תה וחליטות צמחים הם המשקה האולטימטיבי של החורף, והם כוללים גם סגולות בריאותיות רבות, המגובות במקרים מדעיים. לא במקרה כשאנחנו חולים - יש לנו חשק לתה. לרגל יום התה הבינלאומי כדאי שתכירו את הטרנדים העולמיים החדשים של חורף 2022: המאטה, המאצ'ה והצ'אי. טעים להכיר. 

הכי בריא שיש

לצד טעמיו הרבים, יתרונו המרכזי של התה טמון בכך שהוא מגיע אלינו הישר מהטבע. התה אינו מכיל תוספים כגון צבעי מאכל, או חומרים משמרים. תה ללא תוספת של סוכר, הוא משקה נטול קלוריות, מספק נוגדי חמצון בכמות גבוהה ומשמש מרכיב חיוני בשמירה על איזון הנוזלים בגוף. תה מגיע במגוון רחב של טעמים, מכיל פחות קפאין מהקפה  והרבה רכיבים המועילים לבריאות ולכן מומלץ לשלבו לאורך היום ולשתות כשלוש כוסות תה ביום.

על-פי סקר שערכה חברת ויסוצקי באמצעות מכון ברנדמן למחקר עולה כי, התה הירוק מוביל בקרב גברים ונשים. התה השחור הקלאסי במקום השני וחליטות צמחים במקום השלישי. 60% מהצרכנים בישראל שותים תה ירוק. 46% מהצרכנים שותים תה לפחות פעמיים- שלוש בשבוע, לעומת 67% השותים לפחות פעם בשבוע. בסך הצריכה, יותר נשים שותות תה ירוק, בעוד שיותר גברים שותים תה שחור ( למרות האחוז הגבוה של הגברים השותים תה ירוק 53% ).

חליטות צ'אי בטעמים שונים של ויסוצקי ופומפדור. קנקן ברזל יצוק של cook and bake (צילום: יחצ ,יחצ חול, סטודיו ברוך נאה )
חליטות צ'אי בטעמים שונים של ויסוצקי ופומפדור. קנקן ברזל יצוק של cook and bake (צילום: יחצ ,יחצ חול, סטודיו ברוך נאה )

השחקנים החדשים בשוק

השחקנים החדשים בשוק הם חליטות צ'אי בטעמים שונים, תה ירוק יפני המוכר בשם מאצ'ה וגם המאטה בגרסת תה ירוק. 

הצ'אי הוא תה שחור בתוספת תבלינים ארומטיים דוגמת צ'אי מסאלה, המבוסס על תה שחור בתוספת תבלינים הודיים הידועים ברפואה ההודית כמחממים ומסייעים לגוף להתמודד עם מחלות החורף והגברת חיוניות.

שתיית משקה המאטה היא מנהג תרבותי-חברתי הנפוץ בדרום אמריקה, ופופולארי במיוחד בקרב ספורטאים. יֶרבָּה מָאטֶה מופק מעלי עץ עתיק הגדל באזורים טרופיים בדרום אמריקה: בברזיל, בארגנטינה, בפרגוואי ובאורוגוואי. עלי העץ עוברים ייבוש, ומהם מכינים את חליטת המשקה האהוב והפופולרי.

בשתיית כוס תה ירוק מאטה הרווח הוא כפול: מחזירים לגוף את הנוזלים שאבדו כתוצאה מהפעילות הגופנית וכן את נוגדי החמצון שנוצלו בגוף בעקבות האימון.

תה מאצ'ה יפני וחליטות תה ירוק בשילוב מאטה (צילום: אסף לוי,יחצ חול,סטודיו טופ טאץ')
תה מאצ'ה יפני וחליטות תה ירוק בשילוב מאטה (צילום: אסף לוי,יחצ חול,סטודיו טופ טאץ')

תה המאצ'ה היפני, מבוסס על אבקת תה טבעית שנוצרה מצמחי תה טריים אשר עברו תהליך של טחינה עדינה ואיכותית. מדובר במשקה חם ומזין, המכיל ערכים תזונתיים, ויטמינים, נוגדי חימצון ומינרליים. מחקרים שונים מצאו כי שתיית מאצ'ה תורמת לחילוף חומרים טבעי של הגוף ואף עוזרת לשריפת שומנים, פי 4 יותר מן הממוצע הקיים. בנוסף, הוכח מחקרית כי צריכת המאצ'ה יכולה לסייע בהורדת לחץ דם,  סילוק רעלים מהגוף, ירידה במשקל והגברת הריכוז והזיכרון. בנוסף הוא גם מרגיע, ובקיצור -  כל מה שצריך על מנת לעבור את החורף בשלום.

 "השימוש המסורתי של אבקת המאצ’ה הוא להכנת תה, אבל עם הזמן  החלו ברחבי העולם לשלב את האבקה בגלידות, עוגיות, עוגות, שייקים, מרקים, תבילינים, ממרחים ועוד" אומר יהונתן אירני מחברת אירני סחר המייבאת לארץ אבקת תה ירוק יפני מסורתי, של המותג היפני Heapwell (49.90 ש"ח).

מתכון להכנת מאצ'ה לאטה

חצי כפית אבקת תה מאצ'ה Heapwell 
¼ כוס מים רותחים
½ כוס חלב חם/חלב שקדים חם
1 כפית סוכר או דבש או כל ממתיק כלשהו.

אופן ההכנה:
1. מוסיפים את אבקת המאצ'ה לכוס (לפי הטעם).
2. מוסיפים מים רותחים  ומערבבים היטב כחצי דקה. 
3. מערבבים במהירות לקבלת מרקם מוקצף. (אפשר גם להשתמש במטרפה קטנה).
4. מוסיפים בנדיבות את החלב החם/חלב השקדים החם.
5. מוסיפים את הדבש ומערבבים היטב.