אלפי מתפללים הגיעו אמש למעמד קריאת מגילת איכה ואמירת קינות תשעה באב בכותל המערבי. לנוכח החום הכבד הצפוי היום (חמישי), כוחות הצלה יוצבו במהלך כל היום ברחבת הכותל המערבי להושטת סיוע למי שיזדקק.

לזכר חורבן בתי המקדש: זמני כניסת ויציאת צום תשעה באב תשפ"ג

על פי ההערכות, מספר שיא של מתפללים צפוי להגיע עם דמדומי החמה לקראת צאת החום, כאשר אלפים מגיעים כדי לשיר ביחד כתף אל כתף. “אנחנו מקווים שדווקא ט’ באב בכותל המערבי יביא לאחדות בין כולם”, ציינו בקרן. אמש התקיימו ב־18 מוקדים ברחבי הארץ אירועי “הלילה לא לומדים תורה” בהשתתפות שרים, חברי כנסת ואישי ציבור בולטים. כנס שדרות לחברה וחינוך, בשיתוף המכללה האקדמית לחינוך ע”ש קיי בבאר שבע, קיימו את האירוע בסימן “מתאחדים או מתמוטטים?!”, על רקע אירועי התקופה המאיימים לקרוע את החברה הישראלית.

במקביל, הודיעו אתמול עשרות מסעדנים ובעלי בתי קפה בתל אביב, במחאה על ביטול עילת הסבירות ו”הכפייה הדתית שבדרך”, כי החליטו לפתוח את עסקיהם בליל ט’ באב ולספוג את הקנסות הצפויים בשל כך. “ברוח התקופה, החלטנו להשאיר את המסעדה פתוחה גם בערב תשעה באב. אנו מוכנים לשלם את הקנס ודרשנו מהעירייה שאת תמורת הקנסות תתרום למטה המאבק או לכל גוף אחר שתומך בדמוקרטיה חופשית”, אמרה בעלת מסעדה בתל אביב.

מסעדה פתוחה בתל אביב ב-ט' באב (צילום: אבשלום ששוני)
מסעדה פתוחה בתל אביב ב-ט' באב (צילום: אבשלום ששוני)

בין המסעדנים שהודיעו אתמול בבוקר כי הם צפויים לפתוח את עסקיהם: רותי ברודו, רז רהב, יובל בן נריה, שרון כהן וגל בן־משה. בין המסעדות שיהיו פתוחות: פופינה, וינונה פוראבר, שילה, קפה אירופה, בית קנדינוף, סופר פיצה, גוצ’ה, שישה במאי, מסעדת הבשרים טריגר ודה ליטל בורגר שופ.

ברשימת המסעדנים שפורסמה בבוקר בלט שמו של חיים כהן, שאמר: “אנחנו פותחים לא בשביל להוציא לאף אחד את העיניים או להרגיז מישהו. אני לא חושב שיש פה מחאה. המסעדות סופגות בחצי השנה האחרונה ירידה בעבודה והפסדים של 35% בממוצע, ויש כאלה שיותר. רואים כבר בתי קפה שנסגרים או מחליפים בעלים, וזו הסיבה האמיתית”.

בעקבות הביקורת נגד מחאת המסעדנים, בכללם כהן, הודיע השף כי הוא חוזר בו מהחלטתו וכי לא יפתח את המסעדה בערב תשעה באב. “לא מתבייש להגיד שטעיתי”, כתב. “אנו סוגרים את ‘יפו תל אביב’ כצעד לקירוב לבבות, מילה שנשמעת כקלישאה היום, אבל לוותר עליה בשבילי, זה כמו לוותר על מדינת ישראל. לכל מי שטובת המדינה עומדת לנגד עיניו, אני פונה בבקשה - תסתכלו מה קורה לנו, תורידו את הלהבות ואולי־אולי תתפשרו. אין לנו ארץ אחרת”.