בדוך או בסיבוב: פסטיבל החומוס הראשון של ישראל יצא היום לדרך ויתקיים עד ליום החומוס הבינלאומי שנערך ב-13 במאי. בפסטיבל ינסו להגדיר מחדש את החומוס, לשבור מוסכמות ולהציג את החומוס האהוב מכיוונים שונים ומפתיעים. מיטב השפים יזמינו את הקהל לארוחות בראנץ' שיצרו בהשראת חומוס. כך, בשרונה מרקט תיפתח החומוסריה של אחלה שתספק חומוס בלחיצת כפתור והקהל יוכל להתחקות אחר הגרגר המוזהב בסיורי אוכל בבירות החומוס ברחבי הארץ: תל אביב, ירושלים, נצרת, עכו וחיפה.

חומוס בראנץ' - חומוסיית החלומות של מיטב השפים

שבעה שפים יפתחו את מסעדותיהם לבראנץ' שישי צהריים שבמרכזו גרגר החומוס כחומר גלם, כממרח, או כמנה. הארוחה מעניקה פרשנות אישית ומודרנית לחומוס ולמושג חומוסייה:

  • השף עידו פיינר ברוברטה וינצ'י שבפרדס חנה-כרכור יגיש מנות בטאץ איטלקי כגון: ירקות מהחווה עם ויניגרט חרז, חומוס מטוגן ועשבי תיבול; קלמרטה - תבשיל דגים חריף עם חומוס; וקינוח (159 ש"ח לאדם).
  • השף ענר בן רפאל-פורמן, אלטער ברמת השרון יגיש בראנץ' על טהרת החומוס. כגון: פקורה - כופתאות חומוס וירקות על טחינת יוגורט וסלסה ירוקה; קרפ חומוס ראגו טלה ושורשים (149 שקלים לאדם).
  • מסעדת פאסטל במתחם מוזיאון תל אביב, הופכת לחומוסיית שף עם מנות כגון: עלה שיסו ממולא בבורגול וממרח פלפלים עם גרגרי חומוס; פאטה חומוס מקדוס עם חציל וקוקטיל (198 ש"ח לאדם).
  • השף אורן אסידו, מסעדת "אולה" לוקח את החומוס למחוזות צפון אפריקה עם בראנץ' מרוקאי שמח בשם "בלאבש": מסבחה גרגרי חומוס ואריסה; חומוס עם דג מרוקאי מפורק וקוקטייל ערק תאנים ( 165 שקלים לאדם).
  • השף גיא גמזו הופך את הביץ' בורגר "בינגו", לחומוסיית ים שמחה כגון: תבשיל מנגולד לימוני עם גרגרי חומוס; חומוס מסאבחה קלאמרי; קינוח מלבי שקדים (109 שקלים לאדם).
  • בחמארה האירופית שבשוק לוינסקי "דלידה", השפים חמודי אבולעפיה וג'ייק סייטוביץ יצרו בראנץ' עם מנות כגון: ג'יבנה כבושה בקצח ובייבי תאנים; פלאנק סטייק, קונפי גרגרי חומוס בדמי גלאס, לאבנה, חרדל וסלט ראשד; קינוח; וקנקן קוקטייל זוגי (139 שקלים).
  • השף ארז קומרובסקי יפתח את "מסבחה שיק" בחזית המערבית בקומת הכניסה של מגדל עזריאלי שרונה. אחרי שלמד את סודות המסבחה בכפרים בגליל, אכל המון מחלוטות והשתכנע שפלאפל זה דבר טעים להפליא, קומרובסקי יגיש מנות כמו טאבולה עשבים עם חומוס קריספי; מסבחה בגדדית שכוללת מסבחה חומוס, חציל מטוגן, ביצה, עמבה וסחוג; קינוח זוגי; וגזוז ביתי במזיגה חופשית (מחיר 105 שקלים לאדם).

