כינוס הוועדה המתמדת ובית הדין הגדול של ועידת רבני אירופה נערך בשבוע שעבר במלון מריוט שבוורשה. הרבנים הוזמנו לעיר כדי לחזק את הקהילה היהודית ומוסדותיה. בכנס השתתפו גם רבני מדינות וערים, אבות בתי דין ודיינים ממרבית מדינות האיחוד האירופי. בין האורחים בכינוס היו יו"ר הסנאט טומש גרודצקי, מזכיר המדינה במשרד הנשיא, וויציך קולרסקי, וסגן ראש הנציגות של ארה"ב בפולין, דניאל לוטון.

הרב מרדכי אליעזר באלה, הרב הראשי של צבא גרמניה ורבה של לייפציג חבל סקסוניה דיבר על מספרי היהודים בצבא הגרמני, ועל משמעות שמירת חופש דת, לצד סוגיות של כשרות ושבת לחיילים היהודים בצבא הגרמני הכמות המחודשת בצבא הגרמני של יהודים ומה זה אומר בפועל לשמור על חופש דת והבעיה של כשרות ושבת בצבא הגרמני.

הרב אביחי אפל, הרב הראשי בפרנקפורט וסגן נשיא ועידת רבני אירופה, סיפר על התנופה של המפלגה הניאו־נאצית שעולה לשלטון. "מה שמפחיד, זאת העובדה שישנם יהידוים המזוהים עם המפלגה נגד מוסלמים, ולא נגד יהודים, מבלי להבין מהי מסמלת", אמר בשיחה עם "מעריב", "אנחנו לא מזמינים אותם לאירועים שלנו". 

הדיין מנחם גלאי, יו"ר הוועדה המתמדת של ועידת רבני אירופה, הוסיף בשיחה עם "מעריב": "תפקיד הוועידה חשוב, הוא מביא לרבנות מקום לעלות את הסוגיות שעל הפרק, ולדון ביחד איך אנו ממשיכים עם המסורת היהודית ברמה של אתגרים שכיום עומדים. בין אם מדובר בבעיות אנטישמיות או האיסור במקומות על שחיטה או ברית מילה, ביחד אנו כוח שיכול להעלות לסדר היום את מה שחשוב, ולשנות את החוקים על ידי הסברה למה דברים אלו חשובים לעם ישראל".

הרב של מולדובה, הרב פנחס זלצמן, אמר: "כרגע, עם התנופה של הפליטים האוקראינים, אנו נמצאים בבעיות של בדיקות יהדות לאלו שאומרים שהם יהודים. יש המון עבודה בשטח ופעילות בכדי לעזור ליהודים".

הרב הראשי של אנגליה, הרב אפריים מירויס, אמר ל"מעריב": "למרות ההכנות שלי לקראת ההכתרה של המלך צ'ארלס חשוב לי להיות בוועדה ולדון בבעיות שעולות לגבי יהודי אנגליה כגון התבוללות ואנטישמיות. הוועדה חשובה ליהודים בכל העולם ומביאה סדר יום וחשיבה אחרת לדרך שבו אנו פועלים".

הרב פנחס גולדשמידט נשיא ועידת רבני אירופה, ציין כי "במהלך הוועידה השנה התקבלו החלטות פוזיטיביות מאוד להמשך, כאשר במקביל הבאנו רבנים צעירים בכדי לחדש התנועה. הרב הראשי של אנגליה הרב אפריים מירויס נכח למרות שיש לו שבוע עמוסה עם הכתרה של המלך בסוף השבוע".

 "לא הרחק מכאן ציין העולם היהודי לפני ימים אחדים 80 שנה לאחד המאורעות הטראומטיים ביותר לעם היהודי כאן על אדמת פולין - מרד גטו ורשה. עלינו לזכור כי החוק הראשון של הרייך השלישי שנועד לערער על הלגיטימיות של היהודים ומצוות הדת ולשנאתם היה החוק לאיסור שחיטה כשרה. אנחנו מודים למוסדות השלטון והחוק בפולין על הדיפת החוקים נגד השחיטה כאן ב'סיים', אך עדיין יש אירועי אנטישמיות כאן ובאירופה ויש כאלו המבקשים להצר את צעדינו. נמשיך לדרוש בנחישות ולפעול באמצעות מוסדות האיחוד האירופי והממשלות לאפשר לנו חופש דת מוחלט. 
הרב גולדשמידט הרחיב ואמר: "עלינו להיות מסוגלים לספק בשר כשר על פי ההלכה, לחנך את ילדינו ע"פ המסורת היהודית ולשמור על אורח החיים שלנו. כרגע החירויות הללו נמצאות בסכנה ברורה ומידית. לצערי העולם כולו ראה כיצד מתרגמים חוסר לגיטימיות בעבר הרחוק ובימים אלה".

בפתיחת הכינוס הוקרא מכתבו של בכיר רבני 'דגל התורה' הרב גרשון אדלשטיין ע"י נציג גדולי ישראל בוועדה המתמדת, הרב ישראל פרידמן. "הנה בעת הזו, כאשר אומות העולם מתגרות זו בזו, אנו זקוקים לרחמי שמים מרובים, כי רבתה שנאת האומות לישראל בכל אתר ואתר, ואף בקרב עם ישראל ישנם הרוצים לעקור את קדשי ישראל וצביון היהדות ח"ו, והעצה להנצל היא להרבות בעסק התורה, שהיא חיינו ואורך ימינו, וזהו קיום העולם, קיום כלל ישראל, ושמירה על קהילות ישראל בכל מקומות מושבותיהם, וככל שיעסקו וירבו תורה בישראל, נזכה לסייעתא דשמיא להנצל מכל הצרות", נכתב.