זה עשרות שנים שרות סירקיס, מחלוצי הספרות הקולינרית בישראל, מחברת ומוציאה לאור ספרי בישול. בימים אלה הגיע למדפי חנויות הספרים ספרה החדש "בראנץ' - מתכונים מפנקים לאירוח מושלם" (הוצאה משותפת של ר.סירקיס וידיעות ספרים), ה־20 במספר, הכולל עשרות מתכונים שמתאימים לאירוח בבוקר שישי או שבת. "זו לא ארוחת צהריים או ערב כבדה, ואנשים נורא אוהבים את זה", אומרת סירקיס.

גם בגיל 84 היא עדיין מלאת רעיונות ועשייה. את ההשראה לספר הנוכחי שאבה מהחיים עצמם. "הספר הזה בעצם הכתיב את עצמו", היא מספרת. "כבר שנים אני נוהגת לארח לבראנצ'ים. זה גם מתאים למשפחה המעורבת שלי, חילונים ודתיים. שניים מתוך שלושת ילדיי, ד"ר נורית סירקיס־בנק (מרצה בנושאי אמנות ויהדות – א"ש) ודני סירקיס (תלמיד ישיבה – א"ש) חזרו מזמן בתשובה. הם ומשפחותיהם לא נוסעים בשבת ומגיעים להתארח בבוקר כדי שיוכלו להספיק לחזור. כשעשינו את התחקיר לספר הלכתי עם בעלי, רפי, לכל מיני מסעדות שמתמחות בבראנצ'ים ביום שישי ושבת. גילינו שיש ביקוש אדיר לזה. ראינו שאם את מתקשרת ביום ראשון להזמין שולחן לשישי או שבת בשעות הבוקר, בהרבה מאוד מקומות יהיה קשה להשיג מקום. אלה מנות קלות וכיפיות, שאפשר להכין גם כשהאורחים כבר נמצאים בבית".

בספר החדש ישנם ארבעה פרקים: מאפי בוקר, מנות עיקריות, ירקות ומתוקים. יש גם הצעות לתפריטים - מה לשלב עם מה - וביניהן גם אופציות טבעוניות. בין המתכונים: ביצים בסגנון בנדיקט, אומלט צרפתי, פרנץ' טוסט או קרוק מסייה, צזיקי עם מלפפונים ויוגורט ועשבי תיבול, גלידת פירות ביתית, וגם מתכונים לקוקטיילים ידועים, בהם סנגרייה, מימוזה ובלאדי מרי, המהווים לדבריה חלק חשוב מהבראנץ'. "המשותף לכל המתכונים הוא שהם פשוטים וקלים להכנה", אומרת סירקיס. "הרעיונות למתכונים אף פעם לא נגמרים. המרתף שלי בבית מלא באינספור ספרי בישול, יש המון תוכניות אוכל בטלוויזיה, אוכל הוא דבר מעניין ואהוב ותמיד מגיעים רעיונות חדשים".

עטיפת הספר (צילום: דן לב)
עטיפת הספר (צילום: דן לב)

כל השכונה באה

סירקיס נולדה בשנת 1937 בתל אביב. ספרה המפורסם ביותר, "מהמטבח באהבה", ראה אור ב־1975. כמה חודשים אחריו יצא ספרה "ילדים מבשלים" (שניהם בהוצאת זמורה ביתן מודן). הספרים הללו הפכו להצלחה מסחררת, ורבים מהמתכונים השתמרו עד היום במטבחים ישראליים, בהם המתכון לכדור גבינה (תערובת של כמה גבינות, שמתבלים ומגלגלים לכדור), "משה בתיבה" (נקניקייה בבצק עלים) ו"ביצה בקן" (ביצה ששופכים לתוך פרוסת לחם שבמרכזה חור עגול, על מחבת).

המתכונים של סירקיס הטביעו את חותמם אפילו על בני הנוער של ימינו. "הייתי לפני כמה חודשים בתחרות בישול של נוער שלומד קולינריה במסגרת התיכון", היא מספרת. "בין המנות שהגישו הייתה צלע טלה, ולידה בצק עדין ובמרכזו פירה בטטה. קראו לזה 'פירה בטטה בקן'. לקחו את המושג 'קן' ועשו ממנו דבר אחר. הייתי גם ב'ישראפוד', התערוכה הבינלאומית למזון ומשקה שהתקיימה בגני התערוכה בתל אביב. הייתה שם תחרות אפייה ומגדנאות. אחד המתחרים לקח שתי עוגיות מקרון לבנות, חיבר אותן באמצעות מילוי של קרם פטיסייר מאוד סמיך וצהוב, לקח שוקולד, המיס אותו, עיצב אותו בצורת עיגול, ובתוך העיגול הזה שם את שני המקרונים הלבנים, וגם קרא לזה 'ביצה בקן'".

