פרויקט ''שיחות בהר הבית'' מיועד להנגיש לכלל עם ישראל ולעולם כולו את מרכזיות המקום  מאז ומקדם ובייחוד את תודעת הר הבית! בהיסטוריה, בארכיאולוגיה, בתרבות ובדת. בסדרת שיחות זו, יועלו שיחות שונות עם מגוון דמויות בחברה הישראלית, בנושא הר הבית על חלקיו הרבים.

פרק 125: ההולכים בתל''ם, בהר הבית

לפני כשבוע עלתה מכינה קדם צבאית להר הבית, מכינת תל''ם הפועלת מרכז הארץ, ביפו-חולון, בהדרכת ארגון ''בידינו -למען הר הבית''. המטרה:  הדרכה והיכרות עם ה-מקום החשוב ההכרחי והמניע את עם ישראל לאורך הדורות כ-4000 שנה בקירוב. ההדרכה תואמה עם האמונים על כך והתחילה באיחור, כפי שמתרחש באופן תדיר ולא מפתיע בהר.

יהודים בהר הבית (צילום: אור נחמיה)
יהודים בהר הבית (צילום: אור נחמיה)

כחמישים בני נוער, שלא הייתה להם היכרות מוקדמת עם המקום, עלו להר מיתוך הבנה שהם עומדים לעבור חוויה מכוננת והיכרות עם המקום הכי קדוש והחשוב לעם ישראל מאז ומקדם. הם נחלו אכזבה כי לאורך כל המסלול, לא ניתנה להם אתנחתא ולו קלה, לשמוע, להקשיב ולחוש מקרוב את המקום, לשאול שאלות. כל הזמן השוטרים האיצו בהם ללכת מהר כמו היו במירוץ סוסים, שחס וחלילה לא יגיעו לקו הסיום דקה אחרי מועד היציאה מההר.  מנכ''ל הארגון, תום ניסני, שהיה אמון על הקבוצה, כפי שתיווכחו בסרטון המצורף, ניסה בצורה עדינה לבקש מהשוטרים לאפשר קצת מרווח נשימה לחניכים ולמלוויהם במסלול שהתחילו להתלונן על הסיור ''המדומה'' בהר. בתמורה איים עליו אחד השוטרים שידוע בגסותו לעולי הר הבית היהודים. השוטר איים שהוא יעכב אותו, על מה? על שהעז לבקש/לשאול?!?!!!

כידוע אנחנו עדין חיים במדינה דמוקרטית. הסוף העגום היה עילת עיכוב/מעצר הכולל אזיקים של מנכ''ל "בידינו" תום ניסני בטענה "לא הגעתם לקו הסיום בזמן'', קרי יצאתם מההר שתי דקות אחרי הזמן...כך לפחות השמיע השוטר בסרטון המצולם. אין לי מילים! בארץ הקודש לה ערגנו 2000 שנה תוך כדי סבל ודיכוי, אנחנו חווים מחדש את הדיכוי, ואיפה?! בהר הבית, בציפור הנפש של העם היהודי!

ההולכים בחושך הוא מחזה מאת חנוך לוין. המחזה כמעט נטול עלילה לחלוטין ועוסק באנשים נטולי שמות המוגדרים על ידי מצב תמידי של ציפייה לקראת האירוע הבא - ההולך, המחכה והחומק, כך מרגישים היהודים המתמידים לעלות להר הבית לבקש קרבת אלוהים! וכמה מילים לאחר המבצע בעזה: כשאני, תושבת העוטף חווה מקרוב את המתרחש, מי ייתן שביום ירושלים הקרוב נחווה את ירושלים ובראשה הר הבית כחתן וכלה ביום חופתם! חג ירושלים שמח!