הכתבה נכתבה בשיתוף בית חב"ד

מצוות הצדקה ועולם החסד בכלל מהווים דבר חשוב ביותר בעולמה של תורה ובעולמו של עם ישראל. בתוך מצוות הצדקה, אחד הדברים אשר ללא ספק מקבל מקום משמעותי הוא מעשר כספים. יש שטוענים כי מדובר על מנהג טוב שכדאי שירגיל את עצמו בו האדם ויש הטוענים כי מדובר על חיוב הלכתי. במסגרת מעשר כספים כל אדם מפריש עשרה אחוזים מההכנסה הכספית שלו עבור תרומה לנזקקים או תרומה לשאר מצוות וצרכי ציבור. 

ישנם עניינים רבים שניתן להפריש עבורם את המעשר המדובר וחשוב מאוד להבין כיצד ניתן לנצל את המעשר למטרות טובות.

מעשר כספים- מה חשוב לדעת?
ישנן סיבות שונות למעשר כספים, כאשר אחת הסיבות היא לסייע לכל אדם להפנים את התחושה כי כל הכסף שהוא מקבל הוא בחסדי השם. כלומר, האדם הוא זמני בעולם וכל מה שיש לו, לא באמת שייך לו כי אם לקב"ה ועל כן, חשוב ביותר שכל אדם יעשה בכסף שלו רק דברים טובים.

מצוות הצדקה באופן כללי היא מצווה חשובה ומהותית ביותר בעולם של עם ישראל ובתורה ובתוך מצוות הצדקה יש את מעשר הכספים שגם לו כאמור יש חלק חשוב ביותר. אחת הסיבות למעשר כספים על פי חז"ל הוא לסייע לאדם להפנים כאמור את התחושה כי כל מה שיש לו, לא באמת שייך לו, אלא לקב"ה ועל כן, חשוב ביותר שהוא יסייע גם לאנשים שאין להם ויעניק להם מכספו. המטרה היא לבדוק במידותיו של הקב"ה שהרי הוא מפרנס את העולם כולו והוא נותן מידו הרחבה וכך, כל אדם צריך לתת משלו לאחר.

עוד לעניין מעשר הכספים
כאשר אדם לוקח סכום כלשהו מההכנסות האישיות שלו אשר הוא עמל בכדי להשיג אותן והוא עושה אותן תרומה לנזקק כלשהו, הרי שהוא מודה שהכסף איננו שייך לו כי אם לקב"ה ומודה בכך שהכל ניתן לו בחסד אלוקי. מעבר לכך, ישנה ציפייה אלוקית מכל אדם לגמול חסדים עם אחרים. המטרה היא לראות את כל עם ישראל כאחים וכאשר לאדם כלשהו חסר, להעניק לו משלנו. לגבי המקור של מעשר כספים, הרי שעל פי חז"ל ניתן לראות את אברהם אבינו כמקור הקדם ביותר למעשר הכספים שכן, התורה מספרת שכאשר אברהם יצא למלחמה וכאשר חזר הוא הפריש מעשר מהשלל אשר הוא השיג במלחמה. את המעשר המדובר נתן למלך שלם ומלכי צדק. גם אצל יעקב ניתן לראות כי הפריש מעשר.

מעשר כספים - מחלוקת בין פוסקים
לגבי מעשר הכספים חשוב מאוד לדעת כי יש מחלוקת בין הפוסקים השונים. יש מקורות הסוברים כי מעשר כספים היא מצווה אשר נכללת במצוות של מעשר עני אשר מצווה את החקלאי להפריש עשירית מהתבואה שלו עבור עניים ועל כן מדובר על חיוב הלכתי. לעומת זאת ניתן למצוא פוסקים אשר סוברים כי לא מדובר על חיוב הלכתי כי אם על מידת חסידות, כלומר, מנהג שטוב שירגיל את עצמו בו האדם.

מעבר לכך, ישנם פוסקים אשר סוברים כי נתינה של מעשר כספים היא מצוות הצדקה במידה האמצעית שלה ואפילו עניים ואביונים מחויבים בה, כל אחד בהתאם לדרגת היכולת שלו.

הכתבה נכתבה בשיתוף בית חב"ד