לכבוד פתיחת סניף ״סבן אילבן״ הלא הוא יילו האמריקאי, ערכנו לכם רשימה של כל חברות הג׳אנק פוד המצליחות והאמריקאיות שעשו אצלנו סיבוב וברחו כל עוד נפשן בהן.

נתחיל בדיסקליימר, כשאתם מציינים שהיה פה ״סטארבקס״ אבל הוא לא הצליח, הוא לא ״לא הצליח״ בגלל המהות של הרשת, הוא לא הצליח כי הוא הגיע לישראל. עובדה שכל חמוטל שניה שטסה לחו״ל ״עושה סלפי״ עם כוס סטארבקס מצ'וקמקת בזמן שהיא אוחזת בה בגאווה בטלפיים מושחזות ומשוחות בלק ג׳ל מינימום היה גביע העולם בכדורגל. 

כמו כן, התזונה העיקרית של הרבה ישראלים מתבססת על פרפצ׳ינו ז׳אוה ציפס ועוגת גזר גלייזד. לכן אין סיבה בעולם שגם בארץ הקודש פרפצ׳ינו וקפה סביר מינוס לא יהיו מוקד עלייה לרגל. אז באמת שאין מה לחפש תירוצים מתחת לאדמה ל״למה רשתות מזון נכשלות בארץ?״ חוץ מהעובדה הפשוטה שאנחנו הורסים אותן. לדוגמה הכנפיים של רשת KFC שהחליפו להן את תערובת אבקת החלב שהייתה חלק מהמתכון מטעמי כשרות, כך חירבו להן את הטעם והפסידו לקוחות פוטנציאלים.

גם ענקיות פאסט פוד גדולות כמו ״בורגר קינג״ ו״מקדונלדס״ שעוד איכשהו שורדות פה (אלוהים יודע איך) נטעמות כמו סוליה של נעל ועולות מחיר אסטרונומי כאילו מינימום ישבתם לעסקית ב״טופולופומפו״. אז נטו בשביל הנוסטלגיה, בואו נזכר יחדיו ברגעים היפים שעוד חשבנו שאנחנו אמריקה קטנה וזכיינים תמימים ונאיבים האמינו שיש עם מה לעבוד פה.

״דאנקן דונאטס״

בישראל הופעל זיכיון של דאנקן דונאטס החל משנת 1996, אז נפתח הסניף הראשון ברחוב אבן גבירול, תל אביב. בשיאה הפעילה הרשת תשעה סניפים בישראל. אז כן,פעם לפני שנים רבות היה דוכן ״דנקן דונטס״ בקניון עזריאלי אליו נהרו אנשים מכל קצוות גוש דן. בזמן שחיכינו לקו 63 שיעשה סיבוב בכל גבעתיים רבתי נהגנו לדמיין את עצמנו חיים באפר איסט סייד כשבידינו פלא הבריאה הזה - ספוגניה מזוגגת עם חור באמצע, יצירה אמריקאית במיטבה, ימים יפים שאינם עוד.

״סטארבקס״

 סטארבקס ישראל הייתה חברה בת של רשת בתי הקפה סטארבקס והייתה בעיקר בבעלות של חברת הדלק דלק. לחברה היו שישה סניפים ברחבי תל אביב, אך נסגרה שנתיים לאחר שהוקמה. ילדי שנות השמונים עוד זוכרים במעומעם שפעם היה פה סניף של ״סטארבקס״ סמוך לכיכר רבין, בכל היקר לנו. יכולתם לקנות סטארבקס כחול לבן מייד אין יזראל וללגום אותו בנוחות על יד ״אנדרטה לשואה ולתקומה״, נוסטלגיה ישראלית במיטבה.

״מובן פיק״

אמנם ״מובן פיק״ היא רשת שוויצרית ולא אמריקאית, אבל היא הייתה הדבר הכי מדהים שהיה כאן. יער מוריק וקסום עם בועות סבון ופיות שבתוך כל זה פזורים אין ספור דוכנים של אוכל מכל העולם בבופה חסר תקדים, שכילדה חשבתי שאני הולכת להתעלף מהשפע, בדרך כלל זה הסתכם בפיצה, אבל עדיין. רק מלראות את הכדור הצהוב בצומת אלונים קריית טבעון קיבלנו פרכוסים. אז ביי ביי ״מובן פיק״ כנראה לא היינו ראויים לך, תודה שנתת לנו צ׳אנס.

״וונדיס״

זה כבר לא בתקופתי אבל מסתבר שב-1988 היה כאן "וונדיס". כן כן, הרשת האמריקאית הגיעה לארץ הקודש באמצעות זכיינות של רשת קו אופ הריבוע הכחול והסניף הראשון נפתח בכיכר דיזנגוף וזכה לפופולריות בזכות הלוק האמריקאי והלוקיישן המנצח, מזכיר לכם משהו מממ… אך אבוי ,בתחילת שנות ה-90 נסגרה הרשת עקב הפסדי ענק. אמרנו לכם שאנחנו הורסים הכל.

״ווימפי״

ב־1966 הגיעה ארצה רשת ההמבורגרים "ווימפי" הבריטית. הסניף הראשון נפתח בתחנת דלק ליד זכרון יעקב, והשני בכיכר פריז שבחיפה. אך הרומן הקצר עם הרשת הבריטית הסתיים באמצע שנות ה-70, אז קרסה הרשת אל תוך עצמה כננס לבן היוצר חור שחור ופשטה סופית רגל. טוב נו, לפחות נתנו לנו הזדמנות.

״סאבווי״

אתם אולי לא מאמינים אבל פעם היה פה ״סאבווי״ הכל התחיל בשנת 1992, כאשר קיבל איש העסקים חגי חריזמן ושותפים נוספים את זיכיון הרשת בישראל ותוך זמן קצר נפתחו 15 סניפים, לצערנו היא נסגרה ב-2003, מסתבר שאפילו סנדוויצ'ים אנחנו לא יכולים לייצר כמו שצריך.

״סינבון״

יש הטוענים שישראלים לא אוהבים מקום שמוכר מוצר אחד כי אנחנו אוהבים חידושים, בסדר שיהיה. סינבון היה משב רוח רענן . זה לא היה כזה מזמן שיכלתם לפסוע באבן גבירול (לפני שהיה אתר פיגומים) ולהריח ריח של קינמון נישא באוויר כשאתם נוגסים בדבר השמיימי הזה. אבל גם סינבון נסגר, כנראה שנצטרך להסתפק בקריוטוש. או סתם לאכול קינמון, מה שעושה לכם את זה.

סינבון (צילום: עמית אהרונסון)
סינבון (צילום: עמית אהרונסון)

״סבארו״

בשנת 1994 קיבלה קבוצת קרדן ישראל בשותפת עם איש העסקים יוחאי פלג, את הזיכיון להקמת הרשת בישראל. הסניף הראשון נפתח בשנת 1995, בתוך התחנה המרכזית החדשה של תל אביב פעם, שעוד היו בה אנשים והיא לא הייתה אתר קבורה אצטקי מטיל אימה בריח של שתן, בכל אופן, תוך שנתיים פתחה הרשת שבעה סניפים. אך נחשו מה? בתחילת 2010 פרץ סכסוך בין רשת סבארו העולמית לבין בעלי הזיכיון בישראל ורשת סבארו נסגרה.

למזלנו עדיין יש לנו את דומינוס ופיצה האט להתנחם בהם.