82,630 תלמידות ותלמידי פתח תקווה יחלו השבוע את שנת הלימודים תשפ"ד במוסדות החינוך בעיר, בהם כ-14,000 ילדים מגיל לידה ועד שלוש, כ-5,000 מהם במעונות (עם סמל תמ"ת) ופעוטונים, 3,216 ילדים וילדות בגן חובה, 3,078 תלמידים ותלמידות שיתחילו השנה את לימודיהם בכיתה א', 3,026 תלמידים שיתחילו את כיתה ז' ו-2,813 תלמידים שיתחילו את כיתה י"ב בדרך לסיום 12 שנות לימוד במערכת החינוך.
בסך הכל ילמדו 12,752 ילדים וילדות בגני הילדים, 28,440 תלמידים ותלמידות בבתי הספר היסודיים, 22,997 תלמידים בבתי הספר העל-יסודיים, ובחינוך המיוחד כ-4,450 תלמידים. נתונים אלה כוללים את הזרם התורני, הזרם החרדי והמוכש"ר. בעירייה מציינים, כי ברחבי העיר פרוסים 533 גני ילדים (כולל החינוך המיוחד והמוכש"ר), 61 בתי ספר יסודיים (כולל המוכש"ר), שלוש חטיבות (עצמאיות, ללא שש שנתי סמוך), שבעה בתי ספר שש-שנתיים ממלכתייים, 10 בתי ספר שש-שנתיים ממלכתיים-דתיים, חמישה תיכוניים טכנולוגיים, 26 בתי ספר על יסודיים לחינוך החרדי והמוכש"ר ו-15 בתי ספר של החינוך המיוחד (כולל המוכש"ר).
עבור תלמידי החינוך המיוחד בפתח תקווה, המונה כ-4,450 תלמידים, פועלים 15 בתי ספר ו-109 גני ילדים. זאת, בנוסף ל-178 כיתות חנ"מ המשובצות בבתי ספר (של החינוך הרגיל מכל המגזרים) ברחבי העיר (הנתונים לא כוללים את המוכש"ר). בקידום נוער - בית היל"ה (מסגרת חינוכית טיפולית לנוער נושר) ילמדו השנה 76 תלמידים בשלוחה הכללית, 32 תלמידים בשלוחה החרדית (בנים) ו- 22 תלמידות בשלוחה החרדית (בנות).
השנה חלו שינוי כוח אדם בכמה בתי ספר. רויטל הולצמן תנהל את חטיבת הביניים בתיכון השש-שנתי יצחק שמיר. שירלי חודטוב תנהל את חטיבת הביניים בתיכון השש-שנתי רמון, הרב ישראל שוורץ ינהל את חטה"ב בישיבת צביה, גיא כהן ינהל את תיכון אנקורי, גפנית גרין נבחרה לעמוד בראש אולפנת הדר גנים, נעה גרומן תנהל את התיכון באולפנת הדר גנים, רעות זילביגר תנהל את התיכון באולפנת אמית ישורון, עינת שביט תנהל את בי"ס נעמי שמר, הדר טוביס תנהל את בי"ס שמעוני, שירה גייר תנהל את בי"ס הס, עירית רוזנפלד תנהל את חמ"ד עמיטל, אושרי מנחם ינהל את ביה"ס הצומח "בראשית" ממ"ח בנים, יונית הדר תנהל את בי"ס קורצ'אק, זהבית הרשקו תנהל את בית חינוך אפיק ועדי הרץ תנהל את בי"ס אלונים.
