הכתבה נכתבה בשיתוף סקיני פסטה

סדר היום המטורף של אנשים רבים בעידן המודרני הפך את סעיף הכנת המזון לנטל ולגזלן זמן שהם ממש לא יכולים להרשות לעצמם בתוך המרוץ האינטנסיבי. 

זו הסיבה לכך שרובנו שמחים מאד לאמץ פתרונות זמינים, ניידים ונגישים ואנו מחפשים בנרות מוצרי מזון קלים ומהירי הכנה. אם פתרונות המזון שמצאנו הם גם זולים, בכלל שיחקנו אותה. אלא שרשימת מוצרי המזון המוכן המותאמים לרשימת הקריטריונים האלה אינה גדולה.

בין רשימת המוצרים העונים על הדרישות הללו נמצאת קבוצת מוצרים הנקראת אורחה מוכנה. בדומה למרק המוכן גם ארוחה מוכנה היא מוצר מזון להכנה באמצעות הוספת מים בלבד, שמאפשר לסמן וי מהיר על כל הסעיפים שצוינו כאן. זו הסיבה ששוק הארוחות המוכנות פורח ומציע מגוון גדול של מוצרים בטעמים מגוונים ובצורות שונות, שהפכו לפופולריים ביותר בשנים האחרונות.   

אבל האם זה בריא?
לצד הרצון במילוי הצרכים הפרקטיים, אנו חווים לאחרונה גם התעוררות רצינית של מודעות לתחום המזון הבריא ואנשים מתעניינים יותר מתמיד ברשימת המרכיבים אותה מכילים מוצרי המזון שהם צורכים. אם בעבר לא הייתה מודעות לכך, כיום המודעות הולכת וגוברת וצרכנים רבים מסתכלים ברשימת המרכיבים של מוצר המזון לפני שהם מחליטים אם לרכוש אותו או לא.

מחקרים חדשים מראים שלא מעט מהמרכיבים המצויים בארוחות המוכנות עלולים להוות בעיה של ממש לבריאות הצורכים אותה על בסיס שוטף ובאופן קבוע. מדובר על מזון בעל ערכים תזונתיים נמוכים אבל עתיר בסוכרים, בקלוריות, בפחמימות ריקות, עשיר בנתרן, מכיל כמות גדולה של שומן רווי ומונוסודיום גלוטומט.

כתוצאה מכל אלה, צריכה קבועה של ארוחות מוכנות לסוגיהן עלולה לגרום להשמנה משמעותית, לתופעות לוואי רבות וכמו כן עלולה להגביר את הסיכון ללקות במחלות לב, בתסמונת מטבולית, בסוכרת ובשבץ. הן עלולות לגרום לעליה בלחץ הדם ולעליית רמות הכולסטרול. בנוסף לכך, צריכה גבוהה במיוחד של חומרים משמרים מסוימים עלולה להגביר את הסיכון לחלות בסרטן ועלולות להיגרם תופעות נוספות כגון כאבי ראש, שלשולים, בעיות עיכול שונות וכאבי בטן.

מהן הכמויות המומלצות ליום?
גם סוגי מזון אחרים מכילים לפחות חלק ממרכיבים אלה. בדקנו מהן הכמויות המקסימליות המומלצות מהם ליום.

נתרן – כמות הנתרן (מלח) היומית המקסימלית המומלצת לאנשים בריאים לצרוך היא 2,300 מ"ג (ככפית מלח), בעוד אנשים הסובלים מסוכרת, מחלת כליות או בעיות לב נדרשים לצרוך כמות יומית קטנה יותר (כ-1,500 מ"ג).

קלוריות – הצריכה הקלורית היומית המקסימלית המומלצת משתנה מאדם לאדם ומושפעת מהגיל, המין, מידת הפעילות הפיזית והמצב הרפואי. הממוצע נע בין 2,200 קלוריות לגבר בוגר, כ- 1,800 קלוריות לאישה בוגרת וכאמור הנתונים משתנים בהתאם לפרמטרים נוספים.

מונוסודיום גלוטומט –מונוסודיום גלוטומט קיים במגוון ארוחות מוכנות שונות ונמצא בכמויות גדולות יותר במנות המתובלות בטעמי המזרח הרחוק.
היום הוא נחשב כמעורר אוממי (הטעם החמישי) ומעצים טעמים אחרים במזון. מרכיב זה ומידת הנזק שהוא גורם (אם בכלל) שנויה במחלוקת. הוא סבל בשנים האחרונות מדימוי שלילי מאד אך לאחרונה מועלים ספקות רבים בהנחה זו ואין הוכחות חד משמעיות לכך שהוא גורם נזק. 

סוכר – כשאומרים סוכר מתכוונים לקבוצה של פחמימות המתפרקות בתהליך העיכול לסוכר וצריכתן גורמת להשמנה, לסוכרת ולמחלות לוואי רבות נוספות. על פי המלצת ארגוני בריאות שונים אין לצרוך מעל 5-8 כפיות סוכר ביום אלא שהצריכה הממוצעת גבוהה מכך בהרבה.

