נמאס מג'אנק פוד? השניצל שיגיע אליכם הביתה - בהזמנה חכמה מבוססת AI

אתר הבשלנים Yummi השיק פיצ'ר חדש להזמנה חכמה. המייסדת והמנכ"לית חן לב עמי מספרת על מעבר למערכת טכנולוגית מבוססת AI ומסבירה כיצד מתוחזק הקשר עם עשרות הבשלנים

אילנה שטוטלנד צילום: פרטי
שניצל
שניצל | צילום: אינג'אימג'
4
גלריה

טכנולוגיה אינה זרה ללב עמי, 44, מהוד השרון. היא עצמה עבדה בהייטק בתפקידי פיתוח ופרודקט, עם משכורות שמנות, כדבריה, עד שהרגישה קושי סביב נושא האוכל. "אני מאוד לא אוהבת לבשל, לא טובה בזה. אכלתי המון בחוץ", היא מספרת. "לא היה לי טוב עם זה. זה לא היה טוב לבטן שלי, למשקל, הייתי מאוד מתוסכלת מכך. ואז יום אחד ראיתי 'הישרדות' בטלוויזיה, המשתתפים אמרו שאין להם מה לאכול, וגם אני אמרתי שאפילו אורז אין לי במקרר. ואז הייתה לי הברקה. אמרתי שהייתי שמחה שמישהו יבשל לי, שהייתי משלמת למישהו שיכין לי איזה סיר קציצות. אמא שלי חולה בפרקינסון הרבה שנים, אז גם לא היה לי את הקונספט של אוכל של בית, והיה געגוע מאוד עמוק לכך. חשבתי שבטוח יש המון אנשים כמוני שהיו שמחים לשלם כדי שיבשלו להם, ומצד שני יש אנשים שאוהבים לבשל שהיו שמחים להתפרנס מכך. הרגשתי הארה כזאת, אמרתי לבעלי שיש לי את הרעיון הכי אדיר בעולם, והתחלתי לבנות את זה בראש".

חן לב עמי
חן לב עמי | צילום: Yummi

הבשלנים מציעים מגוון רחב של מאכלים ממטבחים שונים: ביתי קלאסי, מזרח־אירופי, מזרחי אותנטי ומטבחי עולם - תאילנדי, הודי ואפילו ברזילאי. כמו כן יש מנות טבעוניות וללא גלוטן. לכל בשלן יש ביקורות באתר, וכל לקוח שמבצע הזמנה יכול לדרג. "אנחנו עושים מעקב אחר הדירוגים", אומרת לב עמי. "כל חודש עוברים בשלן־בשלן, מסתכלים על הדירוגים. יש לנו סף. אם ממוצע הבשלן נמוך מ־4.5, מבחינתנו זה לא טוב ואז הבשלן נכנס לנוהל שיפור. אנחנו עוברים על הנתונים, מבינים איפה הבעיה - באוכל, בשירות, בתפריט – ואז בונים תוכנית כדי להשתפר. אם לאורך זמן הדירוג לא משתפר, אנחנו גם נפרדים מבשלנים. אבל מדובר בבודדים, בשלן אחד־שניים בחודש־חודשיים. רוב הבשלנים מדהימים. אנחנו גם מסננים אותם מראש".

האמפנדס של חוויאר
האמפנדס של חוויאר | צילום: יח''צ

לדברי לב עמי, אם הבשלן צלח את הסינון הראשוני "מתחיל תהליך כניסה שלוקח חודש וחצי עד שלושה חודשים, תלוי בבשלן, שבו מלמדים אותו את כל התורה: איך למתג את עצמך, איך לבנות תפריט, איך לתמחר את המנות בצורה טובה, איך מעלים תכנים לאתר, איך אורזים. יש ליווי אישי בתוך התהליך הזה, אנחנו מכשירים אותם לקראת העלייה לאתר".

הלקוחות משלמים עבור האוכל דרך אתר יאמי, שגובה מהבשלנים 16% בתוספת מע"מ מתוך עלות ההזמנה. "זה win־win: כשהבשלנים מצליחים אנחנו מצליחים. זה האינטרס שלנו", אומרת לב עמי, ומציינת מקרים שבהם אחרי הזמנה ראשונה דרך האתר, הלקוח מתחיל לעבוד ישירות מול הבשלן, בלי שהכסף עובר דרך האתר. "קודם כל, זה באמת אתגר של כל עולם המתווכים למיניהם, ולא משנה באיזה תחום", היא מודה. "אנחנו חתומים מול הבשלנים על הסכם שזה אסור להם. אם אנחנו תופסים אותם, אז לא רק שיש קנס בהתאם להסכם, אלא אנחנו גם מעיפים אותם מהאתר. אצל רוב הבשלנים זאת הפרנסה שלהם. לא שווה להם בשביל הזמנה של כמה מאות שקלים לאבד פלטפורמה כזאת גדולה. היו לנו מן הסתם מקרים כאלה. למשל לקוחה מתקשרת ומתלוננת על הזמנה שלא הייתה במערכת. בסוף הדברים מגיעים אלינו כך או כך, וזה באמת לא שווה לבשלנים. רובם לא יסתכנו".