ראש העירייה רמי גרינברג: "עיריית פתח תקווה גאה במערכת החינוך המצוינת שלה ומאמינה בקידום תלמידים ותלמידות על פי יכולתם וכישרונם, ומתן מירב הכלים לכל אחד ואחת על פי צרכיהם. מתוך מחויבות לנושא, אנו מקדמים בשנים האחרונות פרויקטים שונים ותוכניות לימוד חדשניות בעלות שנתית של עשרות מיליוני שקלים, לצד הגדלת תקציב הפיתוח, המופנה ברובו לטובת הקמת מסגרות חינוך חדשות ושדרוג הקיימות. פתח תקווה היא העיר היחידה המציעה מעטפת עירונית מיטבית מגיל לידה, בעזרת האגף לגיל הרך, ועד ללימודים אקדמאים ומסגרת לימוד למבוגרים בקתדרה.
"השנה הוקמו עשרות כיתות חדשות, גנים, מעבדות, ספריות, מרחבי למידה ועוד. במקביל, השקענו גם בחינוך הבלתי-פורמאלי והקמנו מבנים חדשים עבור תנועות הנוער. תלמידי ותלמידות פתח תקווה נמצאים בראש סדר העדיפויות העירוני, ונמשיך לפעול למענם בכל היבט שיידרש. כל הצמרת הניהולית בעירייה, ואני באופן אישי, רתומים למשימה ועומדים בקשר שוטף עם מנהלי ומנהלות בתי הספר וועדי ההורים, ונותנים מענים לצרכים המערכתיים השונים וגם לפניות הפרטניות המגיעות לפתחנו.
"גם בשנה זו, העירייה תמשיך לפתח את תחום החדשנות ומקצועות העתיד, כחלק מהתפישה החינוכית העירונית ולטובת הצלחת התלמידים בהמשך חייהם הבוגרים. אני רוצה להודות לכל מנהלי האגפים ואנשי מנהל החינוך בהובלת רמי הופנברג על המאמצים וההשקעה לאורך כל השנה, ולאחל לכל התלמידים, התלמידות וצוותי ההוראה הצלחה רבה, שנה טובה, בריאה ובטוחה. שנת לימודים פורייה ומוצלחת".
מערכת החינוך בעירה מקדמת חדשנות פדגוגית וטכנולוגית המתאימה למאה ה-21. בבתי הספר העל-יסודיים מגוון רחב של מגמות ייחודיות המהוות נקודת זינוק משמעותית לתלמידים ולתלמידות. בין היתר: מגמת אדריכלות ומגמת ננו-טכנולוגיה בשש-שנתי רמון, מגמת אומנויות הבמה בשש-שנתי ארנס, בשיתוף ביה"ס למוזיקה רימון, שפתח שלוחה לבני נוער בעיר. מגמות נוספות בעיר: רובוטיקה, אומנות וידאו ארט, מודיעין ולימודי אירן, מוזיקה, מדעי הרפואה, תיאטרון, מחול, קולנוע, ביוטכנולוגיה, כדורסל, כדור עף, אלקטרוניקה והנדסת מחשבים, צילום ועוד.
החינוך העל-יסודי פורץ דרך בתחומי החדשנות, היצירתיות וההתייחסות למקצועות העתיד, דרך חיזוק המקצועות המדעיים. האגף מקדם מגוון עשיר של תוכניות תואמות גיל וצורך. בין היתר, את תוכנית "קמפוס צמרות", שתפעל זו השנה השלישית, לאחר שנתיים מוצלחות. מדובר בתוכנית ייחודית וחדשנית המיועדת לתלמידים המצטיינים בחינוך העל-יסודי בעיר בשכבות ז'-ט'. התוכנית כוללת למידה התנסותית, חווייתית ויצירתית, תוך הרחבת הידע וכישורי התלמידים לטיפוח המצוינות האישית. במסגרת התוכנית, נעשה שימוש בפדגוגיות מגוונות לטיפוח תלמידות ותלמידים בעלי יכולות גבוהות, תוך קידום סקרנות, חשיבה יצירתית וביקורתית וגיבוש יוזמה משלב הרעיון, דרך תכנון העבודה ועד ביצוע היוזמה.
