ראש הממשלה יאיר לפיד נהנה מתוצאות מבצע עלות השחר - ומפלגתו מזנקת ב־2 מנדטים. מפלגת העבודה, שקיימה השבוע פריימריז, מתחזקת אף היא ב־2 מנדטים על חשבון מרצ, שנמחקת, אולם בתמונת הגושים - נתניהו עדיין קרוב יותר לאפשרות להרכבת ממשלה. כך עולה מסקר "מעריב־סופהשבוע".

הסקר נערך על רקע מבצע עלות השחר, שהסתיים ללא קורבנות בצד הישראלי ולאחר התוצאות המפתיעות של הפריימריז בעבודה, אולם בטרם התפרסמו תוצאות הפריימריז בליכוד. על פי הסקר מפלגת הליכוד יורדת מ־34 מנדטים בסקר הקודם ל־33 בסקר הנוכחי. יש עתיד בראשות יאיר לפיד עולה מ־23 ל־25 - תוצאה ישירה מהקרדיט שלפיד מקבל על ניהול מבצע עלות השחר.

כחול לבן - התקווה החדשה, בראשות בני גנץ וגדעון סער, ממשיכה במגמת ההיחלשות ויורדת מ־11 מנדטים בסקר הקודם ל־10 בלבד בסקר הנוכחי, לעומת 14 מנדטים בסך הכל שיש לשתי המפלגות בכנסת היוצאת.

בני גנץ, גדעון סער (צילום:  אוליבייה פיטוסי פלאש 90)
בני גנץ, גדעון סער (צילום: אוליבייה פיטוסי פלאש 90)


הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ' חוזרת לנתון דו־ספרתי של 10 מנדטים, אולי בזכות עלייתו הנחושה של איתמר בן גביר להר הבית בט' באב. בגזרת המפלגות החרדיות, ש"ס מתחזקת במנדט ועולה מ־8 ל־9 מנדטים, ויהדות התורה נותרת יציבה עם 7 מנדטים.

הדרמה הגדולה מתרחשת בקרב מפלגות השמאל. העבודה בראשות מרב מיכאלי מזנקת בעקבות הפריימריז המפתיעים, שבהם נדחקו השרים בר־לב ונחמן שי למקום לא ריאלי, בעוד הח"כית החברתית נעמה לזימי קטפה את המקום הראשון, ועולה מ־5 ל־7 מנדטים. לפי התוצאה, גם יאיר יאיא פינק, מספר 7 בעבודה, יהיה ח"כ בכנסת הבאה. הזינוק הזה בא על חשבון האחות הקטנה מרצ, שבה טרם נערכו פריימריז לראשות ולרשימה. מרצ נמחקת בסקר ונופלת אל מתחת לאחוז החסימה, עם 2.9% בלבד.

גלעד קריב, מרב מיכאלי, נעמה לזימי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
גלעד קריב, מרב מיכאלי, נעמה לזימי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

בגוש המרכז־שמאל, הרשימה המשותפת בראשות איימן עודה נותרת עם 6 מנדטים, ישראל ביתנו עם 5, רע"ם עם 4. הרוח הציונית, בראשות איילת שקד ויועז הנדל, עוברת זה הסקר השלישי ברציפות את אחוז החסימה עם 4 מנדטים.

בתמונה הכללית, גוש מפלגות נתניהו מתחזק במנדט ל־59, בעיקר בגלל מפלתה של מרצ. בעזרת המנדטים של הרוח הציונית גוש נתניהו חוצה את מחסום ה־61 בדרך אפשרית להרכבת ממשלה. לעומת זאת, גוש לפיד, המורכב מיש עתיד, העבודה, ישראל ביתנו ורע"ם, מגיע למרות התחזקות לפיד רק ל־41 מנדטים בלבד. בתווך - כחול לבן - התקווה החדשה, שהצהירה על כוונתה להקים לאחר הבחירות ממשלת אחדות בראשות גנץ, הרשימה המשותפת והרוח הציונית.

בסקר נבדקה גם השאלה מי מקבל את עיקר הקרדיט על מבצע עלות השחר, לפיד או גנץ. מהתשובות עולה כי שר הביטחון גנץ קיבל אומנם יותר קרדיט מלפיד, 37% לעומת 23%, אבל הקרדיט ללפיד מתורגם לרווח אלקטורלי משמעותי יותר.

60% ממי שנתנו ללפיד את הקרדיט השיבו שהדבר מגדיל את הסיכויים לכך שיצביעו עבורו, לעומת 26% ממי שנתנו את הקרדיט לגנץ. בתמונת המנדטים התוצאה הזאת מתורגמת לעלייה של 2 מנדטים בכוחה של יש עתיד, כשמנדט אחד מגיע על חשבון כחול לבן.

מתחת לאחוז החסימה נמצאות המפלגה הכלכלית בראשות פרופ' ירון זליכה - 1.0%, ישראל חופשית בראשות אלי אבידר – 0.3%, הבית היהודי בראשות יוסי ברודני – 0.3%, ורשימת עלה ירוק ואוסרת אל־איסלמיה - 0.2%.

בסקר השתתפו 717 חברים בפאנל המשיבים של Panel4All לביצוע מחקרים על גבי האינטרנט, והוא בוצע על גבי מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל מגיל 18 ומעלה, יהודים וערבים כאחד. טעות הדגימה המרבית בסקר זה היא 4.2%.