה (צילום: אלון צרפתי)
סוכריות עראיס מסעדת ראליה (צילום: אלון צרפתי)

דיזנגוף 88, תל אביב 03-7556666

מקום של אהבה

בשביל הסלטים לא פחות מאשר בגלל המנות העיקריות: מומלץ לקפוץ למסעדת “יהודית" הירושלמית, שמאחוריה עומדת יהודית יחזקאל. איפה איווט ליברמן הכי אוהב לאכול? “אצל יהודית”, אומרים כולם. אז הלכנו לברר הכצעקתה, ומה מתברר? יהודית יחזקאל, בעלת המסעדה הירושלמית משנת 1986, היא דמות שאי אפשר שלא להתאהב בה. מעבר לכישרון הבישול שלה, היא מפזרת סביבה אהבה, מפנקת, מנחמת, דואגת. ולא, היא אפילו לא בחרה בו.

יחזקאל, שמנהלת היום את המסעדה יחד עם בנה, מתעקשת להכין במו ידיה את כל הסלטים, המטעמים והתבשילים הביתיים. הסועדים, הקבועים ברובם, מגיעים בשביל הסלטים לא פחות מאשר בגלל המנות העיקריות – שיפודים, בשרים, כבד אווז, סטייק כבש, צלעות כבש, שקדי עגל, וגולת הכותרת – קציצות הקבב המצוינות. אהבנו מאוד גם את הקאדה - מאפים בוכריים שיהודית ממלאת אותם בבשר סיסקה ובעמבה.

במסעדה יש גם טאבון, שבו נאפות לאפות חמות וטריות. בזמן הקורונה, כשהמסעדה הייתה סגורה, נמכרו בשרים בתוך לאפות דרך חלון חדר הטאבון, וכך שמר העסק על קיומו. המסעדה מציעה ארוחה עסקית כל יום בין השעות 12:00־17:00 במחיר של 69 שקלים בלבד, הכוללת מנה ראשונה, עיקרית ואחרונה. מומלץ לקפוץ. 

מסעדת יהודית (צילום: אלון צרפתי)
מסעדת יהודית (צילום: אלון צרפתי)

הערמונים 5, ירושלים 053-9438562

חדשות האוכל

אם היו שואלים אתכם לפני עשור על חיבור בין בייגלה לשוקולד או בין המבורגר לאננס, סביר להניח שהייתם מעקמים את האף. אז הנה חיבור, שלפחות על הנייר נשמע מופרע פחות: פיצה ועליה פסטה.

במסגרת שיתוף פעולה בין "פיצה האט" לשף גיא גמזו נמכרת כעת פיצת "מק אנד צ’יז": פיצה משפחתית מבצק עבה, בתוספת המתכון המיוחד של פסטת "מק אנד צ’יז" של מסעדת NUNUNU של השף גמזו, עם גבינת צ’דר ומוצרלה.

“ברגע הראשון זה נשמע מזעזע ונראה מזעזע”, אומרים הנסיינים שלנו. “בפועל, זה טעים ממש! רוטב רוזה על פיצה זה מהפכני וכיפי”. החיסרון היחיד הוא שהפסטה מתקשה באפייה מה שפוגע במרקם הרך של פיצה האט. ובכל זאת, בהחלט שווה לנסות (79.90 שקלים, באתר ובאפליקציה של פיצה האט).

פיצה האט (צילום: יחצ)
פיצה האט (צילום: יחצ)