מגמת רחפנים בתיכון ברנר תמשיך גם השנה, לאחר ההצלחה בשנה שעברה. לראשונה בישראל יוכלו התלמידים להיבחן ברמה של חמש יחידות לימוד במסלול טכנולוגי. במהלך השנה משתתפים התלמידים בקורס שנמשך מספר חודשים ומקנה להם ידע והעשרה במגוון נושאים כמו שרטוט תלת- ממד, אווירונאוטיקה וקורס הטסת רחפנים. הקורס מומן על ידי הקרן לקידום החינוך והוא מתקיים בשיתוף מנהלת עתידים בצה"ל.
בחטיבת ארנס נפתחה מעבדת דמיון ראשונה מסוגה בארץ, בהמשך למעבדה שנפתחה בחטיבת ברנר ולמגמת סמ"ל (סייבר, מנהיגות ולמידה טכנולוגית). מורי החטיבות עברו הכשרה מתאימה ותלמידי החטיבות האחרות יוזמנו אף הם ללמוד במעבדות הדמיון.
בקרוב יפתח גם המרכז העירוני למצוינות ע"ש שמעון פרס, בשיתוף משרד החינוך. המרכז הוקם ברחוב רמת הגולן בשכונת תקומה על שטח של כ-2,000 מ"ר ונבנו בו מעבדות ומרחבי למידה מתקדמים לטובת למידה חווייתית, חדשנית ויזמית, בהתאם לדגשים הפדגוגיים שניתנו על ידי מנהלות אגפי החינוך בעיר, בשיתוף האגף למחוננים ומצטיינים במשרד החינוך. למרכז פותחה תוכנית פדגוגית בחינוך היסודי ובחינוך העל-יסודי, המותאמת לבאי המרכז, ועל פי התפיסה של האגף למחוננים ומצטיינים במשרד החינוך.
לטובת אקלים מיטבי בבתי הספר, אימץ אגף החינוך בעירייה את תוכנית "סייף סקול", המספקת ארגז כלים מקיף לאקלים בית ספרי בטוח וטוב יותר - הרצאות, מערכי שיעור, השתלמויות ועוד. במקביל, אימץ האגף את תוכנית המנהיגות "בשביל" המקדמת מנהיגות צעירה, יזמות ומעורבות חברתית. התוכנית מתקיימת במסגרת המחלקה להתנדבות רשותית, המקשרת בין התלמידים והתלמידות למאות אפשרויות ההתנדבות העומדות לרשותם.
גם האגף לחינוך יסודי מקדם חדשנות חינוכית המותאמת למציאות המשתנה, בדגש על חיבורים בקהילה, שיח, הידברות ושיתופי פעולה. השנה מרחיב האגף לחינוך יסודי את פעילות החינוך המונטסורי בעיר, ולבית הספר אלימלך כנר יצטרפו בתי הספר אמיר וחיים חפר (באופן צומח). פתח תקווה היא למעשה הרשות הראשונה בארץ שמפתחת קהילה של צוותי חינוך מהגיל הרך ועד לגיל הבוגר, העובדת לפי שיטת המונטסורי ומכשירה את הצוותים תוך, שיתוף קהילת ההורים. השנה תתקיים תוכנית חדשה - "סטארטאפ משפחתי", לפיתוח כישורי יזמות חברתית לתלמידי ה'-ו'.
בנוסף, גם השנה תימשך תוכנית "החינוך על פי אלפא", המקדמת חדשנות פדגוגית במציאות משתנה, המבוססת על תהליכי למידה וצמיחה המותאמים לדור הנוכחי - דור האלפא. זאת, מתוך הבנת הצורך למענה לשונות, פיתוח לומד יצירתי, חושב ועצמאי, תוך הקניית ערכים, מיומנויות וכלים הרלוונטיים לחיים. לתפישה זו יש ארבעה צירים מרכזיים: אלפא יזמות, אלפא מחקר ופיתוח, אלפא קהילה ואלפא סקול - בית ספר וירטואלי עירוני, המשלב למידה וירטואלית ופרונטלית במגוון תחומים - מתמטיקה שימושית, חוק וצדק, זואולוגיה, בניית אתרים, אנגלית וטכנולוגיה, חינוך פיננסי ועוד. בנוסף, תפעל גם בבתי הספר היסודיים התוכנית סייף סקול". זרת, בוסף לתוכנית לחיזוק השייכות ומיגור האלימות והחרמות. התוכנית שהתגבשה לכדי "מצפן חברתי" נבנתה בשיתוף מורים, מפקחים, תלמידים והורים.
