שרת התחבורה מרב מיכאלי הצהירה בריאיון ל"פגוש את העיתונות" בערוץ 12 (שתשודר במוצ"ש), כי הרכבת הקלה בגוש דן תנוע גם בסופי שבוע. "זו החלטה שלי", אמרה מיכאלי, רגע לפני שהמאבק על הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה מגיע לבג"ץ. 

בעקבות דבריה, ח״כ מתן כהנא מסר: "הסטטוס קוו הוא ממש לא קדוש אבל את ענייני דת ומדינה אסור לקדם במחטפים אלא רק בהסכמות רחבות. אסור לתת לגורמים קיצוניים משני הצדדים לנהל את בסיס ההסכמות הלאומיות".

יו״ר הציונות הדתית, ח״כ בצלאל סמוטריץ׳: "במקום לטפל בקטסטרופה בתחבורה שכל אזרחי ישראל סובלים ממנה מעדיפה מרב מיכאלי לפזר סיסמאות ריקות. בממשלת הימין שנקים בעז"ה אנחנו נדאג לבטל כל החלטה שפוגעת בצביון היהודי של המדינה ונשמור על השבת וקדושתה כיום המנוחה הלאומי".

יו״ר ש״ס, אריה דרעי, הוסיף כי "מרב מיכאלי, שדרדרה את מפלגת מפא״י ההיסטורית לגבולות אחוז החסימה ומהווה סמל הכישלון בכל נושאי התחבורה ומכת הפקקים בישראל, מנסה להיאחז בקרונות הרכבת הקלה כדי שזו תעביר אותה את אחוז החסימה, תוך כדי דריסת השבת והזהות היהודית של המדינה. בושה! כדאי שתדע, שכל מי שניסה לפגוע בשבת נחל כישלון חרוץ".

מיכאלי, מסרה בתגובה לביקורת: "דרעי, גפני, סמוטריץ', פורוש ושות', כולכם יחד לא מפחידים אותי. אם זה יהיה תלוי בכם, גם נתב"ג ייסגר בשבת. אמשיך להילחם על האמת והערכים שלי ושל רוב העם במדינת ישראל".

לאחרונה עתרו לבג"ץ סגן ראש עיריית תל אביב ראובן לדיאנסקי, חבר מועצת עיריית תל אביב אברהם פורז וסיעת "חי – חילונים ירוקים" במועצה, בבקשה להוצאת צו על תנאי, שיורה לשרת התחבורה לנמק מדוע לא תעשה שימוש בסמכותה ותורה על הפעלת הקו האדום גם בשבתות ובחגים. "אנחנו לקראת אירוע מרגש ומכונן, קו האדום' צפוי להתחיל לפעול בגוש דן. מדובר בהשקעה כספית גדולה (כ-18 מיליארד שקל, מ.כ) ושמונה שנים של עבודות, חפירות, חסימות כבישים ומטרדים לציבור ולעסקים", ציין לדיאנסקי.

לדבריו, "מדובר בשערורייה. משיקולים פוליטיים, יישארו עשרות אלפי אזרחים ואזרחיות כלואים בבתיהם בסופי שבוע, ימנע מהם חופש תנועה ורבים מבעלי הרכבים הפרטיים שמעוניינים לוותר עליהם, לא יוכלו לעשות זאת. ההחלטה על הפעלת הרכבת הקלה בסופי שבוע וחגים, היא בידיים של שרת התחבורה. אני דורש ממנה לעבור למעשים. אני מאמין שבג"ץ ייעתר לדרישות העתירה, ובכך תתקבל החלטה היסטורית על הפעלת רכבת קלה בסופי שבוע".

בעתירה נטען, בין היתר: "ברור שהנפגעים המיידים של היעדר תחבורה ציבורית בסופי שבוע הם מי שאין להם כלי רכב פרטיים, בין משום שמצבם הכלכלי אינו מאפשר להם, ובין משום שאין להם רישיון נהיגה. השבתת התחבורה הציבורית בחלק משמעותי מהזמן, תוביל לאי מיצוי פוטנציאל מניעת זיהום האוויר והפחתת עומסי התנועה בכבישים".

הרכבת הקלה (צילום: אבשלום ששוני)
הרכבת הקלה (צילום: אבשלום ששוני)

מלשכתה של מיכאלי נמסר בתגובה לעתירה: "אין צורך בעתירה לבג"ץ, הדבר שיאפשר הפעלה של הרכבת הקלה בשבת זו הסכמה של ראש הממשלה יאיר לפיד. יש למהלך הזה רוב בממשלה ובציבור, ותמיכה וגיבוי מנציגים בשלטון המקומי. אסור לנו לפספס את חלון ההזדמנויות ההיסטורי הזה".

תאריך היעד שנקבע להפעלת הקו האדום הוא ה-30 בנובמבר. אולם, בשל תקלות במערכת האיתות, עדיין לא ברור מה יהיה המועד הסופי. בנת"ע הבהירו, כי בתום גיבוש חוות דעת של מומחים, ייקבע מתי הרכבת הקלה תחל לפעול, והבהירו שמדובר בעתיד הקרוב.