מסעדת “השוק 34”, בתוך השוק הישן של עפולה, מפיחה חיים ובעיקר תקווה לעתיד טוב יותר. אי אפשר להישאר אדישים אל מול המארחת עמית, ששולטת בעניינים ומנווטת את כולם - וכולם מחזירים לה אהבה כאילו מדובר במסעדה בלב דיזנגוף; ומול עטרה עמרוסי, שהתנדבה בעפולה במסגרת שירות לאומי, יצאה מהארון, מצאה אהבה וממלצרת תוך הפגנת כישורי משחק וריקוד לאורך העבודה. “אני מאושרת פה”, היא אומרת לנו, “בעפולה מקבלים אותך בדיוק כמו שאתה, מבלי לעקם פרצופים. הקבלה כאן קסומה ונדירה”.

ויש גם אוכל מפתיע. כל כך מפתיע, כל כך טעים. לדוגמה רוסטביף סינטה, פרוס דק־דק, עליו זרעי עגבנייה ומרינדת חרדל (52 שקלים) – מנה פוטוגנית בעלת טעמים מדויקים, נועזים, חצופים ממש, שיתחשק לכם מנה נוספת; או מנת התירס: מסלסלים אותו, הופכים אותו לקריספי, ומניחים רצועות שלו על גבי סלסה מקסיקנית פיקנטית וממכרת.

מסעדת ''השוק 34'', עפולה (צילום: צילום פרטי)
מסעדת ''השוק 34'', עפולה (צילום: צילום פרטי)


אולי לא המציאו את המנה פה, אבל הביצוע שלה בהחלט מצטיין; או סלט הקיסר - מי מזמין סלט קיסר במסעדה בכלל? אז זהו, שאנחנו, והרי ההוכחה: בסלט הקיסר הזה יש נתחי פרגית מעושנת, שמשנים את כל התמונה. הטעם המעושן משתלט על המנה, וגם מי שלא נמנה עם חובבי הז’אנר יתאהב בארוחה הזו. מבחינתנו, זו מנה שנקרא לה “קיסר עפולה” (48 שקלים).

אהבנו גם את הסלקים השרופים בתנור, שמוגשים עם טחינה היונה (48 שקלים) ואת הדלעת הצלויה בתנור אבן, שבלבה סכין מדמם, מעליה טחינות וגרעיני דלעת קלויים, וסביבה סלט רוקט (48 שקלים). במילה אחת: חובה! בשתי מילים: לכו, לכו! 
“השוק 34", שוק עפולה, 072־338־6906 (כשר)

ביקור בממלכה

העיניים של מוחמד פאהום, בן 31 מנצרת, מביעות את אהבתו לאוכל. במסעדה, שבה הוא משמש כבעלים וכשף, הוא אפילו מדבר לדגים. “אני מדמיין שהם אומרים לי מתי להפוך אותם על הגריל”, הוא אומר.

“ריגנום” (הפירוש – ממלכה) היא מסעדת בשרים ודגים טריים בזרזיר, שבה פאהום צולה מנות עיקריות לצד סלטים בסגנון ערבי. ואי אפשר להתעלם מהטריות הזועקת מהם - עשרה סוגי סלטים: חמוצים, חומוס עם גרגירים, כרוב עם מיונז, סלט ג’רג’יר, טאבולה, סלט ירקות, סלט כרוב סגול, סלט כרוב לבן, סלט תירס עם מיונז וסלט חציל קלוי. רק מהם ניתן לשבוע היטב.

מסעדת “ריגנום'', בכניסה לזרזיר (צילום: צילום פרטי)
מסעדת “ריגנום'', בכניסה לזרזיר (צילום: צילום פרטי)


אבל אם כבר הגעתם עד לפה, אל תהססו והזמינו פלטת בשרים – אנחנו התענגנו על פלטת בשרים שונים עם שיפודי כבש, פילה בקר ואנטרקוט, לצד בצל ועגבניות שרי צלויים – כל הבשרים באיכות מצוינת, טריים ועשויים במדויק, מוגשים ברוחב לב (170 שקלים).  

במסעדה החדשה תמצאו מנות בשר מעולות של צלעות כבש, אנטרקוט, פילה עגל, פרגיות בתיבול סודי, עראיס וכמובן שווארמה ייחודית שמורכבת מהודו וכבש יחדיו. אבל גולת הכותרת במסעדה שלו היא הדגים הטריים שמוכנים על הגריל או במחבת, שמגיעים מחנות הדגים “אלפאהום” ביישוב המציעה דגים טריים היישר מהים. “אין באזור שלנו שום מסעדת דגים טריים, מקום שעושים את הדגים ממש כמו בחו”ל. רציתי לתת לאוהבי הדגים מסעדה שתהיה להם לבית, כל יום יש דגים טריים שמגיעים מדי בוקר. והטעם? בשביל זה חייב להגיע, כי קשה להעביר את זה במילים וחבל”, מספר השף בחצי חיוך. 
“ריגנום", בכניסה לזרזיר (לא כשר)

יופייה של פשטות

בית ההארחה בקיבוץ בית אלפא לא מיועד למחפשים אחרי הפנפון. אין כאן מכונת קפה (אלא קומקום), חלוקים או שטיחים מקיר לקיר. ועם זאת, כמה כיף להרגיש את הפשטות. בסופו של יום, מה כבר משפחות עם ילדים מבקשות – מיטות נוחות, מקלחת, חצר רחבה וירוקה, מגרשי ספורט, שקט – וכל זאת במחיר סביר. מי שמגיע לטייל או ליהנות מאיחוד משפחתי, זהו מקום אידיאלי.

“אלפא אירוח'', קיבוץ בית אלפא (צילום: צילום פרטי)
“אלפא אירוח'', קיבוץ בית אלפא (צילום: צילום פרטי)


גם האוכל כאן לא מפונפן, אבל בהחלט נדיב ומגוון. בארוחת הבוקר מצאנו לא מעט סוגי גבינות, טונה, סלט עדשים, כמה סוגי סלטי ירקות, סוגים שונים של לחם, עלי גפן ממולאים, שלושה סוגי קורנפלקס ועוגת שמרים שאהבנו מאוד (ובשבת יש ג’חנון עם ביצים קשות וסלסת עגבניות).
הישיבה מתבצעת סביב שולחנות בחדר האוכל, ובתום הארוחה מתבקשים הסועדים לפנות את הכלים, לשפוך את השאריות לפח הזבל ולערום את הכלים המלוכלכים. שמחנו לראות כיצד הילדים ממושמעים ואפילו נהנים מהאקט החינוכי. 
“אלפא אירוח", קיבוץ בית אלפא, 073־7576820

בהר הגלבוע

הגלבוע ועמק יזרעאל לא זוכים להילה תיירותית כמו הגליל והגולן, ויש בהם מסעדות בודדות שעובדות בשישי בערב, ובכל זאת מצאנו שם כמה פנינים. מלבד האוכל, שווה לציין כמה מקומות ששווה לבקר בהם: גן גורו, שמשמש כחווה אוסטרלית, מאפשר ללטף קנגורו ולהאכיל אותם באמצעות כף היד ומספק חוויה שגם מבוגרים יתקשו להישאר אדישים למולה; פארק המעיינות חביב למדי, שם ניתן להיכנס למסלול המים הרטוב ולתת לדגיגונים לנשנש מכפות רגליכם. מומלץ רק שישקיעו בילדים ויציעו יותר מכמה זוגות אופניים בודדים; ואפילו הלם לבנו מחדר הבריחה בקיבוץ מרחביה, שבעינינו הוא אחד המרשימים והמפתיעים בישראל.