תוכנית "נקודת זינוק" לצמצום פערים לימודיים וחברתיים לכיתות ה-ו תמשיך גם היא השנה, בחופשות חנוכה ופסח. תוכנית "קודקוד" לתלמידים מצטיינים תמשיך גם היא השנה. מדובר בתוכנית לתלמידות ולתלמידים מצטיינים בחינוך היסודי בעיר, פרי שיתוף פעולה של האגף לחינוך יסודי והאגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך. מסלול המצטיינים יפעל זו השנה השלישית בבית ספר "חיים חפר" בשעות אחה"צ, לתלמידי ותלמידות כיתות ג'-ה'. גם התוכנית העירונית "אורות" למצטיינים תפעל השנה, והיא מיועדת לתלמידי כיתות ג'-ו' שהומלצו על ידי בתי הספר. כיתות ד' ישתתפו בתוכנית עולם המח"ר (הנדסה, מתמטיקה, חדשנות ורובוטיקה) ללמידה בסביבה חדשנית, תוך שימוש ברובוטים ותוכנות. בתוכנית בשיתוף חברת וויטק והטכניון.
מסלול המחוננים עבר השנה לבי"ס פאול קור, שבו תפעל השנה מעבדת דמיון טכנולוגית. במרחב של בית ספר קיבוץ גלויות נפתח מרכז ענן - מרכז טכנולוגי מדעי וחוויתי המקדם חדשנות, יזמות וטכנולוגיה באמצעים טכנולוגיים, משחקים חדשניים והדרכה מקצועית, שנבנתה ע"י חברת "תעשידע". המרכז הוקם על ידי העירייה וחברת פיינל, ויספק מענה לכל תלמידי בתי הספר היסודיים בעיר. לכל אלה מצטרפת גם תוכנית "אקדמיה לדיפלומטיה צעירה" בשיתוף בית הספר לשגרירים צעירים, שתמשיך לפעול גם השנה. תחודש הפעילות גם של סיירת נגישות עירונית (בשיתוף המחלקה לעבודה סוציאלית קהילתית).
האגף לחינוך מיוחד תוגבר באנשי תפעול ובאנשי צוות באופן משמעותי. לאגף נוספו עוד גני ילדים, ולמערך כוח האדם נוספו עשרות מלווים וסייעות, והעירייה ממשיכה בגיוס כוח אדם איכותי בכל עת. האגף ממשיך לקדם תוכניות פדגוגיות חדשניות, מוטות למידה עתידנית, במסגרות הלימוד מגיל 21-3. בין היתר, קידום תוכנית אקדמית של הפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר אילן, המיועדת לילדי גן וכיתות חינוך מיוחד, ומאפשרת למידה רב-תחומית. בנוסף, מקדם האגף פיתוח אפליקציה חברתית לילדי החינוך המיוחד בעיר, ומקיים הרצאות ומעגלי שיח לחיזוק החוסן ההורי.
השנה, עבר בית הספר אפיק למתחם חדש ונוח. מרכז רגש המציע טיפולים פרא-רפואיים לילדים עם צרכים מיוחדים נפתח ברחוב חפץ חיים 15. בנוסף, נמשך שיתוף הפעולה עם עמותת אלו"ט, במסגרתו מועבר קורס הכשרה לסייעות המלוות תלמידים על הרצף האוטיסטי. במקביל, פועל גם המרכז למשפחות ברחוב הבעש"ט, המספק מעטפת למשפחות לילדים עם צרכים מיוחדים עד גיל 25, בשיתוף האגף לשירותים חברתיים.
