בעקבות בקשות רבות שהגיעו אל שולחני בחרתי השבוע להציע לכם להכין עוגיות מעמול. עוגיות אלו אופייניות לעדות המזרח, וניתן למצוא אותן במטבח המצרי, החלבי, הכורדי, העיראקי, הטורקי והערבי.

אלו עוגיות ממולאות בתערובת עשירה של אגוזים או תמרים, לרוב עם פיסטוקים או צנוברים, פריכות ומצופות באבקת סוכר, בעלות עיטור המתקבל משימוש במלקחיים קטנים ומשוננים.

מעצבים את עוגיות המעמול בהתאם לסוג המלית. עיצוב צורתו של מעמול במלית אגוזים יהיה שונה מזה שנעשה על בסיס תמרים. כך גם מבדילים בין השניים.

מתכונים נוספים באתר הקולינרי של פסקל

מעמול (צילום: פסקל פרץ-רובין)
מעמול (צילום: פסקל פרץ-רובין)

מעמול, עוגיות ממולאות תמרים

לבצק:
2 כוסות קמח מנופה
1 שקית אבקת אפייה
100 גרם חמאה או מחמאה או מרגרינה
1/4 כוס מים חמים
1/4 כוס שמן
1/4 כפית תמצית וניל משובחת או מספר טיפות מי ורדים

למלית:
150 גרם תמרים מעוכים
2 כפיות שמן קנולה

לבזיקה:
1/2 כוס אבקת סוכר

עוגיות מעמול (צילום: פסקל פרץ-רובין)
עוגיות מעמול (צילום: פסקל פרץ-רובין)

אופן ההכנה:
1. הכנת הבצק: מניחים בקערה רחבה את הקמח, מוסיפים את אבקת האפייה ומערבבים. בקערה נפרדת שמים את החמאה או המחמאה, מוסיפים את המים, השמן, מי הוורדים/הווניל ומערבבים היטב. צרים גומה בקמח ויוצקים לתוכה את תערובת החמאה או המחמאה, לשים עד שמתקבל בצק רך. יש להימנע מלישת יתר. שומרים במקרר עד לשימוש.

2. הכנת המלית: מניחים את התמרים המעוכים בקערה ומוסיפים את השמן, מערבבים בכף עד שמתקבלת תערובת אחידה.
3. מחלקים את הבצק הקר ל־22 חתיכות ומגלגלים כל אחת לכדור. צרים גומה במרכז כל כדור בעזרת האצבע וממלאים בכפית מהמלית המוכנה. סוגרים את הגומה על ידי משיכת קצוות הבצק ומגלגלים לכדור. משטחים מעט את העוגיות בכף היד (כקציצה). בעזרת מלקחיים קטנות מעטרים את העוגייה בצביטות קלות מסביב. נוצרים שקעים קטנים ומוארכים שבעזרתם נצמדת אבקת הסוכר אל העוגיות.
4. מסדרים את העוגיות בתבנית תנור מרופדת בנייר אפייה, תוך שמירה על רווחים. אופים בתנור שחומם מראש ל־180 מעלות במשך כ־25־30 דקות. מוציאים מהתנור וזורים מיד מחצית מכמות אבקת הסוכר. מקררים וזורים על העוגיות אבקת סוכר בשנית.

טיפסקל

אפשר להעשיר את המלית במעט אגוזי מלך או אגוזי פקאן גרוסים, צנוברים, פיסטוקים, קליפת תפוז מגוררת או קינמון, שאותם משלבים בממרח התמרים שאוסף את כל הטוב הזה אליו.

מעמול (צילום: פסקל פרץ-רובין)
מעמול (צילום: פסקל פרץ-רובין)