עד לפני עשור או שניים, היחס של רוב עולם היין אל יינות הרוזה היה כאל בנים חורגים. הם לא ממש לבנים ולא ממש אדומים, ברוב המקרים קוראים להם פשוט 'רוזה', בלי לציין שמות של זני ענבים אצילים או אזורי יין נחשקים, ולא תמיד ברור אם הם נעשו בכוונת מכוון או שמא הם תוצר לוואי של תעשיית היינות האדומים. אולי בגלל ההתחממות הגלובאלית שדורשת יינות קרים ומרעננים, אולי בגלל טכנולוגיות העשייה שהשתכללו והפכו לזמינות יותר, ואולי זה בכלל עניין של אופנה, שלא לומר:  עניין של זמן עד שנכתוב על "עלייתם ונפילתם של היינות הוורודים". אבל אין ויכוח על כך שיינות הרוזה תפסו מקום של כבוד על המדפים, במקררים ועל השולחנות במסעדות ובברי היין.
 
יין שהוא סגנון חיים 
אם פעם היה מדובר ביין שהוא ברירת מחדל לא מחייבת, משהו ששותים כשנגמר היין הלבן, הרוזה של היום הוא כבר הרבה יותר מיין. הוא סגנון חיים. אחד הסממנים לכך הוא שיינות רוזה במחיר של מאה שקלים ומעלה, כבר לא גורמים לאף חובב יין להרים גבה בהשתאות. היצרנים מאמינים שהיינות שווים את המחירים הללו, הצרכנים מוכנים לשלם אתם, והאמת, שיש לא מעט יינות רוזה שנותנים תמורה לא רעה בכלל גם למחירים גבוהים יחסית.    

רוזה של כוכבים 
אחד היצרנים שתרמו רבות לפריחתם של יינות רוזה פרימיום הוא 'שאטו מיראבל' מאזור פרובאנס, שנמצא בדרום צרפת, בין בורגון לים התיכון הידוע במסורת הרוזה המפוארת שלו. היקב הוקם כשותפות בין משפחת פרין שמייצרת יין כבר חמישה דורות, בעיקר בעמק הרון, לבין בראד פיט ואנג'לינה ג'ולי, בימים בהם הם עוד היו זוג. "סטודיו" של מיראבל, נקרא כך כמחווה לאולפן ההקלטות שפעל במבנה היקב ואירח אמנים ולהקות ביניהן גם פינק פלויד.
 
השמות הגדולים יהיו יופי של נושא לשיחה על כל שולחן, אבל היין יסתדר נהדר גם בפני עצמו. רוזה רענן, מעודן ומורכב שנעשה מענבי פרובאנס והריביירה הצרפתית והתבגר בחלקו על משקעי השמרים, שיטת עשייה שהעניקה לו מרקם חלקלק, נפח ומורכבות. המחיר: 109 שקלים

שאטו מיראבל - סטודיו  (צילום: יח''צ)
שאטו מיראבל - סטודיו (צילום: יח''צ)
 

מלאכים בשמי פרובאנס 
יצרן נוסף שאי אפשר לדבר על רוזה פרימיום בלי להזכיר את שמו הוא 'שאטו ד'אקסלנס', הממוקם אף הוא בפרובאנס. היקב שבכרמים שלו נטועות גפנים בנות מאה שנה ויותר, מתגאה בטכניקת ייצור ייחודית הכוללת: בציר לילי, מיון אופטי, קירור הפרי לאחר המעיכה, סחיטה דו שלבית והתבגרות של היין על משקעי השמרים. התוצאות מרשימות במיוחד. Whispering Angel הוא יין עשיר בניחוחות פרי אדום ופרחים עם נגיעה מינראלית, מרקם מענג וטעמים מאוזנים להפליא (129 שקלים).
 
