חברת המזון האמריקאית היינץ הציגה את הבקבוק הראשון של "מהדורת מאדים": קטשופ העשוי מעגבניות שגודלו בתנאים המדמים את אלה שבכוכב האדום, אולם המוצר לא מיועד לשיווק המוני. צוות של 14 אסטרוביולוגים ממכון החלל על שם אולדרין במכון לטכנולוגיה של פלורידה, בהובלתו של ד"ר אנדרו פאלמר, גידלו במשך תשעה חודשים את העגבניות בסביבה מפוקחת עם אדמה, טמפרטורה ומים שתואמים את התנאים על מאדים.


"עד כה, מרבית המאמצים סביב גילוי דרכים חדשות לגידול בתנאים דמויי מאדים היו מחקרים של גידול צמחים לטווח קצר", אמר פאלמר. "מה שהפרויקט הזה עשה הוא לבחון גידול מזון לטווח ארוך. להשיג יבול שהוא באיכות מספיק טובה כדי להפוך לקטשופ של היינץ היה התוצאה החלומית והשגנו את זה".


לפי פאלמר, מעבר לבחינת היכולת לגדל עגבניות בהתיישבות אנושית עתידית על מאדים, לניסוי החדש יש השלכות גם לגבי הגידולים בתנאים מורכבים יותר על פני כדור הארץ. "בהקשר של ההישרדות שלנו על פני כוכב הלכת הזה, אחת השאלות הגדולות ביותר היא כיצד אנחנו מגדלים על קרקעות שנחשבות לאידיאליות פחות", הסביר.


היום יערכו המדענים יחד עם מייק מסימינו, לשעבר אסטרונאוט של נאס"א, את הטעימה המכרעת של הקטשופ החדש באירוע שישודר בערוצי המדיה החברתית של היינץ. "בחלל, יש לנו אמרה 'זה לא קשור לאוכל, זה הכל סביב הרוטב'", אמר מסימינו, שמשמש כשגריר החדש של היינץ לקידום הקטשופ. 

לדבריו "יכולנו לבחור איזה מזון אנחנו רוצים לאכול שם, אבל מרבית המנות הגיעו יבשות וקצת תפלות, ולכן מנה טובה של רוטב תמיד עושה את המנות טעימות".