השבוע מציינים בישראל את חג הפורים, כאשר המאכל המסורתי המאפיין את החג הכי שמח בשנה הוא אוזני המן. "אוזני המן עלולות להיות חטיף יקר בכל המובנים. ראשית, כי הן שייכות למועדון היוקרתי שבו 'חבר מביא חבר', והעיקר - כי הן עשירות בקלוריות רבות. זאת, בשל הבצק שממנו הן עשויות, אבל גם בגלל המילוי. יחידה אחת של אוזן המן קטנה, שעשויה מבצק פריך (המכיל כמות גדולה של שומן, מרגרינה או חמאה, ביחס לקמח ולשאר המרכיבים), יכולה להכיל כ־150־300 קלוריות", אומרת ל"מעריב" מריאנה אורבך, מנהלת היחידה לתזונה ולדיאטה בשירותי בריאות כללית במחוז דן־פ"ת.

אורבך ממליצה לבחור היטב, ולהעדיף את אוזני המן הקטנות אך המובחרות, תוך שימת לב לכך שיהיו מורכבות מבצק שמרים. יחידה אחת של אוזן המן קטנה מבצק שמרים מכילה רק כמחצית הקלוריות (100־150) בהשוואה לאוזן המן בגודל זהה העשויה מבצק פריך. לעומת זאת, הפרג, המאפיין את חג הפורים והמשמש כמילוי לאוזני המן, נחשב כמזון בריא ומזין. "הפרג, יחסית לסוגי מילויים מסורתיים אחרים, הוא גם דל בקלוריות. בכפית אחת של פרג יש כ־15 קלוריות בלבד", היא מסבירה.

לדברי ד"ר רלי אבל, דיאטנית בכירה של הכללית במחוז מרכז, ב־100 גרם פרג יש 1,500 מ"ג סידן. לשם השוואה, ב־100 גרם גבינה רגילה יש 100־133 מ"ג סידן. במהלך החג צפוי מזג אוויר הפכפך. על פי תחזית השירות המטאורולוגי בבית דגן, היום תחול עלייה ניכרת בטמפרטורות, וייעשה שרבי ברוב אזורי הארץ. לקראת הערב השרב צפוי להישבר. מחר הטמפרטורות יירדו בצורה ניכרת, ויחזרו להיות רגילות לעונה. ביום שלישי צפויה ירידה נוספת במידות החום, בעיקר בדרום הארץ.

סיירת רק מילה טובה (צילום: יחצ)
סיירת רק מילה טובה (צילום: יחצ)

ומה לגבי תחפושות?
ימין, שמאל, אנרכיה, דמוקרטיה, המדינה משתגעת. אבל ניתן להראות, שיש ילדים וכיתות שבחרו בהידברות כתחפושת כיתתית, כמו תלמידי כיתה ג'-4 בבית ספר שמעון פרס בראש העין.

הם עושים תכנית שלמה שקשורה להידברות, עבודת צוות, שיתוף פעולה בין אדם לחברו.  הכיתה ממש מקיימת שיח סביב כבוד הדדי, ראיית האחר וקבלה. מפגשים קבוצתיים כיתתיים וגם מפגשים סדנאיים בקבוצות קטנות יותר. הם לקחו את זה צעד קדימה, והכיתה הפכה לסיירת חברתית בתחפושת הכיתתית. הם מאתרים ילדים שנראים לבד או לא משחקים עם אף אחד, מנסים להצמיד לחברים נוספים או לשחק יחד עם אותו ילד. הידברות, חברות ושיח מקרב.

תלמידי כיתה ג'-4 בבית ספר שמעון פרס בראש העין (צילום: יחצ)
תלמידי כיתה ג'-4 בבית ספר שמעון פרס בראש העין (צילום: יחצ)