"הבשלנים החזקים ביותר אצלנו מגיעים אפילו להכנסות של 50־70 אלף שקל בחודש. מובן שמתוך ההכנסות יש להם הוצאות על מצרכים. אנחנו עובדים עם הבשלנים על יחסי אמון. עכשיו חגגנו 13 שנה לאתר. נתנו מדליות לבשלנים שאצלנו מעל עשור. יש לנו שבעה כאלה, זה מטורף".

עוף בקשיו
עוף בקשיו | צילום: יח''צ

לשנתיים האחרונות, מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל, הייתה השפעה על האתר. "במיוחד בתקופה הראשונה של המלחמה היו הרבה שינויים", אומרת לב עמי. "מצד אחד, בשלנים רבים פתאום רצו להצטרף אלינו, כי איבדו את העבודה שלהם או יצאו לחל"ת. באותה תקופה גם פנו אלינו אנשים מהתעשייה. כאלה שעבדו בתפקידי סו־שף, טבחים, מנהלי מסעדות, שהפרנסה שלהם התערערה. בנוסף לכך, כשקורה משהו שמערער אותך - זה גורם לאנשים לרצות לעשות שינויים בחיים. מישהו שלמשל תמיד חלם לבשל החליט לממש זאת. מצד שני היו גם כאלה שפרשו. היה לנו למשל מישהו עם פוסט־טראומה שפשוט לא יכול היה להתמודד עם המצב ונאלץ לסגור את המטבח. הייתה גם בשלנית שילדיה נלחמו בעזה ולא עמדה בלחץ".

מבחינת לקוחות, מוסיפה לב עמי, "היה פיק מאוד גדול בחרבות ברזל, במיוחד בהתחלה, כשאנשים היו בבית עם הילדים. כמו שקרה בקורונה, גם הפעם היה סיר לחץ, אז לפחות שאוכל יהיה בבית. גם המון ארגונים וחברות פנו אלינו ורצו לפנק את העובדים, את משפחות המילואים. גם במבצע עם כלביא ראינו גידול - עלייה של כ־70% בהיקף ההזמנות".

"אנחנו מתאימים לחברות קטנות יותר, כאלה שעדיין לא רוצות פתרון כמו סיבוס או תן ביס, אבל כן רוצות לפנק את העובדים", אומרת לב עמי. "הפתרון שלנו הוא אכילה ב'שרינג'. כל עובדי החברה יושבים למשל יום בשבוע ואוכלים יחד צהריים. כמו כן, יש לנו גם שוברי מתנה שאפשר להעניק לעובדים בתור פינוק".

הרעיון לשילוב בינה מלאכותית במערכת, מספרת לב עמי, התחיל לפני כמה חודשים. "עשינו פיילוט כדי לבדוק אם AI יכול לעזור ללקוחות בתהליך הרכבת הזמנה. אנחנו יודעים שבגלל השפע יש לקוחות שקשה להם לעבור על תפריט של עשרות מנות ולבחור, והיו רוצים שמישהו יעזור להם. חלק יודעים בדיוק מה הם רוצים ולחלק זה קשה", היא אומרת. "במסגרת הפיילוט ביקשנו מלקוחות למלא העדפות שונות - למשל למי ההזמנה מיועדת, לאיזו מטרה (אכילה ביתית או לאירוח), אילו סוגי מנות היו רוצים, מה התקציב שלהם - ואז הבינה המלאכותית הרכיבה עבורם תפריט. לפני כמה שבועות הסתיים הפיילוט ועלינו לאוויר. כעת באמצעות מענה על מספר שאלות קצרות יכול כל לקוח לקבל המלצה חכמה ומדויקת לתפריט מותאם אישית, מתוך ההיצע של הבשלן הספציפי שבחר. החזון שלנו הוא שבעתיד גם את הבשלן עצמו הלקוחות לא יצטרכו לחפש. בעתיד הקרוב צפוי השירות להתרחב ולבנות עבור כל משתמש תפריט מותאם על סמך בחירת בשלן אופטימלי עבורו, ואפילו להציע הזמנות עתידיות על בסיס ניתוח נתונים אישי".

לגבי המחירים, היא אומרת, "יש מגוון, ובטח אם משווים לאכילה בחוץ - יאמי יוצא זול יותר". ואילו לגבי תלונות של לקוחות, אז לדבריה ולשמחתה, אין הרבה "כי רוב הבשלנים נותנים את הלב, מאוד מקפידים. אבל יש לפעמים בקשות מוזרות שאנשים מבקשים. למשל 'עוגת גבינה בלי גבינה', או שיש כאלה שבאים עם רשימה אינספית של בקשות מהבשלנים".

אבל קודם כל, היא מוסיפה, "יש לי מה לאכול. אני עצמי לקוחה קבועה של יאמי, ולקוחה מרוצה מאוד. תמיד צוחקים עליי שאני משלמת מחיר מלא, ואני אומרת שככה אני בעצם מבינה איך זה להיות לקוחה.

"גם כל המשפחה שלי, בעלי והילדים, אוכלים מיאמי. עכשיו אין צהרונים, אז אוכלים בעיקר בבית. ואילו בעוד שבועיים חוזרים לבית הספר. גם אז צריך שיהיה אוכל ביתי טרי ולא ג'אנק".

תגיות:
אוכל
/
בינה מלאכותית
/
AI
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף