פרויקט ''שיחות בהר הבית'' מיועד להנגיש לכלל עם ישראל ולעולם כולו את מרכזיות המקום מאז ומקדם! בהיסטוריה, בארכיאולוגיה, בתרבות ובדת. בסדרת שיחות זו, יועלו שיחות שונות עם מגוון דמויות בחברה הישראלית, בנושא הר הבית על חלקיו הרבים.

פרק 131 בית מקדש מודרני

בית מקדש מודרני, האם יתכן דבר כזה? ומי בכלל צריך בית מקדש?

בחיפושי הבלתי מתפשר אחר חומרים בנוגע להר הבית ובית המקדש, שהוא כמעט בלתי נמנע כשעוסקים בהר הבית, הגעתי גם לאדריכל ירושלמי גדעון חרל''פ.

בשיחתי איתו הבנתי שישנן זוויות ראיה שונות בעידן שלנו על משמעות בית המקדש, מיקומו והמבנה הקונסטרוקטיבי שלו, ספויילר לא כפי שאנו חושבים, כלומר לא כמו הדגמים הקודמים שלו, קרי, בית המקדש הראשון או השני. האִמרה החזקה שהִדהדה במוחי הייתה כשנשאלתי על ידו, האם תלבשי שמלה שלבשת לפני 2000 שנה? בתמימות עניתי, לא! כך  בית המקדש; הוא לא יכול להיבנות כמו בעת העתיקה, התקדמנו, הטכנולוגיה התפתחה הידע והתודעה אחרות מפותחות ושונות.

הפתיע אותי האדריכל כשדיבר על רוח וחומר הדרים בכפיפה אחת. את זה לא שמעתי עד כה. ההפתעה הגדולה ביותר הייתה כששאלתי איך  זה יתכן בימינו אנו כשהמאבק עם המוסלמים על המקום הוא כל כך  קשה ובלתי מתפשר. על כך ענה שבתחילה יהיה אפשרי לחלוק את המקום ואת השאר איננו יכולים לצפות, לאלוהים הפתרונים!

ואז הרהרתי לעצמי מה יכול לחבר את התודעה הישראלית המערבית למקום שכזה שכולו מפיץ רוח חדשה ואז נזכרתי בפסוק מיחזקאל ''וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב חָדָשׁ וְרוּחַ חֲדָשָׁה אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם וַהֲסִרֹתִי אֶת־לֵב הָאֶבֶן מִבְּשַׂרְכֶם וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב בָּשָׂר: (יחזקאל פרק לו פסוק כו)

ובשפה שלנו אתן בכם תודעה חדשה.