הפרשנויות הללו למתכונים שלך מרגשות אותך?
"בוודאי, זה מאוד מרגש שאחרי הרבה שנים עדיין זוכרים את המתכונים שלי. לא כל בן אדם זוכה לדברים האלה. מה אני צריכה עוד? באחד מאירועי המחווה שעשו בזמנו לספר 'מהמטבח באהבה' פגשתי את נוף עתאמנה אסמאעיל, שזכתה בעונה הרביעית של הריאליטי 'מאסטר שף'. גם לאמא שלה היה את הספר הזה. עתאמנה הביאה את הספר והראתה לי איך אמה תרגמה בו חלק מהמתכונים לערבית, וכתבה אותם בעיפרון בערבית ליד המתכון שבעברית. היא סיפרה לי שגם אצלם בבית הכינו את המתכונים שלי, וכל השכונה הייתה באה לקחת את המתכונים. כמו כן, לאחרונה נערכה ב'אסיף' - מרכז לתרבות אוכל בישראל - מסיבת מחווה ל'מהמטבח באהבה'. אושיות הקולינריה אפרת אנזל והשפית איילת לטוביץ' בחרו מתכונים מתוך הספר והם הוגשו במהלך האירוע, זה היה מאוד מרגש".

רות סירקיס (צילום: אריאל בשור)
רות סירקיס (צילום: אריאל בשור)

על זרי הדפנה

העבודה על הספר החדש החלה בתחילת הקורונה, אך סירקיס מדגישה כי "אין בו ביטוי למה שעברנו בקורונה. אנשים אהבו בראנצ'ים לפני הקורונה ויאהבו גם אחריה". רבים מהשפים בארץ שגדלו על ספריה הפכו היום לסלבס שמככבים בתוכניות טלוויזיה וריאליטי למיניהן. "אני לא יודעת מה ההגדרה של סלב, שכותבים עליך במדורי הרכילות?", תוהה סירקיס. "אני עם ההצלחה האדירה שלי, מה אני עוד צריכה? מה עוד אני צריכה לבקש? על זרי הדפנה שלי אני כבר יושבת. להשתתף בתוכנית ריאליטי? אני לא מחפשת את זה. זה אולי יכול להיות נחמד, אבל בטח לא משאת חיים. כמו הילדים הדתיים שלי, גם אני אומרת 'ברוך השם, תודה לאל, ישתבח שמו'. כל החוויות שזכיתי לחוות בימי חיי, בכל זאת פרצתי דרך".

את צופה בתוכניות האלה?
"יש תוכניות שלועגות למשתתפים. זה לא נעים, ואני פשוט לפעמים עוברת תחנה. אני מבינה שזה אמור להיות מעניין, בשביל הרייטינג, אבל נשבר לי הלב כשיורדים על אנשים שמכינים אוכל. אם הייתי שופטת בתוכנית כזאת, אני חושבת שהייתי רחמנית יותר. אני יודעת כמה קשה לבשל, להכין ואחר כך לרחוץ כלים וגם להגיש. הייתי פחות יורדת על המשתתפים".

בסוף אוקטובר האחרון הגישה בתה, תמי סירקיס־אקרמן, את המועמדות של אמה לקבלת פרס ישראל על מפעל חיים - תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה - לשנת תשפ"ב 2022, שיוענק כמו כל שנה במוצאי יום העצמאות בטקס ממלכתי. "כל העשייה של אמא תרמה לבניית חברה ישראלית טובה יותר", מסבירה הבת, אושיה קולינרית בפני עצמה העוסקת בתזונה מבריאה.

"לא רק אני חושבת ככה, אלא עוד אלפי אנשים שחתמו על העצומה יחד איתי. האם הקהילה שלנו טובה יותר, נחמדה יותר ונעימה יותר בזכות השנים של הפעילות של אמא שלי? התשובה היא כן. האם בעידן שלה מישהו עשה אותו הדבר כמוה? התשובה היא לא. זה החל מתיעוד המטבח הישראלי וחגיגת המזון היהודי־ישראלי על כל גווניו בלי התנשאות, בלי עיקום אף ובלי לגחך וללעוג לאוכל של עדה זו או אחרת. אמא סללה את הדרך לכך שלכל דבר יש מקום, והכל בעברית יפה ומצוחצחת. היא נתנה תשומת לב לחומרי הגלם, לאילו חומרי גלם יש בזמן הנתון בשוק ובמכולת ובמרכולית בקיבוץ. היום היצירתיות הישראלית עולה על גדותיה לא רק בהייטק אלא גם במסעדות, ולאמא שלי יש חלק ניכר בכך. כשהשפים הגדולים והחזקים של היום, אלה עם העגילים והקעקועים, פוגשים את אמא שלי, הם מתרגשים ואומרים: 'בזכותך נכנסתי למטבח'".

"תמי כמובן שאלה אותי לפני שהגישה את מועמדותי, ואני הסכמתי. אני חושבת שמגיע לי", אומרת סירקיס.

את מצפה לזכות?
"אם יחשבו שאני ראויה, אשמח. אם לא, אמשיך בחיי. הכל טוב".