קפה הוא אחד המשקאות הנפוצים והאהובים ביותר בישראל, ובימי הקיץ המשקה החם והמנחם מקבל טוויסט לאחד קר ומרענן. כדי שתכינו את הקפה הקר המושלם, כמו שעושים הבריסטות בבית הקפה הכי נחשבים, כדאי שתכירו את הפרטים הבאים:

קפה קר נחלק לכמה סוגים: הראשון והמוכר יותר הוא קפוצ'ינו, אספרסו, חלב מוקצף וקוביות קרח, כאשר אפשרי כמובן לא להקציף את החלב וופשוט למזוג את החלב הקר על האספרסו והקרח. כמו כן, ניתן להשתמש בכל תחליפי החלב, שיבולת שועל או סויה שקדים וכו'.

כדאי שתדעו - במשקאות על בסיס האספרסו יש להוסיף את הסוכר לאספרסו הרותח כדי שהוא ימס ולא יישאר גרגרי סוכר במשקה. לגבי מנת האספרסו בקפה הקר, זה כמובן לפי העדפה, כאשר מנת אספרסו היא קפסולה אחת וניתן לעשות עם שתי קפסולות. לדרגת חוזק גבוהה יש להשתמש בקפסולות דרגות 10,11,12.

חליטת קפה קר (צילום: יחצ)
חליטת קפה קר (צילום: יחצ)

הסוג השני והפחות נפוץ הוא קפה פילטר קר, כמו מערכת של קפה פילטר רגיל, אליו מוסיפים קרח ואז מוסיפים חלב. קפה פילטר מכינים בעזרת פילטר עם קפה בטחינה גסה.

הסוג השלישי הוא הקולד ברו - חליטה קרה של קפה שהחלה במאה ה17 ביפן. אצל היפנים התרבות הנפוצה היא תה, לכן כשהגיע הקפה הם החליטו לשמר את התה כמשקה חם ולהפוף את הקפה לשתייה הקרה. על כן, שם התחילו לחלוט את הקפה לכדי משקה קר. לאחרונה הטרנד הזה חזר לארה"ב ואנגליה במטרה להפיק טעמים שונים ממה שאנחנו רגילים אליהם. בקפה בחליטה קרה הטעמים שונים, בקפה קר יש יותר מרירות על החומציות. יש לו ארומה בין בינונית לגבוהה והטעמים שלו הם אפטר טייסט של קראמל. 

איך חולטים?

דרך ראשונה: מכשיר מיוחד ששמים לו פילטר עם נייר ויש לו טפטפת. שמים בפילטר עם הנייר קפה טחון בטחינה בין בינוני לגס ביחס של 1 ל-15 (כלומר למשקה של 300 cc שמים 20 גרם). שמים את הקפה, כמות של 300 cc מים והטפטפת מטפטפת לאט מים על הקפה, הטפטוף הרצוי הוא טיפה לשנייה. המים עוברים דרך הקפה ולאט זה הופך לנוזל קפה. כל התהליך לוקח בין 8-14 שעות. רק אחרי שכל המשקה יצא הוא מוכן לשתייה ומומלץ להוסיף קרח. בגלל שיש מעט טעמים של קרמל אין צורך בהוספת סוכר. הוא יפגע בטעמים של הקפה.

דרך שנייה: חיתול בד יכול לשמש כפילטר. שמים את כמות הקפה הרצויה, ביחס של 1 ל-15, קושרים ואז טובלים בתוך מים 12 שעות. כמו שחובצים גבינה רק לתוך כלי עם מים.

תפוזים אספרסו - לוקחים מיץ תפוזים טבעי שמים בכוס מוסיפים קרח (חובה) ומעל מוזגים מנה של אספרסו, כששותים מרגישים חמיצות של תפוזים ומרירות של אספרסו.

אספרסו תפוזים - שתי מנות של אספרסו ואז את המיץ תפוזים והקרח. המיוחד במשקה הזה הוא הקפה שובר חימצון והמיץ מלא בחמוציות והשבירה של שני המשקאות מעניקים חגיגה של מרירות וחמיצות מאוזנים. לא להיבהל, שני השלוקים הראשונים דורשים הסתגלות. אך אחרי שהחך שלכם יתרגל, לא תוכלו להפסיק. 

באדיבות שלום ספלינצקי, סמנכ"ל השירות וההדרכה של יצרנית הקפה , קפה לנדוור