הפתרון היחיד על המדף שהוא גם ללא סוכר, גם ללא גלוטן וגם ללא מונוסודיום גלוטומט ורק 69 קלוריות. ולא פחות חשוב משביע וטעים

''ארוחה מוכנה של סקיני פסטה - ערכי המוצר ידידותיים גם לשוחרי הבריאות'' (צילום: סקיני פסטה)
''ארוחה מוכנה של סקיני פסטה - ערכי המוצר ידידותיים גם לשוחרי הבריאות'' (צילום: סקיני פסטה)

האם יש מענה משביע ואיכותי באמת לארוחות המוכנות? הבשורה הטובה היא שהטכנולוגיה הולכת ומתפתחת ועם הצורך והמודעות הגוברים, מתעוררת היצירתיות ונולדים עוד ועוד פתרונות אופציונאליים. אחד מהם, הטוען לכתר הארוחה המוכנה שעונה על דרישות היום, הוא ליין חדש יחסית של מוצרים אשר משתייכים מבחינת המענה על הצורך ומבחינת נוחות השימוש לקבוצת מוצרי הארוחות המוכנות. 

מדובר על מוצרי ארוחה מוכנה ללא סוכר מבית "סקיני פסטה" שמגיעים באריזה נוחה להתניידות, קלה לנשיאה וכל מה שצריך על מנת להפוך את תכולתם לארוחת פסטה הוא הוספת מים רותחים. אלא שהבידול של ליין זה הוא המודעות לבריאות המזון שאנו צורכים ולכן ערכי המוצרים הללו ידידותיים גם לשוחרי הבריאות, בניגוד למוצרי ארוחה מוכנה של יצרנים אחרים המצויים בשוק. המוצרים הללו הינם דלי קלוריות ואינם מכילים סוכר וגלוטן ומונוסודיום גלוטומט. 

יצאנו לבדוק ולערוך השוואה בין ערכי מוצרי הארוחות המוכנות המצויות על המדפים בסופר:

"סקיני סופ"
רכיבי ג'ל קונג'אק בצורת אטריות:

  • אטריות 70%: מים, קמח שיבולת שועל, קמח קונג'אק 2.9%, מווסת חומציות (E330).
  • מים 24.5% , אבקת תיבול בטעם עוף 4.5%: מלח, עמילן תירס, חומר טעם וריח ("עוף"), תבלינים, בצל ירוק מיובש, מחזק טעם (E635), צבע מאכל (E150).
  • ירקות מיובשים 1%: בצל מיובש, גזר מיובש, פטרוזיליה מיובשת.

ארוחה מוכנה יבוא בטעם עוף
רכיבים:

  • אטריות (76.7%): קמח חיטה (52%), עמילן טפיוקה (12%), שמן דקלים (11%), גלוטן חיטה, מלח, שמן סויה, מים, E501, E500, E339, E452, E330, E412 , E322, E101. 
  • מרק: מים, אבקת מרק עוף מלאכותי, סוכר לבן, רוטב סויה, אבקת פלפל אדום, שמן סויה, אבקת בצל, תמצית צ'ילי, מלח, אבקת שום, עמילן טפיוקה, תמצית שמרים, אבקת פלפל שחור, אבקת קארי. פתיתים: שומשום קלוי, אצות צלויות.

ארוחה מוכנה בטעם עוף יצור מקומי
רכיבים: 

  • נודלס (87%) (קמח חיטה (מכיל גלוטן), שמן מהצומח, עמילן תפו"א, מלח, חומרי תפיחה (E451, E500,E501), מייצב (E466)), ירקות מיובשים (גזר, תירס, כרישה), מלח, סוכרים, תמצית שמרים, מחזקי טעם (מונוסודיום גלוטומט, E635), חומרי טעם וריח (מכילים ביצים, גלוטן שעורה וסויה), תבלינים, חלבון צמחי מפורק, צבע מאכל (צבע קרמל), שמנים מהצומח, מלטודקסטרין, מיצוי סלרי, חומצת מאכל (חומצת לימון), סוכר קרמל, מונע התגיישות (E551).

כפי שתוכלו לראות בעצמכם בהשוואה קלה וברורה של רשימות הרכיבים, "סקיני פסטה" לא רק מבטיחה. היא גם מקיימת ומציעה אופציה יותר בריאה, נוחה ונגישה לפתרונות מזון מהיר הכנה, קל ונשיאה ובדגש על מרכיבים בריאים. מוצרי הסדרה נקיים מגלוטן ומסוכר. לכן היא נותנת מענה גם לשוחרי המזון הבריא וגם לשומרים על אורח חיים דל או נטול גלוטן. 

למנה מוכנה ארוחה מוכנה מיבוא ארוחה מוכנה יצור מקומי ארוחה מוכנה של סקיני פסטה
אנרגיה 540 325 69
שומנים 16 13 0.21
מתוכם רווי 8 6.2 0
שומן טראנס 0 פחות מ-0.5 פחות מ-0.5
פחמימות 69 45 13.6
מתוכם סוכר 7 1.5 0
סיבים 1 - 6
חלבון 10 7.1 0.43
נתרן 1870 1207 77
כולסטרול 0 0 פחות מ-2.5

הנתונים מדברים בעד עצמם ואנחנו מניחים שאתם כבר יודעים איזה ארוחה מוכנה תיקחו איתכם לעבודה בשבוע הבא. אז שיהיה בתיאבון ולא פחות חשוב: לבריאות!

הכתבה נכתבה בשיתוף סקיני פסטה