Rock Angel נעשה מגפנים בוגרות הגדלות על אדמה סלעית ואפשר להרגיש את זה בנוכחות המינראלית הברורה ובמורכבות הטעמים (159 שקלים) ואילו Les Clans שנעשה מענבי גפנים בוגרות תסס בחביות עץ והתיישן עשרה חודשים על השמרים, הוא חוויה יוצאת דופן של מורכבות ועניין שנמצאת הרבה מעבר לנושא הצבע. פשוט יין גדול. (249 שקלים).

שאטו ד'אקסלנס רוזה Les Clans (צילום: יח''צ)
שאטו ד'אקסלנס רוזה Les Clans (צילום: יח''צ)

הרוזה מטוסקנה 
מפרובאנס שבדרום צרפת נעבור לטוסקנה שבמכרז איטליה. שם באחוזה השייכת למשפחת פרסקובלדי שמייצרת יין יותר משבע מאות שנה ומוכרת היטב בישראל, נעשה "אליה רוזה" העשוי ברובו מענבי סירה, לא הזן הראשון שעולה על הדעת כשחושבים על יינות טוסקנה, עם תוספת קלה של ענבי ורמנטינו, זן לבן שמאפיין בעיקר את החלק הדרומי של ארץ המגף. היין שהתבגר בין חצי שנה לשמונה חודשים על שמריו, מתאפיין במרקם חלקלק, מבנה עגלגל, ניחוחות של פירות אדומים ותפוחים ומינראליות מעודנת שמוסיפה לו המון עניין. (109 שקלים).

פרסקובלדי רוזה  (צילום: יח''צ)
פרסקובלדי רוזה (צילום: יח''צ)
קר כקרח: Frosty Beer 2 go
אחד האתגרים העומדים בפני כל מי שאוהב את הבירה שלו קרה גם מחוץ לבית, היא, ובכן: לשמור אותה קרה. בעיקר בירות בסגנון לאגר שמומלץ לשתות בטמפרטורה של ארבע מעלות.Frosty Beer 2 go מתמודד לא רע עם האתגר. זהו למעשה בתרמוס נירוסטה מבודד בוואקום, שמאפשר לשמור את הבירה בטמפרטורה בה היא יצאה מהמקרר למשך מספר שעות - מהניסיון שלי בין שלוש לארבע, בסביבה ממוזגת.
 
כדי לעשות את החיים יותר קלים מחוץ לבית, הוא מגיע עם פותחן מובנה. החיסרון העיקרי שלו לטעמי: הוא מכיל רק בקבוק אחד. מתנה מעולה לכול מי שאוהב בירה. המחיר: 169 שקלים. להשיג כאן
Frosty Beer 2 go (צילום: באדיבות היצרן)
Frosty Beer 2 go (צילום: באדיבות היצרן)

ענבים מן המדבר: תבור, שנין בלאן 
אזור מצפה רמון, הפך בשנים האחרונות, בעיקר הודות למאמציהם של כורמים וייננים בעלי חזון, לאחד מאזורי היין המרתקים בישראל. 'שנין בלאן 2020' של יקב תבור הוא דוגמא נוספת לכך. הוא נעשה מענבי כרם יחידני אקולוגי שגדל על אדמת לס בגובה 800 מטרים מעל פני הים ונעשה ללא מגע כלשהו עם חביות עץ.
 
מדובר ביין עשוי היטב, כמו שאפשר לצפות מיקב תבור, עם ריחות רעננים של תפוח ירוק, הדרים ומינראלים, מבנה בעל נוכחות אך לא מכביד שנשען על חמיצות טובה וסיומת ארוכה ונעימה. בחירה טובה עבור מי שרוצה לנסות יין לבן לא שגרתי, אבל לא מוכן לקחת סיכון.  המחיר: כ-60 שקלים.

יקב תבור - שנין בלאן כרם יחידני  (צילום: יח''צ)
יקב תבור - שנין בלאן כרם יחידני (צילום: יח''צ)