הופתענו לגלות שהמקום הקולינרי הפופולרי ביותר במועצה המקומית רמת ישי, שרוב תושביה יהודים, מופעל בידי סרי גאשאן וחבריו שהגיעו מנצרת ופתחו מקום בשם "פיתה מרקט", שמבוסס על מיטב המסורת של המטבח הערבי - בשר בפיתה. מה כבר יש לחדש בתחום, מלבד לתקוע בפיתה גם בולונז, כפי שעשה איל שני? ובכן, מתברר שיש עוד שפנים בכובע.

כזה הוא "התרנגול הכחול" - מנה שהקריאייטיב של שמה ראוי לצל"ש. לא מדובר במחווה לשאול בן אדרת; גם התרנגול המוגש כאן בפיתה איננו כחול; ועם זאת, זו מנת הגורמה הטובה ביותר שיכולה להיכנס לפיתה: עוף מעושן בתערובת תבלינים המוגדרת כאן כ”סודית”, מפורק ומוקפץ עם לימון כבוש, אריסה וכוסברה. הפיתות כאן מוגשות בחצאים, ובתוכן אפשר למצוא גם עגבניות קצוצות, פטרוזיליה וטחינמבה – והכל במחיר סופר־הוגן (38 שקלים).

גם המנה "חתונה של קבב ושקדי עגל" מצליחה לצאת מחוץ לקופסה: הנתחים מוקפצים על הפלנצ'ה יחד עם בצל ועגבנייה, והם מוגשים עם טחינמבה והרבה פטרוזיליה (44 שקלים). נכון, הישיבה כאן בפודטראק חיצונית, וזה לא תמיד נעים בינואר, אבל אחרי שני ביסים יש סיכוי טוב שתתחממו ותבקשו עוד שני חצאים.

פיתה מרקט - חתונה בפיתה (צילום: פרטי)
פיתה מרקט - חתונה בפיתה (צילום: פרטי)

ההברקות כאן הן לא רק בתוך הפיתה, אלא גם במשחקי המילים – כאלה הן המנות "סבביח" (24 שקלים), "חריפה ומגניבה" – נקניקיות מרגז (32 שקלים) וגם "צמחונית שקל לאהוב" – עם פטריות ירדן מוקפצות, בצל מקורמל, שום קונפי, לימון כבוש ועוד קצת טחינמבה (30 שקלים). מתברר שאפשר להפיח חיים חדשים בפיתה. 

"פיתה מרקט", הצפצפה 1, רמת ישי (כשר)

איזו פנינה

סיפור אהבה: אישה וגבר, שניהם ערבים נוצרים, טסו מישראל לאיטליה – הוא הלך ללמוד תיאולוגיה נוצרית, היא הלכה לבקר את משפחתה. רצה הגורל, והשניים נפגשו, התאהבו, התחתנו, התגוררו באיטליה, הביאו ילדים ומאוחר יותר חזרו ארצה. הילדים, שהתחנכו על ברכי המטבח האיטלקי־גלילי, החליטו להתמקצע בתחום. אחרי כמה סיבובים, פתחו את “ג’ובאני” – מסעדה איטלקית עם פזילה למטבח הערבי.

ג'ובאני - ארטישוק א לה רומנה (צילום: פרטי)
ג'ובאני - ארטישוק א לה רומנה (צילום: פרטי)

“ג’ובאני” ממוקמת בצמידות למתחם המעונות באוניברסיטת תל אביב, ומן הסתם מכוונת לסטודנטים שחיים באזור. בשנתיים פלוס שהיא קיימת, היא צברה לקוחות קבועים, בין השאר בזכות הפיצה, השניצל וכריכי הפניני המוגשים שם. אלא שדברים שרואים מכאן לא רואים מהתפריט: הפיצה מוכנה בתנור אבן; הפסטה הטרייה מוכנת מבצק שעושים במקום; יש כאן ארנצ’יני – שעשוי מפריקה ולא מאורז; סלט א־לה רומנה עם לבאנה; קובנייה עם קלמרי ועוד כל מיני פנינים מפתיעות.

טעמנו את הארנצ’יני העשויים מפריקה עם פרמג’אנו ומוצרלה, חמישה כדורים היושבים על קולי עגבניות ושמנת חמוצה מתובלת (58 שקלים) – זו לא מנה לסטודנטים, זו מנה להורים המגונדרים שלהם. סלט הארטישוק האיטלקי נפלא – הוא מוכן ומתובל במקום, וכל חומרי הגלם שלו טריים ומנצנצים ככוכב התלוי במרומי עץ האשוח (52 שקלים).

ג'ובאני - ארנצ'יני פריקה (צילום: פרטי)
ג'ובאני - ארנצ'יני פריקה (צילום: פרטי)

גם הפסטה פשוט מצוינת – הלכנו על הבולונז שהגיע עם רוטב סמיך ועשיר (62 שקלים). הילדים נהנו מפיצה מרגריטה, שהייתה לא רעה בכלל, וברור מדוע הסטודנטים לא מוותרים עליה (52 שקלים). בסך הכל המסעדה ראויה ושווה ביקור, עוד קצת כוונון והיא תוכל להיות אחת הטובות בעיר.

“ג'ובאני", ג'ורג' וייז 20 תל אביב, 03־7113223

חדשות האוכל: מלכים ליום אחד

עוגת המלכים, במקורה, הייתה עשויה מבצק יבש עטוף סוכר ובתוכו פול – שילוב מאתגר שלא בטוח אם היה עובר היום את המשוכה הראשונה ב”מאסטר שף”. היום הפכה עוגת המלכים – הקרויה על שם שלושת מלכי קדם שהגיעו לבית לחם על מנת לסגוד לישו, “מלך היהודים” - למאפה מתוק המכיל בצק עלים חלול, ובתוכו לרוב קינמון.

לכבוד חודש המלכים (עד לסוף ינואר), יצאו ברשת הקונדיטוריות הצרפתית “מייזון קייזר” בשיתוף פעולה עם חברת "אייר פראנס", ושתלו באחד המאפים החלולים כרטיס טיסה לפריז. העוגה שמוצעת כאן שונה במעט - עוגת בצק עלים קלאסית במילוי קרם שקדים – והיא טעימה וענוגה במיוחד. אם זכיתם גם בכרטיס, הרווחתם כפליים.

במקביל, בדפי האינסטגרם של שני המותגים יוענק כרטיס טיסה נוסף לאחד הגולשים שירגש בסיפור התנדבות יוצא דופן.