יותר מחצי שנה לפני פקיעת תוכנית תמ"א 38, על פי החלטת המדינה, מקדמת העירייה תוכנית עצמאית להתחדשות בניינית, שנועדה לחיזוק מבנים קיימים מפני רעידות אדמה ברחבי העיר. 

במפגש בהשתתפות ראש העירייה רמי גרינברג, מהנדס העיר איציק אוז'לבו, ראש מנהלת כרמים עינב עצמון ואדריכל חן פרקש ממשרד מזור פירשט אדריכלים ומתכנני ערים - נחשפה תוכנית, המתבססת על צרכי העיר ולחזונה. בעירייה מציינים, כי מטרת התוכנית היא חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, ומיגונם במסגרת התחדשות בניינית ברחבי העיר ובפרט בשכונות הוותיקות. 

בעירייה טוענים, כי התוכנית מהווה כלי משלים לתהליכי התחדשות המקודמים במסגרת תוכניות פינוי-בינוי לשכונות השונות, ולהתחדשות בסביבת הרכבת הקלה והמטרו. בנוסף, התוכנית שמה דגש על איכות חיים ופיתוח מבני ציבור, בתי ספר, גני ילדים, מתנ"סים, טיפות חלב, גינות, פארקים ועוד, כמו גם פתרונות תנועתיים משמעותיים. 

עוד מדגישים בעירייה, כי קידום התוכנית יאפשר המשך ההתחדשות ברמת המגרש הבודד, תוך איזון ושמירת היכולת של העיר לתפקד באופן מיטבי ולספק שירותי ציבור ותשתיות גם לתושבים ותיקים. התוכנית חלה על "מבנים טעוני חיזוק", כלומר בניינים בני שתי קומות לפחות ארבע יחידות דיור, שנבנו במרכז העיר ובשכונות הוותיקות לפי 1980. 

תכנית ההתחדשות הבניינית נערכה בהזמנת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ובהובלתה, תוך עבודה משותפת עם הרשות המקומית. הוועדה המקומית בפתח תקווה החליטה לאמץ את התוכנית בדיון שנערך בחודש מרץ, ובתנאי שהתוכנית תוגש לוועדה המחוזית עד מאי 2023, ועד אז תוארך הפקיעה המותנית של תמ"א 38. כאמור, התוכנית אושרה ונמצאת בהליך קליטה בוועדה המחוזית.