על הקיר בחלל המרכזי במסעדת “טאבון פאטמה” בזרזיר תלויה תמונה ענקית של פאטמה: אישה בלבוש בדואי יושבת במקום נמוך, מבשלת בשיטה ייחודית. ואז מגיע לשולחננו גבר גבוה וחייכן, בעל עיניים טובות, ואומר: “נעים מאוד, אני איציק, הבן של פאטמה”.

מתברר כי חבר של אביו של איציק מהשירות הצבאי נהרג במלחמת יום הכיפורים. האב, שהיה כל כך מחובר אליו, קרא לבנו איציק על שמו. וזה לא סוף הסיפור: איציק גואמיס שירת אף הוא ביחידה קרבית, ולאחר שהשתחרר, בילה תקופה ביחידה לאבטחת אישים. אחריה יצא לטיול ארוך שכלל שבע שנים באיטליה, שם נחשף לעולם חדש של אוכל. הוא למד טבחות ועבד במספר מסעדות באיטליה, בעיקר במסעדת השף “גאטו נארו” בסיינה. משם טס לשיקגו בארצות הברית ופתח מסעדה ישראלית מזרחית בשם “נפנף גריל”. לאחר שלוש שנים שב לישראל, למקום הולדתו זרזיר.

מנת הדגל כאן מבושלת בסגנון בדואי עתיק, שכמותו לא הכרנו בישראל: המנה מדפונה כוללת עוף שלם המבושל במשך כמה שעות בבורות מתחת לאדמה. תחילה מדליקים את האש עם גזעים של עצי הדר ומחכים שזו תהפוך לגחלת. כשהאש מוכנה, מכניסים את הבשר יחד עם ירקות שורש וסוגרים.

במסעדה ישנם ארבעה טאבונים בתוך האדמה, וסביבם רק חול, שתפקידו לשמור על החום. לאחר שלב הסגירה עוטפים את הבור בחול, על מנת שלא תיווצר בריחה של חום. תהליך הבישול באדמה מתחילתו ועד סופו מתבצע במשך ארבע שעות. התוצאה: עוף בעל טעמים עזים במיוחד, רך ומתמסר, עד כדי כך שגם מנת חזה העוף נופלת מהמזלג מרוב רכות.

מדפונה במסעדת “טאבון פאטמה” (צילום: פרטי)
מדפונה במסעדת “טאבון פאטמה” (צילום: פרטי)


המנה מוגשת יחד עם מצע לבחירתכם – אנחנו בחרנו בחצי פריקה ובחצי מקלובה נהדרת. המנה כה גדולה, ומחירה כה נמוך, שהיא בהחלט יכולה להשביע משפחה שלמה של חמש נפשות (120 שקלים). ועוד לא דיברנו על הסלטים המוגשים לפני המנה העיקרית, שכמו בכל מסורת של מסעדה מזרחית – רק מהם אפשר להתפוצץ.

בתחילת הארוחה מוגשים 13 סוגי סלטים שונים, ובמהלך הארוחה מתווספות עוד כמה תוספות על חשבון הבית – כדורי פלאפל נהדרים, פיתות ענק, תבשיל תרד ועוד (40 שקלים לסועד שלא מזמין מנה עיקרית).

זרזיר משופעת במסעדות ובמקומות קולינריים – נסיעה ברחוב הראשי גורמת לבלבול בעיניים, כל עסק מציע סגנון שונה של אוכל. אם הגעתם לכאן, או עברתם פה, אל תתבלבלו: עצרו אצל איציק. “טאבון פאטמה", זרזיר,  04-6771165

פלאפל ב''טאבון פאטמה'' (צילום: פרטי)
פלאפל ב''טאבון פאטמה'' (צילום: פרטי)

4 מוצרים שישדרגו לכם את הסופגניות הביתיות

ממרח פיסטוק, 38 שקלים, להשיג במקס ברנר.

ממרח פיסטוק של מקס ברנר (צילום: דני גולן)
ממרח פיסטוק של מקס ברנר (צילום: דני גולן)

משטח אפייה, 20 שקלים, להשיג ב־Flying Tiger.

משטח אפייה (צילום:  Flying Tiger Copenhagen)
משטח אפייה (צילום: Flying Tiger Copenhagen)

נינג'ה סמארט, 1,990 שקלים, להשיג ברשתות ובחנויות החשמל.

נינג’ה סמארט (צילום: שריג יבואן רשמי)
נינג’ה סמארט (צילום: שריג יבואן רשמי)

קריספר, 50 שקלים, להשיג במקס סטוק.

קריספר (צילום: יח''צ מקס סטוק)
קריספר (צילום: יח''צ מקס סטוק)