כשהגענו ביום שישי למסעדת “J17" (על שם הלוקיישן, ירמיהו 17 בתל אביב), קיבל את פנינו צוות חייכן במיוחד. המסעדה עצמה קטנה יחסית. המטבח פתוח ברובו, ומקומות הישיבה מוצלים ברובם ונמצאים בחוץ. ימי שישי בבוקר מוקדשים ללקוחות שנפשם חפצה בארוחה טבעונית בסגנון בופה, האהוב כל כך על ישראלים - גם אנחנו נרגשים כשאנחנו מבינים שאפשר לבלוס עד בלי די. המנגנון פשוט: בוחרים מנה עיקרית ממגוון אפשרויות, ואת כל שאר התוספות אתם מעמיסים עצמאית בצלחתכם, שוב ושוב ושוב.

על השולחן המרכזי מונחות קערות עמוקות עם מגוון מרשים של סלטים, תוספות, ממרחים ומיני לחמים ולחמניות - הכל טרי, צבעוני ומזמין. בין השאר יש קערת ממולאים עם כרובים, בצלים ועלי גפן; בגזרת הסלטים יש סלט שרי צבעוני, סלט פסטה ברגים, דהיינו פוזילי, עם קוביות “גבינת פטה ופרמזן", סלט טבולה קינואה, סלט שוק שמכיל ירקות עם שבבי “פטה", סלט אסייתי עם אטריות שעועית, ירקות ונבטים בוויניגרט חמצמץ־מתקתק ובוטנים, סלט כרוב לבן וסגול, ועוד.

בגלל המבחר ברשימת המנות העיקריות, ומפני שבאופן כללי אנחנו פחות אוהבים להרגיש שפספסנו משהו - הזמנו כמה מנות. הראשונה: שקשוקה עם “ביצה מקושקשת". השקשוקה הוגשה במחבת קטנה וחמה, רוטב העגבניות והפלפלים סמיך כמו שצריך, וה"מקושקשת" שנחה עליו כמו כתר הייתה מושלמת, רכה אך מעט גושית, עם טעמים עדינים של ביצה. מדהים מה אפשר להכין מטופו. עיקרית נוספת היא “נקניקיית מרגז" בלחמנייה. גם היא, כמו המנה הקודמת, עשויה היטב עם טעם עמוק ומעט פיקנטי של נקניקיית מרגז. חבל רק שלא נשמרה פרופורציה בין הלחמנייה לנקניקייה, והאחרונה נבלעה בתוך הבצק. המלצה שלנו: לצרף נקניקייה נוספת למנה.

J17- בופה בראנץ' שישי (צילום: גיל אבירם)
J17- בופה בראנץ' שישי (צילום: גיל אבירם)

גולת הכותרת היא זוג “ביצי עין" של YoEgg. באמת לא להאמין איך גם המראה וגם הטעם עלולים להטעות אותנו לחשוב שמדובר בביצים של תרנגולת, חלילה. החלבון במצב צבירה מצוין והחלמון היה רך, ניגר ונימוח. הניגוב של הבייגל הטרי בתוכו הניב ביס כל כך טוב וטעים, שדמעות של שמחה נקוו בעינינו. זה באמת ביס מושלם.

בשלב הזה הרגשנו כבר כחוטאים שמוכנים לחזור ולחטוא שוב, אבל הבטן כבר התמלאה, החיוך נמרח על הפנים באופן אוטומטי, והבריזה מהים, שנמצא דקותיים הליכה משם, פיזרה את שארית בלוריתנו המתנפנפת. יצאנו משם בחיוך. 

“J17", ירמיהו 17 תל אביב, 03־9442773 (כשר, טבעוני)

תתמנגלו

“מנגל", גריל הפרימיום החדש בחיפה, מעניק את המנה המושלמת לקרניבורים ומצליח להפתיע במקום שבו כל המתחרים חוזרים על עצמם

כשאנחנו רעבים, אין לנו סבלנות – אנחנו חייבים אוכל כאן ועכשיו, ואנחנו גם יודעים מהי המנה הנכונה שתרגיע אותנו: על האש. “מנגל", גריל פרימיום חדש בחיפה, מעניק את המנה המושלמת לקרניבורים מהירים ועצבניים. בסמיכות לבר־מסעדה “צפרירים 1" המוערך, המשמש כעוגן וכמנטור ל"מנגל", מצליח דוכן הבשרים להפתיע במקום שבו כל המתחרים חוזרים על עצמם.

מעורב מנגל חיפה (צילום: פרטי)
מעורב מנגל חיפה (צילום: פרטי)

כאן לא תמצאו גלגל שווארמה מסתובב

סביב צירו: במקומו מוצב בגאון פריז’ה (גריל ארגנטינאי, שבו ניתן לשלוט בגובה הרשת – האסכלה – ביחס למקור האש) ענקי, בעל ארבעה גלגלים המשמשים כהגה, שתפקידם להגביה ולהנמיך את הבשרים על גבי הפחמים כדי להביא לדרגת צלייה מדויקת. על המנגל אין רשת, והבשרים נצלים על שיפודים המונחים מעל לאש.

קבב מנגל חיפה (צילום: פרטי)
קבב מנגל חיפה (צילום: פרטי)

כפרימיום גריל, מציע “מנגל" גם נתחים מיוחדים ומנות מעניינות ולא שגרתיות שאותן לא מוצאים בכל דוכן אוכל רחוב. בין מנות הבשר: חלוויאת (שקדי עגל); קבב ביתי הנקצץ ומוכן במקום; מוח על האש; נתחי אנטרקוט; פיקניה; כבדי עוף; פרגית עם התיבול של השף; ונקניקיות מרגז.

בתפריט הדגים על האש: פיתה דניס; ברבוניה; לברק שלם; ושיפודי סלמון. טבעונים יוכלו ליהנות מפיתה פורטובלו; פיתה כרובית; פיתה משוויאה וכרובית מדורה.

גם הרטבים המעניינים מוכנים במטבח - קונפי שום, צ’ימיצ’ורי, טחינה, חריף ועמבה. את המנות ניתן לשדרג עם תוספת של ירקות מדורה הנצלים ישירות על הגחלים. שדרוג נוסף הוא צ’ייסרים של עראק בטעמים עם המיתוג של “מנגל". שווה קפיצה, גם אם אתם לא מהירים ולא עצבניים.

“מנגל", מוריה 54 חיפה, 04־8324244 (כשר)

חדשות האוכל

גלידת אלדו (צילום: איתן דור)
גלידת אלדו (צילום: איתן דור)

טעם של קיץ

רשת הגלידריות "אלדו", המונה 24 סניפים, משיקה טעמי קיץ מרעננים במיוחד, ובראשם מגנום פיסטוק, סורבה שוקולד מריר, גלידת חד־קרן בטעם מסטיק וגלידת קרמל מלוח עם בראוניז. כל הגלידות עשויות מחומרי גלם איכותיים, מחיות איטלקיות טבעיות וללא חומרים משמרים. שיעור השומן של הגלידות הוא בין 6% ל־8% בגלידות הרגילות (כ־190 קלוריות ל־100 גרם), ו־0% שומן בגלידות הקלות (כ־90 קלוריות ל־100 גרם). כדור גלידה: 18 שקלים, קילו: 95 שקלים. פרטים באתר. כשר.