בעוד השפה מאפשרת לנו לחטוא לאמת, חוכמת הפנים מציגה מפה ברורה להכרת נפש האדם. הפנים, בשונה משאר איברי הגוף, מעבירות מסרים ותשדורות. הן מבטאות השתקפות מלאה של תחושות פנימיות, אשר דרכן ניתן להבחין בכל המתחולל בנפש האדם. כל תנועה בהבעת הפנים - דינה כמילה בודדת הנאמרת בשפה לא מילולית. עם זאת, אין לייחס תכונות אופי באופן אבסולוטי רק על סמך תווי הפנים או ההבעות. יש לבחון את האדם על פי מכלול של ערכים ופרמטרים המרכיבים את אישיותו, כמו שמו ותאריך לידתו.

במבט שטחי, הפנים נחלקות לשלושה חלקים עיקריים: רוחני (נשמה), רגשי (רוח), יצרי (נפש). בנוסף, הן נחלקות לעוד שבעה אזורי משנה: מצח, גבות, עיניים, אף, שפה עליונה, שפה תחתונה וסנטר. 

חתך עיקרי 

מצח: מבטא את החלק ההכרתי והשכלי. מלמד על ביטחון עצמי, מחשבות, הרהורים ודאגות. קשור לחלק הרוחני הגבוה. 

עיניים: מבטאות חלונות לנפש האדם, ולפיכך מלמדות על יציבות, כושר עמידה, יכולות חשיבה, ביקורתיות ותשוקה. העיניים מתארות מצב מדויק של תחושות, רגשות, רצונות ופחדים.

אף: מצביע מחד על הנטייה לחומריות ולממון, ומאידך - על עולם הרגשות.

שפתיים: מלמדות על הקשר בין האדם לסביבתו. מתארות רוחב לב, קמצנות, רגישות וכעסים.

סנטר: מבטא נוקשות או חולשה. זאת אומרת, מלמד אם לאדם יש חוסן נפשי, עוצמה וקשיחות, או שהוא כנוע ומנוצל.

פנים עגולות: אדם בעל מבנה פנים עגולות מלידה (לא עקב השמנה), בעיקר באזור הלחיים, יהיה אדם חייכן, חברותי ואופטימי. חוש הומור הינו מרכיב חשוב באישיותו, ולכן הוא עשוי להימצא במרכז העניינים. זקוק לחיזוקים, לתשומת לב ולפינוק.

פנים מרובעות: אנשים בעלי מזג עצבני. חסרי סבלנות ונוטים להיפגע בקלות. ניחנו בספונטניות ובכושר אלתור רב. 

פנים משולשות: מתאפיינים בעצמות לחיים בולטות, סנטר בולט ומבנה צר. אנשים בעלי מזג נוח, חמים, מופנמים במידה אך שאפתנים. יודעים להביע היטב את רצונם, ולרוב אף משיגים את מטרותיהם.

פנים מאורכות: אנשים בעלי קסם אישי רב וממגנט. אנשי שיחה מרתקים, עצמאים מאוד, אך עלולים להיות חסרי ביטחון עצמי. הם סולדים משגרה חונקת, יצירתיים ובעלי מעוף.

פנים קטנות: אנשים נעימים וחברותיים. שאפתנים, עם נטייה להיות במרכז העניינים בעמדה משפיעה. תחרותיים ואינם מקבלים ביקורת. מקפידים על הופעתם החיצונית.