במסגרת האירועים האחרונים של חגיגות ה-100 להיווסדה של גבעתיים, נחנך מיצב חדש ויוצא דופן ברחבת מרכז בית ראשונים בעיר, המנציח את ימי הקמת העיר ומייסדיה. בעירייה הבהירו, כי המיזם הוקם מתוך כוונה לחלוק כבוד לדור המייסדים של העיר ולשימור הזיכרון לטובת דור העתיד. את הפרויקט הוביל היזם זאב (ברקוביץ') ברקן.

המיצב מתאר את ראשית דרכה ותהליך בניית יסודותיה של העיר, החל מהקמת השכונה הראשונה, בורוכוב, בשנת 1922. השכונה הפכה למודל עבור ההתיישבות העובדת בארץ ישראל ובסיס ליסודותיה של העיר גבעתיים. מלבדה, מתעד המיצג חמש שכונות נוספות שנבנו על ארבעת גבעות בעיר: שכונת שינקין, שנבנתה על שני ואדיות שפיצלו אותה; שכונת פועלי הרכבת, שהוקמה על גבעה תלולה; שכונת גבעת רמב"ם, אותה הקים ישראל טייבר על אף תנאי השטח הקשים; שכונת קריית יוסף, שהחלה כמעברה מאולתרת ושכונת ארלוזורוב, שהפכה לזירת מאבקים על משאבי הקרקע ומקורות המים. 

לצד המידע, מוצגות תמונות רבות מההיסטוריה הענפה של גבעתיים לדורותיה, המשקפות את האווירה הכפרית של ימי ראשית ההתיישבות, שכמעט קשה לדמיין על רקע העיר התוססת והצפופה, המושכת אליה בשנים האחרונות צעירים ומשפחות צעירות. במהלך השנים הפכו כמה מסמלי גבעתיים הוותיקה לנחלת ההיסטוריה, בהם מגרש המכתש המיתולוגי, שבו שיחקה הפועל רמת גן-גבעתיים, אולפני גבע ובית מנדלבליט, ששימש כסניף מפלגת העבודה בימים בהם גבעתיים כונתה "העיר האדומה".

המיצג חולק כבוד למייסדים שפעלו בזיעת אפם כדי לבנות את העיר, ושמותיהם חקוקים על קיר הניצב ברחבה. לידו מתנוססת הכותרת "עיר ללא עבר, עתידה לוט בערפל", על בסיס אמירתו של ברל כצנלסון – "עם ללא עבר, עתידו לוט בערפל". בנוסף, מתנוססים על קירות בית ראשונים ציורים של האמן טל מיכלס, שמקורם בתמונות שצולמו בימי ראשית העיר. 

ציור אחד נולד מתוך תמונה שצולמה בתהליך בניית בית אלדמע, המשקפת את תנופת הבנייה והעבודה המאומצת לטובת צמיחתה של העיר. ציור נוסף נולד מתוך תמונה של הבתים הראשונים בשכונת בורוכוב, המשקף את ההתיישבות הכפרית בלב השממה ששררה סביב באותה העת. מעל תמונה אחרת, של בנאים, מתנוססת הכותרת "כאן. העולם שייך למייסדים".

בשנת 2016 פרסם יזם הפרויקט ברקן את הספר "גבעתיים מבראשית", שבו הוא מתאר בשפה ציורית ומרתקת את קורותיהם של מייסדי העיר ואת סיפור רחובותיה ושכונותיה של גבעתיים. בעקבות הספר, הפך ברקן את המשימה לשימור ההיסטוריה של גבעתיים לדרך חיים, במטרה להנציח את זכרם של מי שעמלו להקמת העיר והארץ. 

"בזכות פועלם של האנשים היקרים והחרוצים, שעלו על הקרקע לפני 100 שנה, אנו חיים כיום בעיר נפלאה, שנושאת עמה ערכים של ערבות הדדית ואיכות חיים. אחת המטרות שהצבתי לעצמי, הייתה לשימור העבר והמורשת שהנחילו לנו מייסדי גבעתיים", ציין ראש עיריית גבעתיים רן קוניק. "אתר עירוני זה הוא חלק מפועלה של העיר לשימור העבר וטיפוח העתיד. אך סמלי הדבר, שהמיצג מופיע בבית ראשונים, בשכונה הראשונה בעיר, מקום מרכזי בו עוברות מדי יום משפחות רבות, גמלאים וילדים. אני מודה לזאב ברקן על עבודה מעמיקה ועל יצירה שתישמר לעוד שנים רבות". 

ברקן סיכם את הפרויקט הייחודי: "מבחינתי, האירוע הזה הוא סגירת מעגל. לפני שש שנים נערכה כאן ההשקה של הספר 'גבעתיים מבראשית'. היום אנו חוגגים 100 שנים לעיר ומשיקים קיר שכולו כבוד למייסדים. גבעתיים של היום מצדיעה ל-22 המשפחות הראשונות. היום זו עיר שבנויה מ-א' עד ת' - מרחוב אבני זיכרון במערב ועד רחוב תפוצות ישראל בדרום מזרח. אני מודה לראש העירייה, שאפשר לי להגשים את הרעיון ולהפוך את המתחם הזה לאתר הנצחה מרשים".