שנות ה-80 זכורות כתור הזהב של הסטייקיות שהיו מוקד בילוי קולינרי. כל ארוחה התחילה בפתיחת שולחן הכוללת שפע סלטים שונים בצלוחיות שונות, בתפריט היה ניתן למצוא חומוס עם טופינג של פטריות שמפניון – אז מיובאות מאירופה – או צ'יפס לצד סטייק לבן בפיתה. באותה תקופה נחשפנו גם אל קרם הבוואריה, הקינוח הצרפתי שקיבל מקום של כבוד וגירסא ישראלית עטופה בזילופי סירופ שוקולד ואגוזים. על כל המיתוסים הקולינריים הללו אחראי איש אחד – משה כרובי.

במשך למעלה מ-50 שנה, היה כרובי לאחד המסעדנים המשפיעים והססגוניים בארץ; הג'ינג'י הנמרץ שזכה לכינוי החיבה "המשוגע", יזם, פתח (וסגר) מסעדות בארץ ובעולם, ייסד את רשת "מי ומי" המפורסמת, את מסעדת "דלידג", והיה מהראשונים להקים מפעל לייצור סלטים טריים דוגמת סלט כרוב סגול, חציל במיונז וכמובן - סלט חומוס שנועד להישמר במקרר הביתי. האגדה מספרת שלאורך שנות פעילותו, הגיש למעלה מ-2 מיליון נתחי סטייק, 3 מיליון מנות קרם בוואריה ואין-סוף צלחות חומוס.

אסיף: המרכז לתרבות אוכל בישראל, שהוקם במטרה לטפח ולחקור את תרבות האוכל הישראלית, בחר בדמותו של המסעדן הוותיק משה כרובי כמושא לדיון על ההתפתחויות הקולינריות וסצנת המסעדנות בעבר. ביום שלישי, 22 במרץ, במרכז אסיף (לילינבלום 28, תל אביב) יערך ערב הוקרה מיוחד, בו יושק ספרו החדש של כרובי "על סטייק, חומוס וקרם בוואריה", המספק הצצה לפרקים משמעותיים בחייו של כרובי וחושף בגילוי לב נדיר את סיפור נסיקתו המטאורית ואת התרסקותו בתחילת שנות ה-2000. אירוע מחווה זה ימתח קו בין העבר להווה ויאיר על תרומותיו, יוזמותיו והמצאותיו הקולינריות של כרובי שמשפיעות עלינו עד היום.

באווריה במסעדת האחים (צילום: נועם פריסמן)
באווריה במסעדת האחים (צילום: נועם פריסמן)

לאחר דברי הפתיחה שיישא משה כרובי בעצמו, יחולק האירוע ל-3 חלקים – כשם הספר:

  1. סטייק: האנתרופולוג פרופ' ניר אביאלי בשיחה עם השף אסף דוקטור (האחים, אייבי, דוק) על גלגולה של הסטייקיה.
  2. חומוס: איך התגלגלה מנת הרחוב הפופולרית למוצר חובה בכל מקרר בייתי בישראל – ואיך כל זה קשור לביקוש האדיר לחומוס בעולם כולו? פרופ' ניר אביאלי בשיחה עם אלעד רביד, מנהל שיווק בשטראוס ישראל, על הקומודיפיקציה של החומוס.
  3. קרם בוואריה: פרפורמנס לייב חווייתי של MelaFood (הצמד כרמל בר ומיכל אביתר) סביב הקינוח הזר שהפך לחלק בלתי נפרד מהנוף המקומי, שבסופו יוגשו לקהל חתיכות מארמון בווארי מהמתכון של כרובי, עם חול אגוזים פריך ומלוח.

כמו כן, יצר אסיף שיתוף פעולה ייחודי עם 7 מסעדות נבחרות אשר יגישו את הגרסה שלהן לקרם הבוואריה הקלאסי בין התארים 30-23 במרץ. המסעדות המשתתפות: רוברטה וינצ'י (פרדס חנה-כרכור), רשטא (עין רפא), האחים (תל אביב), תלפיות (חיפה), B12 (תל אביב), ברויטמן (אילת) וכמובן גם בקפה אסיף – שם בחרו להכין את הקינוח בהשראת מתכון מספרה של רות סירקיס.

המתכונים יפורסמו גם באתר אסיף.