בלאדי שיק חומוס של ארז קומורובסקי (צילום: אנטולי מיכאלו)
בלאדי שיק חומוס של ארז קומורובסקי (צילום: אנטולי מיכאלו)

החומוסייה הגדולה בישראל נפתחת בשרונה מרקט

מגוון עסקים בשוק שרונה מרקט כגון "ג'יג'י קובלה" מקבוצת מחניודה, "מיאזאקי" מקבוצת טאיזו של השף יובל בן נריה, "שפכטל" ו"רחל בשדרה" של השפית רחל בן אלול, "המזנון" של אייל שני, דוכן השוק "פיתה בסטה", דוכן אוכל הרחוב המקסיקני "מקסיקנה", ועוד, יצרו מבחר מנות מקוריות שבמרכזן החומוס, במטרה לגלות מחדש את חומר הגלם.

המקומות, ששילבו את החומוס, בין השאר, עם פירות ים, חלקי פנים, בטורטיות, מאכלים יפנים וקוקטיילים, מזמינים את אורחי החומוסייה הגדולה בעולם להתיישב באחד השולחנות הארוכים שהוצבו במרקט לכבוד החגיגות, להתנסות ולטעום מגוון רחב של אינטרפרטציות לחומוס. בין המנות יהיו: עראייס חומוס של פיתה בסטה (25 ש"ח), "חומוס פופיק" עם קורקבנים במזנון של אייל שני (40 ש"ח), בוריטו מטורטיות חומוס במקסיקנה (54-60 ש"ח), קוקטייל מי חומוס במידל בר (35 ש"ח), חומוס פירות ים בפישופ (58 ש"ח).  

"תמזוג לי חומוס אחד עם פטריות" - פופ אפ "החומוסריה" של אחלה מבית שטראוס

בפופ אפ "החומוסריה" תוצג לראשונה מכונה שמכינה חומוס טרי בלחיצת כפתור ותאפשר להרכיב מנות חומוס עם מגוון תוספות יצירתיות. הפיתוח החדשני מאפשר לייצר בתוך שניות ספורות חומוס טרי, רך וקרמי, ללא חומרים משמרים, שנמזג לקערה בדומה לפרוזן יוגורט או גלידה אמריקאית. לצד החומוס תוכלו לקבל מגוון רחב של תוספות, רטבים וטופים מסורתיים לצד כאלה יוצאי דופן. בין האפשרוית המיוחדות אפשר למצוא, תבשיל ירוקים או "שווארמה" ארטישוקים, למזוג רטבים, כמו הבנרו חריף אש או מיסו חומוס ולפזר מעל טופים של זרעי חרדל מותססים, צ'יפס סלק, ואפילו קפה. פופ אפ החומוסריה הוקם בליווי קולינרי של יניב גור אריה, השף של אחלה.

 

בראנץ חומוס באולה (צילום: אנטולי מיכאלו)
בראנץ חומוס באולה (צילום: אנטולי מיכאלו)

לטייל בשבילי החומוס

סיורי חומוס המתחקים אחר סודות החומוס, מזמינים את הקהל הרחב לצעוד בדרכים נסתרות ולגלות טעמים בלתי נשכחים בחיפה, עכו, נצרת, ירושלים ותל אביב. בין הסיורים:

  • בין גברי לנשי - סיור חומוסיות בעכו העתיקה בהדרכת יאלל'ה בסטה, במחיר 255 ש"ח לאדם.
  • הסודות של הוואדי - סיור חומוסיות בחיפה בהדרכת עדי זילברשטיין, הסו-שף של ארז גולקו, במחיר 200 ש"ח לאדם.
  • פשטות מדויקת - סיור חומוסיות בנצרת בהדרכת גיל להב, שף המתמחה בסיורים קולינריים לקבוצות, במחיר 355 ש"ח לאדם.
  • רב תרבותיות בצלחת - סיור חומוסיות בעיר העתיקה בירושלים בהדרכת יאלל'ה בסטה, במחיר 255 ש"ח לאדם.
  • חומוס והעיר הגדולה - סיור על גלגלים בתל אביב בהדרכת יואב לביא, מדריך טיולי אופניים וצלם ותיק שחיבר את הספר "רוכבים בשביל החומוס" יחד עם ירון גוטמרק. מחיר 210 ש"ח לאדם. 

כניסה למיני סייט של הפסטיבל