צוות האגף לשירות פסיכולוגי חינוכי מלווה את צוותי החינוך בעיר ומהוונ מענה להורים ולתלמידים בקבוצות, סדנאות, מפגשי ייעוץ פרטניים, 'שישי קפה' – סדנאות והרצאות להורים, תוכניות ייחודיות ומקוריות, כמו 'זיגי הצב' – תוכנית הסתגלות לכיתה א', תוכנית 'בלשי הרגשות' לוויסות רגשי בגני הילדים, קבוצות להורים, מענה ייחודי בטיפת חלב, תוכנית החברתית "לכולם יש מקום" לבתי הספר הייסודיים, סדנאות רגשיות לתלמידים, קבוצות העצמה ועוד. בנוסף, קיים שירות פסיכולוגי משלים ובו מגוון מענים במימון ההורים ובסבסוד עירוני.
טל הפטר נבחרה לנהל את האגף, לאחר שד"ר מיכל אונגר פרשה לגמלאות בתום שנים של עבודה מסורה ומקצועית. האגף ימשיך גם השנה לקדם גנים ייחודיים, העובדים בשיטה האנתרופוסופית או המונטסורית, בקידום תוכנית ללימוד אנגלית וכן תוכנית ללימוד חשיבה בסביבה עתירת טכנולוגיה. במקביל, מקדם האגף את תוכנית "שוקלים מילים" בשיתוף אוניברסיטת ת"א, פרויקט "ספריית פיג'מות" המעודד קריאה ואוריינות, ביקורים ב"גן הספרים" המזמנים מפגשים חוויתים עם ספרים ומחזות, קידום תוכנית "מוזה באה לגן", במסגרתה גננות מומחיות בתחום האומנות יקנו מיומנויות בתוך הגנים ויעודדו חינוך לאומנות ותרבות. זאת, בהמשך לפתיחת גן מוז"ה, בשיתוף משרד החינוך, המהווה מרכז חינוך לאומנות וצריכת תרבות בגיל הרך, תוך הכרת מושגים ותכנים מעולם האומנות.
הגן יספק לילדי הגנים חוויה של ביקור בתערוכה ופעילות בסביבה מוזיאלית. גן מוזה הוא חלק מתפיסת הגן העתידי של אגף גני הילדים, ברוח המאה ה-21, המחנך לראייה הוליסטית, מתכללת, החושפת את הילדים והילדות לשפע של גירויים ועולמות תוכן שונים. המרכז נפתח ברחוב ריינס וישמש גם מרחב לצוותי הוראה, לפיתוח פעילויות המשלבות אומנות לקבוצות או באופן פרטני.
העירייה מקדמת מודל ייחודי, המסייע לגנים הפרטיים בליווי, הדרכה והכוונה, וכן מייצר בעיר מעטפת נרחבת הכוללת את המרכז לגיל הרך ברחוב מבצע דקל 3, בו מתקיימות הכשרות, סדנאות ופעילות ג'ימבורי מודרכת. השנה הוקצה קצין ביטחון ייעודי לטובת המעונות. האגף יקיים פעילויות פדגוגיות שונות וימשיך במיזם "ספריית פיג'מה" במעונות שיירשמו. כמו כן, תורחב הפעילות במרכז לגיל הרך בו המלווה הורים בחופשת לידה וטיפוליים פרא-רפואיים, כגון קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק, ניתוח התנהגות, הדרכת הורים, טיפולים רגשיים ולראשונה גם טיפולי פיזיותרפיה לגיל הרך (מגיל לידה ועד גיל שש). האגף מקיים שפע של סדנאות, אירועים, הכשרות, מעגלי שיח ותמיכה, ופעילויות לפעוטות ולהורים.